Siitä on aika kauan kun minulla sitä oli,yritin siirtää sitä mökille vähän huonompaan maahan,ei lähtenyt edes kasvamaan siellä.Onhan siinä kauniit lehdet ja joku siementöyhtökin tulee.Minulla oli kotona vesiaiheen vieressä vähän isompi alue,josta sen sitten jostain syystä poistin luultavasti kyllästyin ja halusin jotain kukkivaa siihen tilalle.
Voit varmaan laittaa sen talveksi, mihin vaan maahan, jos sen keväällä nostat ylös ja siirrät oikealle paikalleen. Jos ei oikealla paikallaankaan saa, miten tahansa levitä, niin kannattaa pistää viiruhelpi pohjattoman ämpärin tai saavin tai muun vastaavan kanssa maahan.
Viiruhelpi leviää samaan tapaan kuin juolavehnä eli alkaa tunkea itseään kaikista sopivista väleistä.
Minulla viiruhelpi on kasvanut vuosikausia kukkapenkissä. Yksi lempikasveistani. Rehevässä maassa se leviää rikkaruohon tavoin, mutta meidän kuivassa hiekkamaassa se on oikein oiva kaveri, eikä todellakaan leviä kiusaksi asti, hyvä jos tarpeeksi.
Minulla on sama kokemus viiruhelpista kuin Pioninalla. Se kasvaa kuivassa rinteessä kovassa savessa ilman lannoitusta eikä karkaa ollenkaan. Puska kyllä hitaasti laajenee, mutta pieni kevätkuritus riittää estämään liialliset mahtailut.
Parhaillaan aikeissani on siirtää sitä vähän parempaan penkkiin, tosin kuivaa maata tämäkin. En ole saanut aikaiseksi, kun pähkäilen, pitääkö tällä kertaa rajata elintilaa. Inhoan laittaa penkkeihin muoveja ym.
Elefanttiheinän olen laittanut jättiruukuissa kyseiseen penkkiin, eikä se viihdy niissä ollenkaan.
Minulla viiruhelpi kasvaa isoissa ruukuissa. Syksyisin nostan juurimöykyt kesän salaattipenkkiin ja keväällä taas ruukkuihin. Niitä sitten hilailen pitkin kesää ja pitkin pihaa, missä ne parhaiten sillmälle passaa.
Viiruhelpi on tuoreen ja kosteahkon maan kasvi, niissä se röyhyää ja kasvaa myös kooltaan komeammaksi.
Kiitos kaikille viiruhelpivastauksista! Laitan sen sitten tuonne samaan penkkiin mihin muutkin ostamani perennat ja siirrän keväällä Sitten kun tiedän lopullisen paikan / kaverin sille niin mietin, tarvitseeko enemmän rajata.
Juu ei se tässä syksyn aikana enää käsistä karkaa joten voit rauhassa istuttaa se maahan. Todennäköisesti selviää hyvin avomaalla ruukussa ilman istutustakin. Pohjaton ämpäri tai vastaava on yksi menetelmä rajata sen kasvua, mutta jos haluaa isomman alueen ämpärin maksimikooko tulee nopeasti vastaan. Itse olen käyttänyt rajaukseen muovisia numrikon reunanauhoja. Viiruhelpi leviää rönsyjen avulla, mutta ei kovin syvällä, joten 20 cm korkea reunanauha upotettuna maahan riitää mainiosti.
Kiitos Geranium, näillä tiedoilla on hyvä miettiä ensi keväänä lopullista istutusta
Tällainen tarttui Viron reissulta matkaan Juncus effusus "spiralis".
Onko kellään kokemusta?
Joskus olen tuollaisen ikeasta hankkinut, sisäkasvina pidin. Ei ollut minun hoidossani kovin monivuotinen =).
Ei talvehtinut minulla, ihan mukava käkkärä oli tykkäsin niinkaun kun eli, hankintapaikkaa en saa mieleeni.
Ps. minulla ei kyllä ollut noin kosteessa kuin noissa kuvissa, siinäköhän vika ??
Geranium, hakisin nyt vaan uskolle vahvistusta, eli: minulla on hieman hankalassa paikassa Miscanthus giganteus, eihän nyt haittaa, vaikka katkon nyt jo varret, olisi helpompi tuossa peitellä ja suojata. Mikä muuten on oikea leikkauskorkeus, yksi opus neuvoo 5cm ja toinen 10cm.
En sanoisi että sillä on suurempaa merkitystä leikkaatko 10 vai 5 cm korkuisiksi. Korkeammat varret keräävät teoriassa enemmän tuiskulunta, mutta jos aiot peitellä niitä niin tälläkään ei ole merkitystä. Voi hyvin leikata niitä alas syksyllä. Pääasia että kasvukausi on loppunut jotta ne eivät turhaan lähde kuluttamaan energiaa uusiin varsiin.
Kiitokset taas kerran Geranium. Vielä kiinnostaisi,mitä kaikkea Sinulta heinäosastolta löytyy, siis monivuotisia.
Laiskuuttani en jaksa kahlata tätä viestiketjua läpi, joten mitä osaat kertoa Bouteloua graciliksesta, mesquiteheinästä? Minä sain sen siemeniä, mitenkähän olisi, kannattaisiko tehdä kylvö talveksi ulos, näyttäisi kasvavan Pohjois- Amerikan preerioilla. Ei kait nuo silti mitään kylmäkäsittelyä tarvi?
En muista vaatiko Bouteloua graciliksesta kylmäkäsittelyn, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole. Itse kasvatin sitä ulkona 9 cm ruukuissa pari vuotta (kesät ja talvet). Pärjäsi hyvin, muttei hentoutensa takia koskaan oikein löytänyt paikkansa puutarhasta. Onhan silla erikoiset kukinnot, mutta mielestäni niistä on iloa vain läheltä katsottuna (makuasia tietysti).
Näitä kasvatan tai olen kasvattanut. Kaikki ei ole enää mukana, kuten yllä mainittu. Ja moni kituu vielä pienessä ruukussa odottaen paikkansa puutarhasta (tai kompostista). Sääli sinänä, sillä harva heinä on näyttävä pienen taimena. Vasta parin vuoden (tai useamman) niistä on iloa.
Achnaterum calamagrostis
Anemanthele lessoniana (ruukussa vain)
Bouteloua gracilis
Calamgrostis x acutiflora ‘Karl Foerster’, ‘Avalanche’, ‘Overdam’
Calamagrostis brachytricha
Carex buchananii
Carex morrowii ‘Variegata’, ‘Irish green’
Carex ‘Evergold’
Carex muskingumensis ‘perusmuoto’, ‘Little Midge’, ‘Oehme’, “Variegata’
Carex siederosticha ‘Variegata’, ‘Shima Nishiki’
Cortaderia sellona ‘Pumila’ (ruukussa vain)
Deschampsia cespitosa ‘Goldtau’, ‘Goldschleier’
Eragrostis spectabilis
Festuca glauca
Festuca gautieri
Haconechloa macra ‘perusmuoto’, ‘All gold’, ‘Aureola’, ‘Albovariegata’
Helichotrichon sempervirens
Holcus mollis ‘White Fog’
Leymus arenarius
Milium effusum ‘Aureum’”
Miscanthus ‘Gilt Edge’, ‘Purpurescens’
Miscanthus sacchariflorus
Miscanthus sinensis ‘Adagio’, ‘Krater’, ‘Ghana’, ‘Kupferzwerg’, ‘Gracillimus’, ‘Kaskade’, ‘Kleine Fontane’, ‘Morning Light’, ‘Malepartus’, ‘Stricus’, ‘Puenktchen’
Molinia caerulea ‘Skyracer’, ‘Transparent, ‘Heidebraut’
Panicum virgatum ‘Dallas blues’, ‘Heavy metal’, Shenandoah’, ‘Squaw’
Pennisetum alopecuroides ‘Hameln’, ‘Weserbergland’
Phalaris arundinacea var. picta ‘perus picta’, ‘Arctic Sun’
Schizachyrium scoparium
Spartiana pectinaria
Sesleria autumnalis
Spodiopogon sibiricus
Sprorobolus wrightii
Stipa barbata
Stipa gigantea
Stipa tenuissima
Onhan vaikuttava lista heinistä! Olisi sitten muutama kysymys taas.
Mitenkä esim tuo Stipa gigantea sinulla talvehti ja mistä sen yleensä olet löytänyt ? Sitten tämä konsonanttimonsteri, Schizachyrium scoparium, aika harvinaiselta kuulostaa, ilmeisesti suomalaiselta nimeltään preeriahahtuheinä?? Jos oikeata kuvaa katsoin, onpas kaunis heinä, onkos sinulla tuo vielä kasvamassa?
Melkoinen lajike määrä myös tuota Miscanthus sinesistä, osasta en ole edes kuullut, esim Krater ja tuo Kupferzwerg, oletko tilannut noita esim Englannista ?
Onko tuo Gilt Edge Misch. saccariflorusta?
Entäs tuo Achnaterum calamagrostis, onko se sama kuin Stipa calamagrostis ?
Sitten varmasti tyhmä kysymys mutta esim tämä Panicum virgatum, Heavy metal, voikos sitä lisätä siemenestä, eli tuleeko samanlainen kuin se, mistä siemen otettu ?
Tässä näin aluksi muutama kysymys ja lisää tulee … !
Stipa gigantea on kyllä talvehtinut kohtalaisesti, mutta kasvanut erittäin huonosti. Ilmeisesti meidän ilmasto on liian kylmä jotta se viihtyisi ja kukkisi hienosti. Hyvin paahteisessa ja suojaisassa paikassa sitä voisi vielä kokeilla. Mutta tällä hetkellä en viljele sitä. Sitä saa helposti Euroopasta, mutta Suomessa sitä ei taideta paljon myydä.
S. scopariaum olen myös hävittänyt. Pärjää kyllä hyvin mutta sille ei vaan löytynyt sopivaa paikaa. Oikein käytettynä voisi kyllä olla ihan ok. Kestävä laji.
juu, suurin osa Miscanthuksista on Englannista. Osa melko uusia lajikkeita. Tavoitteena on kokeilla mahdollisimman monta tällaista matalakasvuisempaa lajiketta. Toivottavati joukosta löytyy hyviä ehdokkaita meidän olosuhteisiin. Tähän mennessä kleine Fontane on ehdoton ykkönen kukintaa ajatellen.
Gilt Edge on M. x giganteus lajike, joten siinä on sacchariflorustakin mukana. Pitäisi jäädä selvästi matalammaksi kuin itse giganteuksen päämuoto.
Juu, Achnaterum calamagrostis on sama kuin Stipa calamagrostis.
En ole kokeillut P. virgatumia siemenestä, joten en tiedä miten hyvin ominaisuudet pysyy. Dallas Blues on vielä sinisempi kuin Heavy Metal, mutta myöhän kukinnan takia siemenet eivät välttämättä ehdi kypsyä kunnolla. Täytysi vissiin kokeilla niin on tässäkin asiassa sitten viisaampi.
Bouteloua gracilis … ei tarvitse kylmäkäsittelyä itääkseen. Kestää pakkasia n. -35 C…sietää kuivuutta ja vähäistä kosteutta!
Osaatko bluedreams sanoa, jotta,koska kun, ei tarvitse kylmäkäsittelyä, voinko silti jo tehdä syyskylvön ruukkuun ? Ruukku olisi talven kylmässä kasvihuoneessa. Vai olisiko parempi tehdä vasta aikaisin keväällä. Tämä siis koskien noin yleensäkkin siemeniä, jotka ei kylmäkäsittelyä tarvitse.