Koristeheinät

Rantavehnää, harmahtavaa saraa, joka löytyi järvestä irrallaan, nurmilauhaa, jotain mätässaraa ojasta olen tuonut tai ainakin siirrellyt paikasta toiseen pihassani.

Harmahtava sara on osoittautunut loistavaksi kestäjäksi, se on vanhassa peltiämpärissä, kestää seistä vedessä, mistä on kai kotoisinkin, mutta sietää myös hyvin kuivuutta, juuret on tosi vahvat täyttävät äkkiä tilansa.

Kevätpiippoa ja metsä- ja hietakastikkaa sekä jotain pientä nataa on tässä luonnostaan, mutta niitä en ole (vielä) siirrellyt.Varsinkin korkea metsäkastikka on talvellakin niin kiva, kun korkeat hennot varret jää pystyyn.

Viiruhelpiä olen tuonut tänne, siitäkin tykkään kovasti, ja kerran sain eräältä mukavalta penttiläiseltä elefanttiheinää, joka kyllä elää, mutta ei ole ihan toivotulla tavalla tässä lisääntynyt.

Viime kesänä havahduin tyttären uudella pihalla huumaavaan kumariinin tuoksuun nurmenleikkuun yhteydessä, ja löysin tuoksusimaketta, jonka siemenet on menossa nyt kylvöön. Jostain syystä en saanut sitä syksyllä kylvettyä.

Järviruoko olis toiveissa, mutta sille pitäisi valmistella rehevä, kostea paikka tavalla tai toisella, jonkinlaista jäätymisen kestävää astiaa tai kuoppavuorausta olen miettinyt sille.

Kiva kun löytyi samanhenkinen minun kanssa.

Rantavehnää olen monesti minäkin sillä silmällä katsellut, sitä kun kasvaisi tuolla ihan tienvierustalla kaivettavaksi.

Saa nähdä minkänäköinen tuosta meidän heinä-kukkapenkistä tulee, se tehtiin tosiaan vasta viime syksynä ja se idea tupsahti ihan siinä tehdessä, kun ne heinämättäät oli niin hienoja.

Tuolta puuttuu vielä kukkiakin paljon, sinne ei ostettu mitään, otettiin vaan muualta puutarhasta jakotaimia.

Tuota harmaalehtistä saraa olen myös katsellut sillä silmällä lintutornilla käydessä, en ole sieltä tohtinut ottaa kun on luonnonsuojelualuetta, mutta jos miesystävän metsään/suolle lähtis lapion kanssa.

Rantavehnää on miullakin pari puskaa, jo aika vanhoja, alku kesän ovat ihan jees, mutta loppu kesästä leuhahtaa levälleen eli on köytettävä, en tykkää. oikeestaan jo parina kesänä pitäny hävittää ja ehkä hakee tuolta tienposkesta nuoremmat versiot, jos pysys paremmin kuosissaan.

Rantavehnän nyhdin Turun seudulta tien vierestä, lapioo ei ainakaan ollu, se lähti ihan varovasti vetämällä niin että juurtakin tuli mukaan.Voi olla että mulla oli vanha puukko apuna, en muista tarkkaan.

Se on nyt niin kuivas paikas, että pysyy aika matalana, viime kesänä kukki ensi kerran.

Raya, kokeiles leikata alas se vehnä, niin tekee uudet matalammat kasvustot, ei tarttis nähdä hävittämisen ja uusien hakemisen vaivaa.

Leikkaan joskus loppukesällä viiruhelpitkin alas, ne uudet raikkaat kasvustot on niin nättiä syksypuolella.

Ensimmäisen “heinämaan” näin Tallinnan kasvitieteellisessä -90 loppupuolella, se oli hieno.

Tampereella olen nähnyt auton ikkunasta hienot heinämaat heinätorilla, siinä on samanniminen ravintola ja pieni viheralue. Se on ensi kesän retkikohteeni kameran kanssa.

Minähän kynin ne joka syksy tai kevät, ovat semmosia risukasoja että eihän niitä viiti katella.

Lahjoin itseni jättikaislalla Arundo donax variegata

kuva

Talvetus kyllä kellarissa meidän leveysasteilla eikä vielä kovinkaan jätti mutta sitä odotellessa.

Onko kellään kokemusta tai muuta tietoa puskasarasta nimeltä Carex appalachia? Ominaisuudet tuntuisivat olevan kohdallaan: varjokasvi, kestävä kolmosella, kaunis pyöreä muoto, sietävä maanlaadun suhteen. Löytyykö miinuksia?

No entä, onko tällainen heinä tuttu:

Enkkusivuilta: Little Bluestem - Andropogon scoparius

ja täältä:

http://www.barkholtintaimisto.com/tuotteet/perennat_valikoima.php?xryhma=o-u

PREERIAHAHTUHEINÄ (Andropogon scoparius Prairie Blues)

Viihtyy varmaan muuten hyvin täkäläisessä hietamoreenipohjaisessa maassa, lähinnä epäilen riittääkö näille preeriakasveille Suomen alhaalta paistava aurinko, kun näyttävät järjestään vaativan täysaurinkoista paikkaa. Voiks niitä istuttaa kasviryhmiin olleenkaan, kun varjojahan siinä aina syntyy? Talvenkestävyys pitäis riittää, jollei se sitten vaadi paksua lumisuojaa, josta ei näköjään ole takeita sisämaassakaan.  

Voisiko tämä olla kultatesma. Kylvin siemenkirjeestä, mutta kun mitään ei näkynyt kolmeen kuukaueen kylvin samaan laatikkom sininataa. Nyt laatikossa on tällaistakin.

kuva

Tuolta näyttää kyllä kultatesma (etenki tuo ylempi, vähän paksulehtinen)
Itse olen aina istutanut tätä tuppoina, joten toivottavasti sinulla itää useampiki siemen.

Kiitos Vilhelmi 76. Vain 3 on itänyt toistaiseksi.

Tartteeko viiruhelpi mitään viritelmiä nurmikon poispitämiseen? Mulla ois oottelemassa ämpärin kokoinen juuripaakku tuossa, ja arvuuttelen, että joskohan tuo ois agressiivisempi kuin nurtsi? Ei millään jaksais alkaa näillä keleillä lapioimaan muuta kuin pakollisen. Ainakin tuo paakku on mahottoman tiivis… :wink:

Mulla ei ole mitään nurmikon ja viiruhelpin välissä.

kuvaJättiläisruokovauva

Minä toin kans Espanjasta 3kpl näitä jättiruokoja onko kellään kokemusta?

kuva

Oliko keneläkään näistä mitään kokemusta?

Tässä toinen joka pääsi tänään multiin, saa nähdä miten niiden käy?

kuva

kuva

Miten teillä on hurmesilkkiheinä menestynyt? Meinasi väkisin hypätä syliin taimistolla, mutta hillitsin vielä itseni.

Täällä ainakin menestyi viime talvesta…aluks luulin että on kuollut,kerkesin ostamaan uudenkin.Sitten huomasin pientä vihreetä alkua pukkaamaan näkyviin…

Millaisessa paikassa sulla jonnaponna se kasvaa?