Myönnetään, en tiedä ko kasvista mitään:) Mutta kun kirjoitit (vitsinä kait), että hyvä, jos se kasvaiskin biomateriaaliksi (erittäin vapaa lainaus), niin oli pakko kommentoida.
Noin muuten ajattelen, ettei täällä jutustelu vaadi googlailua ensin keneltäkään. Tietävämmät sitten neuvoo.
Niin ei kait tuota jättiruokoa sitten vissihin muilla ole kun minulla, tai muut ei uskalla sitä enää myöntää? Kiva kaunis näyttävä ja nopeakasvuinen ruoko
Eikös koiruus sitä kasvatellut? Hän ei taida olla nyt paikalla kommentoimassa...
Puukonsuojus, miten olet saanut sen pysymään talven yli elossa?
Se on mulla mökissä jossa on noin 8 astetta lämmintä kun en ole paikalla. enkä nykyään olekaan siellä usein kun joudun jatkuvasti olemaan komennuksella. Seuraavaksi näen rakkaat kasvini vasta uutena vuonna.
Mulla oli sitä kerran, yritin talvettaa, ei kasvanut ruukussa kesälläkään oikein, olis luullu tavalliseks järviruo-oks. Ei siis menestynyt millään lailla, oli iso pettymys, en muista kuinka sen loppu tuli.
Puukonsuojus, kuinka kauan sulla on ollut tuo jättiruoko? Mulla on nyt toista talvea talvetuksessa. Ekana kesänä kasvoi hyvin ruukussa ja ekan talven jälkeen aattelin että noinkohan otti ja kupsahti. Mutta sieltä se taas tuli joten katotaan miten nyt tulevana talvena käy. Mulla on kirjavalehtinen versio johon olen kovasti ihastunut. 😄
Aika paljon saa meillä ilmasto lämmetä ennen kuin tuo täällä ongelmaksi tulee.
Toinen on on tuotu espanjasta ja se on ollut 1,5 vuotta toisen kaivoin Nitzasta viime kesänä. Ne on molemmat niitä villi ruokoja mitä kasvaa siellä ympäri tienvarsia.
Jättiruoko ja bambu sulassa sovussa
Alokas, löydät kysymyksesi nyt täältä koristeheinä ketjusta
Alokas… elefanttiheinän kaikki myynnissä olevat lajikkeet eivät toimi Suomen oloissa…ja muutenkin ko. Heinä kannattaa istuttaa kasvupaikan Leena keväällä. Lisäksi kasvupaikan on oltava sellainen ettei syys/talvikosteus ole haittana.
Viherpeukalolla ois myynnissä elefanttiheinä ‘Silberfeder’ (Miscanthus sinensis). Talvenkestävyyttä sanotaan melko kestäväksi. Onko kellään kokemuksia? Komia ois… Mutta en raski maksaa 18e, jos vilustuu hengiltä jo ekka syksynä.
Minulla on ollut pari puskaa nyt jo kolme vuotta miscanthus giganteus, olen heittänyt talveksi päälle tyroxi levyn hyvin tuo on talvehtinut. Ainakin kahtena vuonna vaimo on ajanut sen ruohonleikkurilla maan tasalle, ennen kun olen ehtinyt merkata sen.
Mischantukset talvehtivat yleensä hyvin Suomessa, kunhan ne ovat kertaalleen asettuneet oikealle kasvupaikalleen. …näin ainakin eteläisessä Suomessa
Mulla on ollut kohopenkissä useamman vuoden elefanttiheinää ja se on talvehtinut hyvin ilman suojia. Pikkasen mietityttää, että nouseeko lie tänä keväänä enään ollekaan, kun oli kovat pakkaset eikä lunta ollut yhtään suojana.. Kovasti on paikasta tykännyt ja kolme tainta on levinnyt kohta koko penkin verran.. Mutta multa saa koevedokseen kyllä muutaman taimen jos ei raaski maksaa 18e/ruukku, sikälimikäli ne vielä on hengissä..
Ruuvasin varmuuden vuoksi jättiroukon seinää kiinni ettei vain pääse leviämään naapurin tontille
Kirjopuntarpää
Onpa ihana tuo kirjopuntarpää. Menee hankintalistalle :)
Minnas, voisin lähettää sinulle alkuja tuosta…
Onko kokemuksia sellaisesta kuin Panicum virgatum? En tiiä nimeä suomeksi, mutta saksalaiset kutsuu sitä Rotstrahlbusch ja englantilaiset Red switchgrass - jos muistan oikein. Lehdet pitäis punettua loppukesällä/syksyllä. Mites menee Suomessa? Onko nätti ja onko hyvätapainen?
Kiitos risa, laitoin hölöä