Katselin noita lännenhirssinkin taimia.
Esittelyssä luki, että voi aiheuttaa vatsavaivoja ihmisille ja eläimille, jos sitä syö.
No en minä niitä syö, mutta koirat jyrsii kaikkia heiniä, eli en laita sitä.
Hilmalle on tuonne polulle jätetty ihan oma tupsu heinää, ohjaan sen aina sinne jyrsimään, kun yrittää mun koristeheiniä alkaa syömään.
Se tietää jo mikä se on , kun sanon, että mene omaa heinääsi syömään.
Viime vuonna tämä oli nätti, pieni ja tuuhea puska.
Nuo kukinnot painaa sitä jotenkin leveäksi. Luulen
että se on sininata. Tykkään kuitenkin. Ajattelin
siitä siitä siemeniä ottaa jos niitä vain tulee.
Näyttää sininatalta.
Mielestäni se on tosi nätti noinkin, kun kasvaa leveämpänä.
Mun hakoneheinä on vielä aika matala, hitaasti kasvaa.
Mutta pääasia, että on talvehtinut hyvin.
Metsään jätän sinne tänne kastikkaa.
Kastikka on kiva ja se leviää maltillisesti.
Metsälauhaa olen sen sijaan kitkenyt urakalla, se yrittää peitota kaikki, nyt kun naapurustossa harvennettiin metsät.
Jätin myös takapihan metsätien reunat niittämättä. Tässä myös metsäkastikkaa.
Ilta-aurinko tuo kivasti esiin keltaiset hakonet.
Isohelmikkä “kukkii”.
Löysin omasta pihasta myös ihan luonnonvaraista nuokkuhelmikkää.
On se sitten sievä.
Elefanttiheinä morning light on kuin onkin hengissä. Eilen illalla huomasin vihreetä tulevan kuivasta kasasta. Olin varma jo, että on kuollut, en suojannut mitenkään sitä talvella.
Samoin nyt on red baron selvinnyt hengissä, se osoitti elonmerkkejä jo aikaa sitten. Kaikki koristekastikat on jo tosi reippaassa kasvussa.
Röyhyvihvilän “spiralis” versio talvehtii hyvin, vaikka ostin sen kyllä viime vuonna kesäkukaksi.
Länttäsin sen syksyllä ojanpenkalle.
Hentohöyhenheinä on suloinen ilta-auringossa.
Leikkasin kirjekuoreen tupsukan tuosta höyhenheinästä talteen.
Jos vaikka muistaisin keväällä laittaa kasvamaan.
Itää näköjään helposti, kun on itänyt omaan purkkiinsakin.
Melkein kaikki mun hienot koristeheinät kuoli viime talvena.
Palmusara, koristekastikka, sininata (nippanappa), kirjopuntarpää hengissä.
Keväällä näin kesäkukaksi myynnissä hienoa, pitkää riippuvaa heinää ja aattelin ostaa, mutta jätin sitten ottamatta.
No nyt omapiha lehdestä bongasin saman, rönsyrölli nimellä oli siinä.
Taas vaikutti niin tutulta, kunnes hoksasin, minullahan kasvaa ojan penkalla samanmoista, eli ehkä otan palan ensi keväänä purkkiin ja testaan miten kasvaa purkissa hoidettuna.
Rönsyrölli
Tästä lähin en muutenkaan osta mitään hienoja hakoneja ym. nämä pärjää paremmin. Ihan on itte tuohon asettunut.
Mulla meni myös hakonet ja muut, en ole viitsinyt edes vihosta tarkistaa kaikkia menetyksiä. Helpommatkin ottivat nokkiinsa ja ovat olleet aika kituliaita tänä kesänä.
Ostin tuon rönsyröllin kun mulla oli jo ihan kaikki ruukut ja isommat purkit käytössä ja jouduin pistämään sen reiättömään ruukkuun. Varoin ylikastelua ja siihen tuli ruskeita lehtiä, tietenkin. Heitin lopulta pois kun ei siitä tullut kaunista enää millään.
Olen katsellut metsässä hakoheinän näköisiä ruohotupsuja, voisivatko olla samoja mitä kaupassa myydään…
En usko hakoneheinän kasvavan metsässä.
Se on hyvin talvenarka ulkomaalainen laji ja ei meinaa montaa vuotta pysyä puutarhassakaan hengissä.
Isopiippo muistuttaa aika paljon hakoneheinää lehdiltään, ehkä se on sitä.
Jättiruoko kuukausi sitten, ei ole vieläkään levinnyt Pohjanmaan pelloille.