Koristeheinät

Mun mielestä on koristesulkahirssi. Ei nainakaan pampaheinä.

Mikähän heinä tämä on? Kasvaa pallomaiseksi kesän aikana.Nimet tuppaa unohtumaan kun ei laita nimilappusia.

Korkeutta n 30-40 cm.Lehdet karheat.

Oltiin vähänKyssiksen kanssa shoppailemassa.
Ihana “all gold” hakoneheinä tuli matkaan.
Toivottavasti pärjäilee hyvin.

Nyt alkoi tehdä ihan kauheesti mieli enemmänkin heiniä tänne havujen sekaan.
Mutta mulla on aika huonoja kokemuksia niiden menestymisestä, enkä oikein tiedä mikä missäkin hyvin viihtyisi.
Järjestään melkeinpä kaikki on hävinneet 1-2 vuoden kuluessa.

Jos on jotainkin vinkkiä hyvin menestyvistä matalahkoista heinistä, niin saa vinkata.
Viiruhelpiä en halua tänne leviämään. :satisfied:

Suokukka, mulle tulee mieleen sininata. Eikö se sopisi tuohon hyvin ja lienee kestävä.

Sininata on nätti, minulla ei ole koskaan ollut, niin kestävyydestä en tiedä.
Täytyy jotakin kokeilla.

Täällä kasvaa luonnostaan jotain tuollaista hyvin karkeaa mätäsmäistä saraa, siinä on kaunis kukintokin, joku luonnonheinä siis.
Ja sitten joka paikassa kasvaa kevätpiippoa, se nyt ei ole heinä, mutta heinältä näyttää.
Olen antanut sen ihan vapaasti valita itse paikkansa ja on kyllä kiva.

Ostin viime syksynä pari sininataa ja hyvin ne on talvehtineet.
Mun heinävillitys käy edelleen kuumana ja aion kokeilla lisää.

Tässä hiukan fiilistä mistä sain inspiraatiota.
Kuva englannista.

Tuolla oli paljon myös kukkien kaverina kasvamassa ohraa, varmaan se oli jotain koristeohraa, mutta ehkä tavallinen ohrakin ajaisi saman asian. :wink:

Kesäkukat. :wink:

Penkillä lisäksi anopin äitienpäiväkukka eli ruusuherukka.

Kävin vähän tonkimassa maata talon takana ja mun hakoneheinä on kuin onkin elossa.
Tosin hän piilottelee vielä maan alla versoineen. :w00t:

Heinät on kyllä hurmaavia.
Tämäkin on hieno ilta-auringossa.

Koristekastikka “overdam”

Tuosta minäkin tykkään.

Viime kesästä on talvehtinut sininata, nyt se tekee tähkää. Mieli teki ottaa ne pois mutta en sitten raskinnutkaan. Kuparisara ei selvinnyt talvessta.

Mulla heinät talvehtineet hyvin ja tuuhistuneet kivasti.Pitänee laittaa illalla kuvia.

Mulla kultatesma on selvinnyt talvesta kuivassa kohopenkissä ja on heti hienon keltainen verrattuna talvetettuihin. Olin nostanut sitä varuiksi kellariin, koska en ollut varma talven kovuudesta. Viime talvihan oli Hämeessä tosi leuto. 

Sininata talvehti täälläkin rinnepenkissä tosi hyvin. Samoin hakoneheinä. Hitaasti ne herää keväällä kasvuun. 

Koristeheiniä oon alkanu himota vuosivuodelta enemmän ja erilaisia. Aattelin jospa kokeilis esmerkiks hurmesilkkiheinän talvetusta jossain muualla kuin maassa, samoin monen muun, huonosti ovat maassa menneet talven yli.

Olen myös saanut hurmesilkkiheinän hengiltä ja mietin ottaisko uuden yrityksen. Onko muuten lännenhirssistä kokemusta jollain, lähinnä leviääkö liikaa? Yleensä mun heinät on kuolleet ennen maanvaivautumista, paitsi yksi minkä pois saamisessa menikin sitten aikaa.

Minullakin on hurmesilkkiheinä hävinnyt.

Lännenhirssi kiinnostaa minuakin, olisi aika kivoja lajikkeita tarjolla. :wink:

Viime vuonna istutetut sininatat.

Tämän vuoden hankintoja.
Palmusarat, toivottavasti nää menestyy, on jotenkin aika kivat olemukseltaan.