Koristekaali, Brassica oleracea var. sabellica

Muistinpas kylvää koristekaalit, kerrankin.

Misä vaiheessa Kurppa laitoit koristekaalit kasvamaan, vieläkö kannattaisi?

Eilen, en tiedä onko jo liian myöhäistä. Jossain luki, että kylvö ulos toukokuun lopulla?

Pikku söpöläinen tarttu mukaan terrasta :slight_smile:

Kurppa,

Laitoit kesällä 2010 koristekaalia. Kasvoiko kaalit minkä kokoiseksi ennen syksyä, kun kesäkuun alussa istutit?

Olisihan ne varmaan kasvaneet ihan sopiviksi jos ei olisi kaalimadot niitä vetäneet. Keksivät myös kasvarissa kasvaneet. Pitäisi varmaan harsottaa kunnolla.

MNullon seemnestä tilattuja koristekaalin siemeniä ja pussissa lukee että kylvö maaliskuussa!

auts,

tuo täytyykin muistaa, jos koristastekaalia yritän.

Onkos noihin kaalimatoihin muuta konstia kuin harso? Ja pidetäänkö se koko kesän? Eka kertaa laitoin koristekaalia itämään, joskus olen kokeillut tavallista keräkaalia, mutta toukat söi kaikki.

Varmasti aika tarkkaan saa harsottaa. Miulla veti kaaliperhosen toukat viime kesänä sekä ulkoa, että kasvarista kaikki koristekaalit.

Mulla on kertakäyttöisiä keittiömyssyja varattu kaalia varten (tosin merikaali on ainoa mitä kasvatan)

Mun super-pienet koristekaalit…

Ei niistä kovin nättejä tullu…‘’

Laita isoihin ruukkuihin, mieluummin useampi samaan. Syksymmällä on jo ihan toisennäköistä…

Ei ne noissa pikkuruukuissa erikseen oo ollenkaan edukseen :wink:

Moni kaali päältä kaunis…

Tämä onkin sitten vähän karseempi juttu…

takana näkkyy myös jokseenki ylipitkiä kukkakaaleja :----D

Mulla yhtä pitkävartisia kaaleja kun Sienestäjällä, sillä erotuksella vaan että mun kaalin varret on ihan mutkalla. Ilmeisesti siitä johtuen kun ne kasvoi harson alla. Säilyiskö ne jos katkasis varren ja tökkäis multaan? Oli tarkoitus siirtää ne nyt syksyllä ruukkuun,mutta ei onnistu muuten jos niitä ei katkaise.

Syyskoristeina on myynnissä ollut pitkävartisia koristekaaleja, joista alimmat lehdet on poistettu ja latvaan jäänyt ruusuke sprayatty siniseksi tai hopeahileillä. Blingblingiä kehiin ja vaasiin, kai ne ulkona säilyy hyvin niinkin.

Aloin repiä koristekaalien varsia parvekkeen laatikosta mutta siellähän yhden varren tyvessä oli uutta kasvua! Olen niitä muutaman kerran aiemminkin yrittänyt saada laatikosta pois, mutta onneksi eivät irronneet (isot on juuret). Yhdessä kulmassa sinnittelee orvokki niin ovat saaneet olla rauhassa.

Voi kunpa kukkisi ensi kesänä niin voisin ehkä saada niitä Peacock Rougen siemeniä ettei tarvii ens vuonna ostaa :)

Talvehtinut Peacock Rouge kasvaa kovaa vauhtia. Väriä ei vielä paljon ole, mutta syksyllä sitten...

kuva

Nyt se kukkii :)

kuva