Omkohn tämä otsikko jo jossain olemassa? En löytänyt.
Onkohan kukaan tilaillut mistään semmoisen valko-vihreän koristekaalin siemeniä? Ihastelin niitä jonkun penttiläisen kuvissa viime syksynä ja tahdon ehdottomasti ensi kesänä kasvattaa omia syksyksi.. Värisekoituksia olen löytänyt mutta pelkkää valko-vihreää en ole löytänyt..
Ja vielä, milloin olette aloittaneet kaalien kasvattelun syksyksi?
Toukokuun alussa vasta olen koristekaalit kylvänyt, tykkäävät viileästä ja sitä ei sisällä ole....Näillä kuvassa olevilla on varmasti viileä olo.
Ei vielä ole kiirettä koristekaalien kylvämisellä. Huhti-toukokuun vaihteessa olen kylvänyt.En tiedä, onko valko-vihreää erikseen saatavilla, mutta sekoituspussista olen kylvänyt. Jo pienen taimen väristä näkee, mitä siitä isona on odotettavissa.Niistä voi sitte valita mieleiset jatkokasvatukseen.
Luin jostain että nämä koristekaalit ovat syötäviä. Onko jollain kokemusta mausta tai käytöstä?
Mua kiinnostaisi myös tuo että käykö ne syötäväksi. Olisi kiva niitä laittaa jos voisi sitten syöttää vaikka eläimille jos ei ihmisille maultaan kelpaa. Lapsuudesta muistan kun äiti kasvatti koristekaaleja ja talvella jänikset tykkäsi niistä.
Vikistä: Lehtikaali (Brassica oleracea var. sabellica, joissakin lähteissä myös var. acephala) on tummanvihreä, voimakkaanmakuinen lehtivihannes. Sitä käytetään keittoihin, salaatteihin ja muhennoksiin.[1] Lehtikaalissa on paljon rautaa ja C-vitamiinia, sekä karoteenia, kalsiumia ja proteiineja. Lehtikaalin energiasisällöstä 39 prosenttia tulee proteiineista, kun sama luku keräkaalin kohdalla on vain 20.[2] Lehtikaali onkin kasvissyöjien suosiossa rauta-, kalsium- ja proteiinipitoisuutensa takia.[3]
Lehtikaalia kasvatetaan myös koristeeksi.[4] Koska se kestää kylmää, se sopii syyskesän kukkaistutusten joukkoon. Erityisen koristeellinen on punalehtinen lehtikaali.[5]
Lehtikaaleja kasvatinkin viime kesänä paljon ja laitan nytkin. Mutta ei kai koristekaalit ihan sama asia ole? Vai onko sittenkin?
Luin jostain että koristekaalit on jalostettu noista lehtikaaleista ja olisivat ihan syötäviä. Lehtikaalia laitan ihan tuon terveellisyyden takia mutta oishan tuo nyt luksusmalli kauneudeltaan tuo koristekaali jos siinä samanlaiset ominaisuudet säilyny jalostuksessa. Ajattelin et sitä vois laittaa ihan syötäväks asti jos tietäs enemmän asiasta!
talo & koti-lehden (11/08) sivuilta kopioitu -> "Myös koristekaalit ovat syötäviä. Taimet on kuitenkin viljelty
koristekäyttöön ja niitä on viljelyvaiheessa todennäköisesti käsitelty
kasvinsuojeluaineilla. Syötäväksi tarkoitetut koristekaalit on parasta
kasvattaa itse omalla parvekkeella tai kasvimaalla." - alleviivaus taas minun.
Kiitos tuhannesti mai-lee. Siemenissä varmaan eri säännöt koristekasveille ja syötäviksi tarkoitetuille…
Jesss. Mun lehtikaalit tulee siemenistä kukkapenkkiin, :-)
Enpäs oo nähny siemeniä kaupassa, vielä niitä tulee vastaan ja voi sitä koristekaalien määrää syksyllä
laita myös sitä punaista lehtikaalia,se on syksyllä upean näköinen.minä kasvatan koristekaalit isoissa ruukuissa pellonlaidassa ja itten kun kaíkki muut kukat on menny huonoksi niin siirrän kaalit kukkapenkkiin.ei ne ruukuissa ihan niin suureks kasva kun pellossa ,hyvässä mullassa kasvaa.
Täällä tuli Lord Nelsonin siemenet K-rautaan viime viikolla. Siellä oli jotain valikoimassa. :-)
Pitääpä mennä taas kattomaan!
Minulla on myös odottelemassa pussillinen Plantagenista ostettuja koristekaalin siemeniä. En ole koskaan niitä kasvatellut ja ihan syksyn koristeeksi kuistille ajattelin. Pussissa lukee, että voi käyttää: koristeluun ruoanlaitossa, reunuskasvina kukkapenkkiin ja kukka-asetelmissa.
Kuka on kasvatellut koristekaalia, niin kuinka suureen ruukkuun olette laittaneet ja millainen lannoitus? Siis voiko ne kasvattaa pelkästään ruukuissa, kun penkkitilaa niille ei oikein löydy?
Oliskohan tuolla 3 - neljää eri (punaista tai sinne päin) versiota koristekaalin siemeniä lootassani odottelemassa aikaa parempaa. Tai jottain…;))
Tässä yksi harvoista koristekaalin aluista,muut onkin kelvanneet kaiketi toukille!
Koristekaalista tietoa myös tuon linkin takaa. Sitä näköjään voi ihastella ja maistella, kuinka haluaa