Taas tiirailin pilvikirsikkaani, kauempaa tällä kertaa. Olen muuten huomannut tuossa edellisessä kuvailemiani halkeamia muissakin Prunuksissa, liekö niille tyypillistä?
No kuitenkin tänään havaitsin pikku koristepuuni kasvaneen kovin. Hiukan mietityttää, kun usein näkee pilvikirsikkaa suositeltavan pieneenkin esim. rivitalopihaan koristepuuksi. Jossain muistaakseni on mainittu sen kasvavan jopa kymmenmetriseksi, sehän ei niin kovin pieni enää? Tuolla meidän puullakin alkaa olla myös leveyttä jonkin verran, ja minun mielikuvissani pieni rivitalopiha on ehkä n. 30-50m². Varsin täyttävä olisi tuo meidän puu jo sen kokoisessa pihassa.
Minkä kokoisia pilvikirsikoita muilla mahtaa olla? Tämä meidän on selkeästi puu, juurivesoja kun tutkailee, niin pensaankin noista saisi?
Kuinka leveäksi pilvikirsikka kasvaa?
Tämän alaoksat muodostavat nyt halkaisijaltaan reilu 3 metrisen ympyrän. Puu on n. 2,5m korkeana taimena istutettu keväällä 2006, uskoisin sen vielä kasvavan.
Onpa muuten kaunis syysväritys, harmi ettei tullut otettua edustavampia kuvia :(
En osaa päättää, istutanko pihatieni varteen pilvikirsikkaa vai hopeasalavaa. Maaperä on vanhaa savista peltoa, mutta istutusojan vieressä tien perustus on hiekkaa ja kalliomursketta. Istutusojan syvyys on reilu puoli metriä. Paikka on aurinkoinen. Tontilla ei kasva vielä yhtään mitään, joten olisi kiva saada nopeasti puihin pituutta. Joten kumman lajin itse valitsisit?
Tässä ketjussa on keskusteltu vain pilvikirsikasta… Onkos kenelläkään kasvamassa muita koristekirsikkalajeja? Ymmärtääkseni rusokirsikallekaan ei ole omaa ketjua, ja niitä ihmisillä on varmaan paljonkin pihoilaan. Entäs onko kenelläkään japaninkirsikoita, esim. Kanzania tai Kiku Shidarea? Vanhoista ketjuista löytyy jotain tietoa, mutta olisi kiva kuulla uusimpia kuulumisia. Onko tullut talvivaurioita, vieläkö puut ovat hengissä?
Minä haaveilen kauniisti kukkivasta pienehköstä koristekirsikkapuusta 1b-vyöhykkeellä… Meiltä voisi löytyä sellaiselle lämmin ja aurinkoinen paikka.
Ainakin Muhevaisella oli niitä erilaisia muutama vuosi sitten myynnissä. Oletettavasti jokunen olisi tarttunut penttiläistenkin kätösiin.
Viime vuonna ainakin mm. Kiku-Shidarea oli myynnissä useammallakin taimistolla Uudellamaalla.
Viihtyykö riippakirsikka valoisassa paikassa ja onko niiden kirsikat syötäviä? Tuleeko niistä juurivesoja ongelmaksi asti ? Mistähän moisen ihanuuden saisi Pirkanmaalla?
Mitä riippakirsikkaa tarkoitat? Niitä on useita arkoja lajikkeita, ja ne eivät tee marjoja. Ne ovat makeakirsikalle vartettuja ja ne muodostavat jonkin verran juurivesoja, mutta se ei ole mikään viljelyn este. Ne vaativat aurinkoisen, lämpimän ja suojaisan paikan ja läpäisevän maaperän.
Niitä ei kovin helpolla löydä, mutta Kuivannolla on erinomainen valikoima edullisia koristekirsikoita: http://www.kuivannongardenplus.net/tuotteet.html?id=2/. Siellä varteenotettavia riippakirsikoita ovat mm. Prunus serrulata ‘Kiku-Shidare-Zakura’, Prunus yedoensis ‘Ivensii’ ja Prunus subhirtella ‘Pendula’. Jälkimmäinen on aivan upea, mutta liian arka. Sitä, kuten kaikkia edellä mainittuja, kannattaa kasvattaa ruukuissa, jotka viedään talveksi viileään sisätilaan.
Varmaan tyhmä kysymys, mutta kysynpä nyt kuitenkin… Jos laittaa samaan pihaan koristekirsikan syötävän kirsikan kanssa, josta kerätään satoa, niin vaikuttaako jotenkin marjojen laatuun? Siis jos syötävät kirsikat on pölytetty koristekirsikan siitepölyllä, niin vaikuttaako mihinkään?
Ristipölytys toki parantaa sadon laatua, mutta en ole varma voivatko korsitekirsikat pölyttää tavalliset. Ruso-, makea- ja pilvikirsikat kukkivat kuitenkin yleensä eri aikoihin kuin tavalliset kirsikat. Hyvän sadon varmistamiseksi kannattaa olla vähintään kaksi hapankirsikkaa, toinen voi olla vaikka pensaskirsikka.
On se vielä, kohta tuo sinun ottaa kiinni
Kyllä se mielestäni tekee juurivesoja. Meillä ollut vasta pari vuotta, joten en ole huomannut vielä. Korkeutta tullee kuin keskikokoiselle puulle lopulta = pienempi kuin koivu, ehkä pihlajan kokoa:) kasvanut se on ainakin ripeästi ja on kivankokoinen jo.
Kyllä tekee juurivesoja - valitettavasti. Meidän lähellä puistossa useita, ja nykyhoido(ttomuude)lla juurivesaa pukkaa vähän joka puolella.
Pilvikirsikka kyllä tekee juurivesoja, mutta ei sellaisella tahdilla kuin esim. syreeni. Myös siementaimia ilmaantuu kohtuullisesti. Nopeakasvuinen. Muutamassa vuodessa on jo pikkupuun kokoinen. Ihan kunnon kokoisen puun siitä saa, meillä isompi pilvikirsikka on ison omenapuunkokoinen tällä hetkellä. Melko leveäkin se on. Alimpia oksia olen sahaillut pois saadakseni alustalle vähän enemmän valoa perennoille. Terve ja aina kaunis, ja kaunismuotoinenkin, ainakin nämä meidän puut. Kauniin kukinnan lisäksi komea syysväri. Tykkään kovasti.
Olikohan jossain, että korkeus jopa 10m. Mun pilvikirsikka tekee juurivesaa varsin vauhdikkaalla tahdilla, useita kesän aikana.
Ai noin korkeaksi? Viime kesänä taimitarhalla suositteli pilvikirsikkaa mulle nopeakasvuiseksi suojapuuksi paikkaan, jossa menee sähköjohto lähellä, noin 5m korkeudessa ja kolmisen metrin päässä, kuvittelin, siis että jää matalaksi, ja suunnittelin jo sellaisen siihen laittavani. Entäs onko se kestävä? Paikkaan puhaltaa ne pohjoistuulet esteettä.