Koristekirsikka, Prunus

(Hedelmät ja marjat) Kirsikka: Koristekirsikka, Prunus

Koristekirsikoilla ei vielä ollutkaan omaa osastoa, joten tässä ja nyt.

Pilvikirsikan marjoja voi syödä, mutta ei ne oikein ole minkään makuisia, pieniä ja suhteessa suuri kivi. Mutta kukinta on upea! Äiti toi minulle neljä vuotta sitten muutaman puolimetrisen juurivesan tuttavansa pihasta ja nyt puu on yli 3 metriä korkea, kolmirunkoinen ja rungot halkaisijaltaan liki 10cm. On siis aika nopeakasvuinen. Nyt justiinsa on pienet lehdet ja valtaisat määrät nuppuja, kukintaan menee varmaankin reilu viikko, riippuen kuinka lämmintä on. Kaunis puu, mutta marjoja varten talon toisella puolella on Sakkolan ja Huvimaja-kirsikat sekä varjomorelli, viime kesänä harjoittelivat jo muutamalla marjalla. Pilvikirsikka kasvaa mulla perennapenkin keskellä, penkki perustettu savi-multamaahan, aurinkoa liki koko päivän, talon eteläpuolella.

Oli niin pitkä yksi pilvikirsikka, että oli sovittaminen, vaikka sain auton takapenkit nurin. Toiset kaksi olivat lyhyempiä ja ne piti hakea eri paikasta, kun tuo pitkä oli viimeinen toisessa. Hitsit hitsit, kun jännittää, saanko ne oikeiksi puiksi saakka joskus. Yksi merkkikeppi vielä mietityttää, kun haluamallani paikalla on liian lähellä suurmännyn oksankärki ja siis myös tuore juuri. Isäntä ei kysynyt paljonko maksoivat, enkä sitten aihetta ryhtynyt mitenkään korostamaan.cool

Vielä tänään en niitä istuta, sillä nyt on tosi kovia tuulenpuuskia ja haluan vielä perehtyä istutuspaikkojen maanparannukseen illalla ja huomenna.

Olisi vaan sittenkin minun pitänyt perustaa pelkkä pilvikirsikka-otsikko, koska tämä nyt meni hedelmäpuolelle. (Taimimyymälöissäkin pilvikirsikat olivat koristepuupuolella)

Pilvikirsikkapuu on hyvä pikkupuu.  Istutin täällä Napapiirin korkeudella kolme vuotta sitten, ja hyvin on kasvanut.  Nyt on jo sellainen kolmemetrinen, ja oikein kaunismuotoinen. Puutarhanaapuri hankki samaan aikaan, ja hänellä siitä paleltui ensimmäisenä kesänä latvus.  Mutta eipä hätää, se toipui ja teki uusia oksia niin että siitä tuli kiva tuuhea leveä pensamainen puu.  Olemme hyvin tyytyväisiä pilvikirsikkaan, ja suosittelen pioneeripuuksi. Puutarhassa on nyt jo yksi puu!

Kukinta meni viime vuonna vähän ohi silmien, kun oli niin tuulista, että oksat heiluivat koko ajan vimmatusti.  Oli kuitenkin muutamia kukkia, ja marjoja tuli sitten syksyllä.  Kaunis ruska.  Ja jänis ei paljon perusta pilvikirsikasta, mitä nyt oli hangelta käynyt napsaisemassa pari pientä oksaa poikki ihan huvikseen, siihen oli jättänyt.  Mutta ei edes tarvitse jänissuojaa, ainakaan kun on päässyt muutaman vuoden ikäiseksi.

Istutin viime keväänä kaksi pilvikirsikkaa n. 3 metrin etäisyydelle toisistaan samaan istutusalueeseen. Nyt toisessa on isot lehdenalut ja kukkanuput, mutta toisessa ei ole minkäänlaista elonmerkkiä apea.  En ymmärrä, mikä lie tullut. Aion odotella vielä vähän aikaa, alkaako puu elpyä. Ruskko oli talvella napsinut muuamia alaoksia, mutta ei kai noin pienestä pitäisi koko parimetrisen puun kuolla?

Jos niiden maahan paistaa tasapuolisesti aurinko niin voisivatko ne olla peräisin eri puutarhoilta ja olla eri kantaa? Kolmesta omastani yksi on lehtisilmuilla ja kukkanupuilla ja kaksi vasta aivan pikkuruisin silmuin liikenteessä. Tuo pisimmällä oleva on Tahvosen ja hitaammat Ahosen taimistosta kotoisin. Itse olen huolissani tuosta pisimmällä olevasta eniten

Rusokki; jos mitään eloa ei ole havaittavissa siinä toisessa pilvikirsikassasi (edes pientä vihreää nypykkää?), niin varustaudu pahimpaan :frowning: Kuolleet kirsikan oksat on yleensä tässä vaiheessa jo selvästi tunnistettavissa: kuivia ja kuori kutistunut.

Itse kävin äsken kurillani tarkistamassa omat pikkupuuni ja meinasin sanoa, että sikkolani ei ole tehnyt yhtään juurivesoja vielä. Mutta löytyihän niitä muutama, onneksi tosi kituliaita. Ja pari pikkurillin paksuista juurta oli noussut ylös mullasta ja niissä oli pienet vihreät alut. Latvuksesta jouduin poistamaan kuivuneita versonkärkiä ja pari oksaakin (vaikka niissä oli tyvessä lehtiversoja). Pitää lisätä juurelle jotain (hiekka olisi kai parasta, mutta pitää tyytyä kompostiin). Ja huvimajankirsikassa (joka kasvaa hiukan keskempänä nurmea) oli vain muutama paleltunut oksanpää. Leikkasin ne pois (ja sen pienen oksan, jossa oli sitä oranssia täplää). Juuriversoja siinä ei ollut. Hauska nähdä, tuleko tänä vuonna enemmän kuin viimevuotiset 7 :slight_smile:

Kamalan tyytyväinen olen siihen sikkolaan: istutin sen angervoaidanteen syliin (kaivoin angervoista mxm osan pois ja tälläsin kirsikan siihen. Juurelle kähäräpietaryrttiä. Näyttää ihan kivalta. Huvimajan alle panin hädissäni narsissia, mutta eihän narsissi niin kuivassa viihdy. Ei oppi ojaan kaada :slight_smile: Nämä minun kirsikkani ovat yksirunkoisia ja olisi tarkoitus pitää juurivesat kurissa. Mutta hei, muistakaa, että kun leikkelette niitä oksia (mistä tahansa) niin sekatöörit pitää olla kunnolla terävät, eikä liian löysät (niin kuin minulla oli). Huonokuntoinen oksaleikkuri on puutarhurin painajainen. Oksat ja kuoret repeilee. (Mutta tämä ongelmahan taitaa olla vain minulla :slight_smile:

Tarkistin juuri pilvikirsikkani tilanteen. Eipä ollut eloa nähtävissä, mutta jonkinlaiset silmut siinä on ja kun rapsutin yhtä silmua, niin jotain vihreään vivahtavaa siellä häämötti. Ihan kuin kehitys olisi yhtäkkiä pysähtynyt. Sand, molemmat on ostettu yhtäaikaa ja näkyivät olevan Tahvosen tuotantoa.
Täytynee sitten noudattaa Rissan neuvoa varautua pahimpaan ja istuttaa vaikka jotakin suurikokoista perennaa tilalle.

Pilvikirsikan juurivesat

Ostin alesta aika kärsineen näköisen pilvikirsikan - kun halvalla sain. Siinä ei ole lehden lehteä, mutta juuresta kuitenkin pukkaa juurivesoja. Karahka odottaa vielä maahan istuttamista. En ole vielä napsutellut oksia poikki nähdäkseni onko rungon sisällä yhtään vihreää.

Kannataisiko leikata kuiva runko poikki ja antaa juurivesojen kasvaa siitä alkuperäisestä juuristosta? (anteeksi termit..) Vai kannattaisiko koittaa irroittaa juurivesat omiksi aluikseen? Ja jos näin niin miten tämä tapahtuu..

Alkuperäinen puu on yksivartinen, mutta jos annan juurivesojen olla yhdessä, eikös siitä silloin tule pensasmainen..?

Kiitos neuvoistanne! 

Mielenkiintoinen huomio, jonka haluan kirjata tähän ylös:

Keväällä istutin kolme pilvikirsikkaa, joista kahdelle lisäsin reilusti kompostimultaa ja yhden istutin suoraan olevaan multaan (hiekansekaista ns. vanhaa multaa). Kaksi maanparannusta saanutta kirsikkaa kasvoi huomattavasti korkeutta ja ovat vielä aivan vihreitä, mutta se yksi joka sai heikommat mullat kasvoi vain vähän ja on jo pitkälti tuleentunut punaiseksi. Puut ovat melko lähellä toisiaan ja saavat yhtä paljon aurinkoa.

Jostain syystä olen sillä kannalla, että tuo, mikä ajoissa tuleentuu, saattaa tulevaisuudessa pitkässä juoksussa pärjätä paremmin.

Sain keväällä myös naapurilta kirsikan verson jostain "syömäpuusta" ja se lähti tosi hyvin kasvuun. Pari vähempijuurista istutin myös - vähän syrjemmälle - ja niistä toisessa on nyt juuresta lähtenyt kasvua, toinen on kuivahtanut, sillä unohdin kastella niitä jatkovaiheessa...

Kaikki pilvikirsikkani tekivät muuten kymmeniä pikkuruisia, punaisia kirsikoita

Mikähän meidän pilvikirsikassa mättää kun lehtiä ei tule ollenkaan?!?! Se on ainakin 5 vuotta ollut. Alimpaan oksaan tuli normaalisti lehdet, mutta se oli justiin 3 veen poikani korkeudella ja ohi kulkiessaan nappasi lehdet mukaansa hymy Vanhemmillani on siinä ollut tukikeppi ja siitä narulla puunrungon ympäri, siihen kohtaan runkoa on jäänyt sellainen narunjälki... Voisko tällä olla jotain tekemistä lehtikadon kanssa

Onko teillä satanut nyt keväällä, Marhonen? Tutki, onko maa juuriston alueella joko jäässä tai liian kuiva.

Voikahan tuon pilvikirsikan vetää tähän aikaan vuodesta poikki? Tuossa ennemmin kirjoitin kun ei tule lehteen ollenkaa, rungossa on lovi vanhan tukikepinnarun kohdalla, siitä alas päin on lehdessä mutta yläpää ihan paljas. Aivan outo juttu

Onkohan tukikeppi aikoinaan päässyt kuristamaan liiankin kanssa ja latvus siitä vaurioitunut? Minä kyllä silti katselisin vielä ja jättäisen sen katkaisemisen vaikka syksyyn, tai mieluiten kevättalveen.

Vaikka ymmärrän, ettei sen lehdettömän osan katselu juuri innosta.

Minäkin katkaisisin latvan vasta syksymmällä kun kasvu ja nestevirtaus loppunut, mutta lehdet vielä vihreänä. Nyt saattaa vuotaa puu kuiviin jos lehdettömässä osassa kuitenkin vielä virtausta on. Vaikka toisaalta odottaisin kyllä vuoden ja katsoisin mitä tapahtuu ensi keväänä.

Fellow, mistä syystä sinä katkaisit?

Siis en ole katkaissut, vaan katkaisisin jos olisi vastaava tilanne, loppukesästä vuoden päästä jos ei mitään eloa ensi kesänäkään.

Tutkailin pilvikirsikkaa tuolla pihalla ja siihen on tullut ihme halkeamia. Puu on ollut paikallaan jo muutaman vuoden ja on ehkä sellainen 4-5 metrinen. Nyt on puolentoista metrin korkeudelle ja toiselle puolelle parin metrin korkeudelle tullut pystysuorat halkeamat. Lähemmäs 20 senttiä korkeat ja kuori on auennut leveimmillään melkein 10cm, mahlaa on tihkunut siihen päälle. Ihan tuore ei ole, mutta tänä keväänä kuitenkin uskoisin käyneen.

Mistähän tuo johtuu, onko jokin puutostila kenties, pakkasvaurio,pöpö..?