Koristeomenapuu, Malus

Tästä kuvasta ei uskoisi, että puu on noin 180 cm korkea .

Pöh, viime kesänä istutetussa purppuraomenapuussa ei näy vieläkään elämää :-/. Pilvikirsikka ja muut omenapuut samalla alueella voi ihan hyvin… voiko se olla vaan tosi tosi myöhäinen herääjä?

Oletko kurkannut, onko kasvi kiinni maassa=sillä on juuret?

Itselläni takavuosina eräs kirsikka ei vaan herännyt henkiin ja ihmettelin että mikä kumma sitä vaivaa…kun hiukan otin kiinni rungosta jäi koko puu käteen! Myyrä oli syönyt juuret ja pelkkä keppi oli pystyssä maassa :confused:

Varovasti olen heilutellut… en oikein usko myyrään koska se olisi tullut monen tulppaaniapajan vierestä koskematta niihin. Tökin tuoksuhernettä sen juurelle, jos ei ole elosaa niin olkoon tämän kesän kiipeilytelineenä.

Halusin mahdollisimman tummalehtisen koristeomenapuun. Taimi-Teutarilla ehdottivat Royalt(h)ya. Lehdet ovat kyllä tummat, ja samoin nuput! Pieni puun alku aloittelee kukintaansa. Puutarhurin mukaan Royalty jää melko pienikokoiseksi, ehkä max 4 m. Onko kenelläkään kokemusta?

Kaunis puu. Sain tuon saman lajin ostatettua äitienpäivälahjaksi vissiinkin viime vuonna ja kukinta on juuri alkamassa täysillä. Puitahan voi leikkaamalla pitää haluamansa kokoisena, mutta eikö ylöspäin riitä tilaa?

Lukinlilja, olen herätellyt silmuja eri aikoihin: Aikaisin keväällä, ennen kovaa mahlavirtausta ja sitten kesällä, kun pahin mahlavirtaus on ohi.



‘‘Royalthy’’ aloittelee kukintaa

Royaltyn kukatkin tuoksuvat hyvältä.

Löysin vanhan kuvan uinuvan silmun herättelystä, olen sen tänne joskus laittanut:

http://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=5660

Onko nuo Tumma Kaunotar ja Royalty kaikkein punalehtisimmät näistä koristeomenapuista? Miten minulla on mielikuva, että on vielä joku ihan totaalisen täydellisen punalehtinen vielä?

Viime keväänä istuttelin kaksi koristeomanapuuta ( Kadet-merkkisiä) pihaamme. Haluaisin niiden kasvavan “siististi” niin,että olisivat alaosastaan oksattomia melko pitkälle asti ja koko puu ei kasvaisi kovin korkeaksi. Kasvutapa saisi olla mielellään “pallomainen” muodoltaan.

Mitenkähän tuollainen leikkaus onnistuisi?


Arvelen, että koristeomenapuut kasvavat luonnostaan melko hyvän mallisesti. Selkeän muodon vahvistamiseksi voit aina poistaa väärässä kohdin tai väärään suuntaan kasvavia oksia, joko kevällä ennen kuin silmut pulskistuvat tai heinä-elo-syyskuussa. Toisaalta homma voi olla aika urakka, sillä ainakin Harvialan sivujen mukaan juuri ‘‘Kadetti’’ kasvaa melko isoksi ja leveälatvuksiseksi.

Istutin ruukkuun Koristeomenapuu Arnen. Hirvittää selviääkö puu autotallissa talven yli, vai pitäisikö mun vaan istuttaa se syksymmällä maahan ja ostaa ensi keväänä joku muu puu, millä raskisin kokeilla talvettamista.

Mun koristeomenapuu Rixi talvehtii talomme kellarikerroksessa juureskellarin “eteisessä”, jossa keskitalvella lämpö menee kyllä hieman pakkasen puolelle ja multa on jäässä. Muutokset lämpötilassa ovat hitaita eli mitään edestakaista jäätymistä ja sulamista ei tapahdu. Samassa paikassa mulla talvehtii myös kärhöjä. Hyvin ovat talvehtineet. Mä en ole halunnut viedä kasveja juureskellariin, kun siellä on selvästi kosteampaa ja olen ajatellut, että siellä voi homehtua ja mädäntyä.

Seinäjoella Rixi saattaa saada hieman talvivaurioita eli oksan kärkiä kuivuu, mutta muuten kyllä talvehtii istutettuna normaalisti pihalle!?

Annaw, olen halunnut istuttaa puun ruukkuun isolle terassille ja siksi Rixi on ruukussa. Ymmärtääkseni myös Hieronymus minun viestiäni edeltäneessä viestissä nimenomaa halusi puun ruukkuun ja mietti sen talvettamista.



Tosin en usko että Rixi täällä hyvin menisi maassa, kun ei meidän savikossa yleensäkään omenapuut menesty. Kuolevat kevätahavan aikaansaamiin runkovaurioihin kymmenen vuoden sisällä mahtavista maanparannus- ja kummuntekoyrityksistä huolimatta.

Tuoimipihlaja: isuttattehan kekoon omenapuut? Meillä on myös savinen maa, mutta ei mitään hätää omenoilla, jos eivät rusakot ole päässeet syömään. Istutan aina omenapuun n. 30-40 cm:n kekoon. Joku puutarhuri neuvoi näin.

ps. meillä IV -vyöhykkellä ovat kukkineet monet eri jopa II -vyöhykkeen koristeomenapuut, joten Hieronymus:lle, istuta vain maahan ja huolehdi kastelusta. Ei syvemmälle kuin on nyt. Verkko syksyllä ja runkosuojat. Kauniimpia ja varmempia ovat maassa, kuin jos yrität isojuurista purkittaa monta vuotta.

Sinix, kummunteolla tarkoitin varmaan samaa asiaa kuin sinä keolla. Saveakin on niin monenlaista. Meillä aitosavea.