Koristeomenapuu, Malus

Teillä on siis sitä itteänsä harmaata savea? Siitä meillä rakennettiin todella korkeita näkösuojia, eli niitä kumpareita (n. 1-2 m korkeita) ja peitettiin juurikankaalla… soraa päälle. Päällimmäiseksi pensasta Saskatoon ja toiselle puolelle mm. vuorimäntyjä ja lamokatajaa ja toiselle puolelle mm. pilvikirsikkaa. Nyt koko kumpare kasvaa lisäksi tav. mäntyä, kukkaa yms. Siis todella hedelmällinen alusta ainakin noin juuristo suojattuna. En olisi uskonut. Juurikangas ei suojannut mitään.

Varmemmin menee varmasti maassa, mutta Tuomipihlajan kuvasta tuli kimmoke ja oli ihan pakko saada meillekin puu ruukkuun keskelle terassia, joka meillä on rumaa betonilaatoitusta. Sopii terassille aivan loistavasti! Luultavasti pistän sitten syksyllä maahan ja ostan ensi keväänä uuden puun samaan ruukkuun. Tämä puu on jotenkin niin ihastuttava, etten ehkä raski juuri sillä edes kokeilla talvettamista kylmässä autotallissa.

kunnottomat koristeomenapuun siemenet itivät kun olivat hiekattuna jääkaapissa. tiedättekö ovatko koristeomenapuut yleensä siemenlisättyjä, eli tuleeko näistä emojensa laisia. entä voiko niitä käyttää hyötyomenoiden perusrunkoina?

atchost - Kaikki lajikkeena myytävät on yleensä ympättyjä perusrunkoon, luulisin.

Olen itse lisännyt Dolgo-paratiisiomenaa siemenestä, ja nyt noin 10 vuoden kasvatuksella tuotti ensimmäiset hedelmät. Ne eivät olleet samanlaisia kuin Dolgolla, vaan ihan erilaisia -kuin minikokoista pötkömmän mallista Valkeaakuulasta (joka puu kasvoi emopuun vieressä). Maku oli kyllä melko hyvä.

Punakukkaisista en osaa sanoa muuta kuin että risteytyvät varmaan samalla tavalla.
Perusrunkona voi käyttää varmasti, jos emopuu on edes yhtään ollut talvenkestävä. Yleensä emopuuna suositaan Antonovkaa sen talvenkestävyyden takia.

Nyt tartviis viisaampien neuvoja. Vuosi sitten istutin pihaan purppuraomenapuun ja talvella joku onnekas aropupu onnistui kuorimaan sen lähes kokonaan. Annoin kuitenkin olla pihalla pystyssä kun harmitti niin. Nyt huomasin, että alhaal´la runkosuojan sisällä onkin kasvanut monta uutta oksaa. Kasvavat siis maks 50 cm korkeudella ja lehdet on ihan vihreät (ehkä valon puutteesta kun siellä pimässä kasvoivat). Kaiken lisäksi sen suojan sisään oli muurahaiset rakennelleet pesää, mutta pesähän purkaantui kun otn suojan pois. Mutta mitäs nyt? Annanko kaikkien oksien kasvaa siellä alhaalla? Katkaisenko kaiken pystyyn kuivuneen pois eli katkaisenko puun 50 cm:n korkuiseksi? Kiitos jo etukäteen kaikille…

En ole todellakaan omenatietäjä, mutta kerron, mitä itse olen tehnyt. Kuolleen osan voi tietenkin leikata. Kaikkia oksia ei pidä jättää, vaan valita joku, josta parhaiten alkaisi tulla uusi runko puulle, puuhan kasvaa korkeutta vain kärjestä. Runkoon tulee tietysti mutka, mutta ei se suuresti haittaa. Syksyllä täytyy suojata verkolla hyvin aika tosi korkealle, jos sattuis taas tulemaan lunta niin paljon kuin viime talvena. Itse en ehkä heti alkuun jättäisi vain ihan yhtä oksaa, mutta se ois pitemmän päälle tarkoitus. Oksia ei muutenkaan kannata antaa tulla liian alas, koska silloin suojaaminen on vaikeaa.

Ei tee Makamik kukkia tänäkään vuonna. Olisikohan maa liian hapan, vai mistä mahtaa johtua. Siinä paikalla on ollut aiemmin suuri kuusi.

kuva
 

Kai tämä on joku koristeomenapuu :)

Kukkii nyt mahtavasti :D

Tekee ihan pieniä hetelmiä, en osaa sanoa onko ne omenalle mitään sukua.

Kasvanut aikaisemmin villisti pensaana, mutta mie sitä vähän siistin. Juurivesoja työntää myös kaiken aikaa.

Purppuraomenapuu 'Makamik'

kuva

kuva

Pelkkää kukkaa

Tää kuulemma olis joku marjaomenapuu/pensas, nätimpi on pikkupuuna, minusta

Mulla oli vanhassa pihassa(eli tyttärellä nykyään) pari kappaletta tuota samaa pensaan mallisena.

Ja kyllä se on aivan upea niinkin, sen kasvumuoto on todella hieno, sitä vaan ei oikein osaa selittää ja ei se näy kuvissakaan niin hyvin, mutta minä tykkään tosi kovin.

Tämä yksilö on yli kymmenen vuotta ollut tuossa ja on yli kolme metriä korkea.

Tänä keväänä jouduttiin vähän karsimaan, kun meinaa jo liian isoksi kasvaa.

kuva

 

Tämä yksilö on alle kymmenen vuotta vanha ja hieno on jo sekin.

kuva

Samainen 'Makamik' kuin tuolla ylemmässä kuvassa nupulla.

kuva

Mikähän koristeomena, vai mikähän lie, kukkii jo tähän aikaan aivan valtavana pilvenä vaaleanpunaisia kukkia? En mielestäni ole muualla tässä lähistöllä vielä nähnyt omenoiden kukkivan.

Oma koristeomppu ei tietysti tule taas kukkimaan ollenkaan, samaa näköjään olen kitissyt jo viime vuonna. Olisiko jotain vinkkiä, miten sen saisi kukkimaan?

Se on varmaan rusokirsikka, tai joku muu aikaisinkukkiva koristekirsikka joka nyt kukkii.

Nyt pukkas pulman, Kun istutettaessa laitetaan ns. tukipuut, niin onko sillä väliä mistä puusta ne tuet on ?? ja saakohan noita valmiina jostain ja mistä kantsis kysyä jos ei itteltä materiaalia löydy ??

Voi olla mitä puuta tahansa.
Rautakaupoissa ja puutarhamyymälöissä on myytävänä erilaisia aitapaaluja (aitatolpan nimellä myös), sellainen käy. Olen nähnyt myynnissä myös "tukipaketteja" jossa on mukana jänisverkko.

Muoks. Googlella "aitatolppa" antaa runsaasti tuloksia.

Juu, Kiitos vinkistä, illalla kattelinki jotakin “paketteja” väsyksissä, nyt sitt uuden ajatteluttavan asian huomasin het aamutuimaan, miten jos ja kun maa johon istuttaa on ihan täynnänsä esmes juolavehnää , voikukkaa jne jne, niin pitääkö jollain juurimatolla vuorata koko monttu ? vai miten ? En oo meinaan puita silleen oikee oppisesti kai ikinä istutellu.

Täällä kukkii nyt upeasti joku jonka piti olla makamik, mutta luokiteltiin esin uudestaan Malus ranetka purpurovajaksi. Tänä keväänä se sai viljelijältä kolmannen nimen, Kadett. Oli nyt sitten mikä hyvänsä, se on paiķkansa komistus. Siinä tuli ensin aika tummat nuput joista tulee vaaleapunaiset kukat. Viime vuonna kukki aika nyrpistellen joten otin syksyllä sahan käteen ja parturoin oksista kolme neljäsosaa pois ja madalsin latvan kahteen metriin. Lähellä kukkii jo Pekka ja kihlajaisomenapuu, kaikki muut on nupuillaan paitsi Smultronäpple ja ananaskaneli joilla on kai välivuosi. Puutarhuri kertoi että koristeomenapuun kukkiminen edesauttaa muita lähellä olevia avaamaan nuppunsa, mene ja tiedä.

En vuoraisi monttua, tulevaisuudessa juurimatto haittaa istutetun puun juuria.
Itselläni on myös hankalia istutuspaikkoja, rikkaruohoa ja savimaata. Puita varten olen kuorinut maan pintakerroksesta pois ruohomaton, n. 5cm. Sitten sekoitan perusmaahan hiekkaa ja pussimultaa sekä hieman kompostia. Samalla pomin rikkaruohojen juuret pois. En vaihda istutuskuopan multaa, koska puu joutuu kuitenkin myöhemmin sopeutumaan ympäröivään maaperään. Tästä sekoituksesta muodostuukin sopivasti pieni kumpu, johon puu istutetaan.
Savimaahan ei missään tapauksessa saa kaivaa kuoppaa joka täytetään kevyellä mullalla. Sadevesi jää kuoppaan ja puu kuolee seuraavana talvena.
Istuttamisen jälkeen peitän maan pinnan eloperäisellä katteella. Maan pinta on peitettynä muutaman vuoden. Katteeksi käy myös esim. mansikkakangas. Tärkeintä on ettei pikkupuun juuristoalueella ole tiivistä nurmikkoa.

Voi Kiitos Kaisaliisa hyvistä neuvoista ! Ihana Ihminen ! Helpottaa suunnattomasti, ja eikä tartte joka pykälää tuntitolkulla netin syövereistä kaivaa. Kiitos !