Minä kylvin kor.portulakat kuusi päivää sitten, nyt jo vihertää! Sekoitin hienoon hiekkaan ja sirottelin maustepukissa vessapaperitötsköön! Saapi nähdä ,kuis käy?(hmm, niin mun tuurilla)
Kantsiskohan ne kylvää siten, että vain pinnassa on kylvömultaa ja pohjalla ravinteikkaampaa multaa. Yrittää kylvää harvaan ja jos taimenet onnistuu, niin lisää vain vähän multaa ympärille ja nyppii lähellä olevat pois. Kertokaas olisko yhtään järkeä.
Mulla taas on semmonen ajatus, että koulinnasta vahvistuu taimi kuin taimi -jos ei sitten kuole siihen...
Ajattelin omani koulia ja viedä kasvariin, kunhan hiukan lämpenee. Nyt ovat melko tanakoita, kun ovat eteläikkunalla taydessä auringossa.
Niin, se kasvari vaan puuttuu...
Koristeportulakka
Yksinkertainen sekoitus. Korkeus 15 cm. Kylvö maalis-huhtikuussa. Kasvupaikka lämmin. Idätys 7-14 vrk, 18 C-astetta. Viljely 12-15 C-astetta, 8-12 viikkoa. Annoksessa 0,3g/2400 siementä.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta voisiko joku suomentaa?
Eli laitetaanko siemenet maalis-huhtikuussa vaikka pieniin purkkeihin itämään sisälle, jossa itää 7-14 vuorokaudessa, lämpötilan ollessa +18?
Ja sitten kun ovat kasvaneet, koulitaan (viljely?) ja kiikutetaan viileämpään 12-15 asteeseen 8-12 viikoksi!?
vai tarkoittaako tuo viljely, että sillon viedään kasvit kasvupaikalleen? mutta mitä tuo 8-12 viikkoa sitten meinaa? Kukkiiko silloin?
Kiitos jos joku viitsii auttaa.
ohjeet saavat asian kuulostamaan usein mutkikkaammalta kuin on. itse olen kylvänyt aina huhtikuussa suoraan avomaalle ja yrittänyt pitää kosteana, kunnes itävät. kestävät sen jälkeen kuivuuttakin aika hyvin.
Selvä, kiitos.

Tämä on jo piristynyt

Epätarkka kuva, mutta väri on ihana, kuin liekki.

Valkoinen. Olin varma että tapoin tämän, meni purkista irrottaessa ihan kappaleiksi ja irti poikki katki juuresta, mutta uskottelin itselleni ja sille, ettei mitään tapahtunut ja peittelin turve/hake/hiekkamaahan. Hengissä on, avasi jo kukkiakin, ihme kasvi, ihme!

Ostin koristeportulakan siemeniä eilen liidelistä. Kasvimaan reunaan ajattelin ne laittaa, toivottavasti menestyvät myös savimaassa. Kylvö tuntuu haasteelliselta, siemeniä ei saa peittää. Siemenet näkyy olevan tosi pikkuruisia, mutta toivon, että harson alla onnistuvat pysymään paikoillaan.
Laitoin kuitenkin ne parvekkeelle ruukkuun. Saapa nähdä, onnistunko.
Ajattelin yrittää portulakan talvettamista ku eivät oikein kunnolla ehdi kukkaan minulla tänä kesänä… mutta menikö paremmin kellarissa pelakuitten kanssa vai kaktusten kanssa ikkunalaudalla?
En raaskinnut jättää kukintansa aloittavaa koristeportulakkaa kauppaan. Näillä Mansen automarkettien parkkipaikoilla olevilla kesäkukkamyymälöillä lienee viimeinen myyntiviikko ja kaikki kukat ovat -50%.
Onkohan kukaan saanut portulakkaa talvetettua? Otin tuosta pistokkaita pieneen ruukkuun, jotta voin ainakin kokeilla ensi talvena.
Kesäalesta hankittu koristeportulakka jatkaa kukintaansa sisällä. Otin emokasvista pistokkaita. Ne juurtuivat kuumalla parvekkeella varmaan jo viikossa ja aloittivat kukintansa uudelleen. Toin ruukun sisälle syyskuun lopussa. Kukinta ei ole päättynyt missään vaiheessa.
Yksi tän englanninkielisistä nimistä on kutakuinkin “kelloyhdentoistakukka”. Kasvi ei taida tosin tuntea suomalaista kelloa, sillä se avaa kukkansa päivittäin, mutta pääosin vasta illalla. 5W:n ledivalo tarjoaa tälle 13 tunnin päivänpituuden. Luin joistain, ettei kasvi viihtyisi pitkään kovin alle 15°C lämpötiloissa, joten yritän talvettaa kasvin huoneenlämmössä.
Hei,
Miten sulla on onnistunut portulakan talvehdittaminen?
Koristeportulakka, Portulaca grandiflora
Lamoava kasvutapa; punasävyiset varret ovat rennot. Korkeus 10-20 cm. Mehevät, vihreät tai sinivihreät lehdet. Yksinkertaiset tai kerrannaiset, heleän väriset kukat ovat 2-5 cm kokoiset. Kukan keskustaa koristavat kirkkaan keltaiset heteet. Kukat aukeavat aurinkoisella säällä, lajikkeiden kukat voivat pysyä auki myös pilvisellä säällä.
Ei pidä siirtelystä. Kohtuullinen kastelu. Multa ei saa olla jatkuvasti märkää, vaan sen pinta saa kuivahtaa kastelujen välillä.
Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto
Kuva: Koristeportulakka