Koristeportulakka, Portulaca grandiflora

(kesäkukat)

Ostin 4 tainta, koska olen aina himoinnut tätä kaunista kasvia sen upeiden kukkien takia. Nooh..se kukkii nyt, mutta vaatimattoimasti ja keltaoranssein kukin..

minkä ihmeen portulakan ostin..vihannesportulakanko? Olen luullut että portulakka on portulakka ja kukkii aina isoilla kerratuilla kukilla.

Pikku pettymys oli..tosin onhan nämäkin ihan nättejä. Miten hoidan, leikataanko tätä lajia jossakin vaiheessa kesää? Talvehtiiko ja miten hoidettuna? Näyttää olevan sellaista rönsyävää sorttia..amppeliportulakka? En tiedä kasvista juuri mitään, joten kaikki info on tervetullutta, kiitos kukkanen

Otavainen, minäkin ostin samantyyppisen paksulehtisen ja rönsyävän portulakan, ihan sen takia, että kestäisi paahteessa. Sen kukat ovat oranssit ja auki vain auringossa. Liekö joku uutuus tai mikä lienee. kieli ulkoa

Hei, en ole aiemmin huomannut tätä viestiä, mutta minullakaan ei tänä kesänä kukkinut Portulakka kuin pienin vaivaisin kukin. Viime kesänä se oli todella upea. no-jaa

Vihannesportulakasta voi kai tämänkin otsikon alla jorista?

On se kumma miten joku kasvi nousee kiinnostavuusasteeltaan unohduksesta täytyy-saada-listalle. Kaverini kyseli minulta että mitähän meidän yhteinen tuttu oli syönyt kun kasvi oli ollut varpumainen, terveellinen ja sisältää omega-3 rasvahappoja. Väitti maistuneen jopa sitruunalta. Kaveri muisteli että tuttumme oli muistanut nimen vain latinaksi (!?!) josta varsinkin hämmästyin koska nämä ko. ihmiset eivät varsinaisia kasvitteluharrastajia ole.

Minähän sitä sitten olen pähkinyt että mikä ihme mutta näin tämän tutun synttäreillä ja selvisi että kyseessä oli portulakka. (Muistisääntö Portugali- valokit). No melkein latinaa, portulaca oleracea subsp. sativa

Minä sitten kuukkeloimaan tätä kasvia ja selviää että syyskylvö on mahdollista joten nyt pitää saada vihannesportulakan siemeniä. Olisiko kellään?

Olen tilannut vihannesportulakan siemenet jo vuosia Hyötykasviyhd:stä, sieltä niitä siis ainakin saa. Erinomaisen maukas salaattikasvi! Kannattaa kokeilla! Syyskylvöä en ole kokeillut, pitänee yrittää.

Vihannesportulakasta äskeisen kuukkeloinnin jälkeen seuraava tietoisku:

Ruokakäyttöön vihannesportulakka (portulaca oleraceae var.sativa), koristeeksi mm. koristeportulakka (portulaca grandiflora).

Vihannesportulakka on vanha viljelykasvi, keskiajalta lähtien. On mehikasvi eli pystyy varastoimaan vettä ja ravinteita. Lehdissä on paljon omega-3-rasvahappoja ja E-vitamiinia. Lehdet miedosti happamia ja niitä käytetään pinaatin tavoin keitoissa ja salateissa.

Jostain sain käsityksen ettei pidä märästä kasvupaikasta - oikein vai väärin, kertokoon se ken tietää. Joka tapauksessa tällainen aarre on saatava omaan pihaan kasvamaan, hyvänen aika en ole ikinä kuullutkaan aikaisemmin! Hyötykasviyhdistyksen nettisivut ovat siis seuraavan kuukkeloinnin osoite - kiitos Nopsikselle vinkistä.

Täytyy varmaan siirtää tämä oikeampaan ketjuun, mutta olkoon tämä tieto tässä nyt myös.

Mutta ...? Onkos vihannesportulakassa myös kukat niinkuin koristeportulakassa.?

Nuu kirjoitti:
Jostain sain käsityksen ettei pidä märästä kasvupaikasta - oikein vai väärin, kertokoon se ken tietää. Joka tapauksessa tällainen aarre on saatava omaan pihaan kasvamaan

Märkyydellä varmaan saa kuolemaan, koska kuivuutta sietää niin hyvin.
Pienissä kukkaruukuissa olen kasvatellut, kasteltu runsaan viikon välein, vaikka ovat eteläikkunalla.

Portulakka kirjoitti:
Mutta ...? Onkos vihannesportulakassa myös kukat niinkuin koristeportulakassa.?

Kukat ovat tosi pienet, keltaiset (huomaamattomat) ja kestävät päivän verran
http://www.missouriplants.com/Yellowalt/Portulaca_oleracea_page.html

Sadekesänä oli vihannesportulakkaa reijättömässä muoviastiassa. Välillä vettä oli reunaa myöten, kaasin sen pois ja kasvit vaan pysyivät hengissä. Eli ei ihan turhantarkka.

Toisaalta kesti myös kuivia kausia.

Haeskelin koristeportulakasta jotain tietoa. Eikö kenelläkään ole ollut? Kuukkeloinnin kautta löysin vanhasta pentistä joitakin hienoja kuvia. Ostin nimittäin pienen taimen puutarhalta viikolla ja mikäli omastani tulee kuvien kaltainen, niin ens keväänä ostan useampia. Onnistuisikohan siitä pistokkaiden kautta lisääminen? En haluaisi kyniä sitä ihan turhaan. ( lumihiutaleesta otetuista seitsemästä pistokkaastakin selvisi vain yksi)

Kasvatin viime kesänä siemenestä kasviksi, vaatimaton kaunis, harmi etten saanut nyt siemeniä. En yrittänyt pistokkailla lisätä enkä latvonut, sateessa rähjääntyi vaan nousi ylös reippaasti. Osasi jopa uida, eikä siihenkään kuollut ;))

No ei sitten aivan vähästä ota nokkiinsa. Puutarhuri kehoitti pitämään melko kuivana. En ole vielä päättänyt laitanko maahan vai ruukkuun. Ilmeisesti kuitenkin laihaan multaan ja paahteiseen paikkaan.

meillä oli puutarhalla monena vuotena koristeportulakkaa ja aurinkoisina kesinä kukki todella kauniisti.nyt sitä ei ole,valitettavasti.ja tietysti kuvaakaan ei ole.parhaiten kukkii kohopenkin aurinkoisella puolella.itselläni on muutama taimi vihannes portulakkaa,siitä ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta,männessä näkkee!

Siitäpäs muistin tilata siemenet p-netin kaupasta, vielä ne ehtii kesälle kylvää.

Kiitos iiris-kukka vinkistä ;))

Tässä jonkinlainen kuva tulevasta portulakkayrityksestäni.Pistokastaimia mulla on muutama.

Iiris-kukka, mulla on työmaalla ollut istutuksissa.

Menee tosi kuivassa, kukat auki vain aurinkoisina päivinä. Matala, neulasmaiset lehdet. Mulla kotona itsellä kylvetyt taimena nyt kerrottuja, Seemnemaailmasta kotoisin siemenet.
Taimet näyttää ny tältä.

Tuon alun hiusvaiheen kun saa jotenkin pidettyä hengissä ja saa ne vaikka kasvihuoneeseen piakkoin niin nopeasti vahvistuvat ja sitten loppu onkin yhtä juhlaa. Kouliminen tuppaina. (kantapään kautta opittua)

Hyvinhän tänne tuli portulakasta juttua Täytyy laittaa kuvia sitten, kun on mitä kuvata.

Anoppi lupas mulle koulia koristeportulakat, jos onnistun saamaan tän kolmannen ja viimeisen erän elossa pysymään, ovat niin pieniä! Kaksi erää jo epäonnistui. Eka tuli tuohon vaiheeseen kuin kuvassa, sitten kupsahti ja toinen erä ei itänyt ollenkaan… Anoppi kun on tottunut noita pikkuisia koulimaan kun on työkseen tehnyt, mm. mausteilla kans tuollaisia sinttejä noi taimet.

Mä kylvin portulakat suoraan pikkupurkkeihin, niin ei tarvitse koulia. Ripaus aina siemeniä yhteen purkkiin. Pieniä ja hentosia ovat, mutta sen sijaan Vietnamista tuodot pistokkaat voivat tosi paksusti.