Koronavirus ( Covid-19 ) elämässä ja ajatuksissa

Keväällä pomo kertoi, että sairaslomat on vähentynyt todellakin, kun käsiä on pesty nykyään enemmän.
 Ihmettelen tosiaan, kun meidän töissä ei kellään ole ollut koronaa. Eikä edes minun suvussa.

Olen varovainen ja pyrin ennakoinnilla vähentämään pöpö riskiä mutten vouhkaa vaikka ottaa koteloon ihmiset jotka matkustaa kun pitää päästä viroon viinan hakuun tai nuuskaa ruottista hakemaan ja otetaan riski turhan takia.
Niinko tää uusi päätös et kännin ottoa rajoitetaan kokonaisella tunnilla ja kauhea ulina mediassa ? Ravintolat voisi satsaa ruokaan ja palveluun ja myydä kotiin vietäväksikin varovaisimmille asiakkaille mut viinan myynti on tärkeämpää vaikka henki menisi?

Mei kunnas ei oo vielkää todettu
yhtään koronusta. :microbe::microbe::microbe:

Se ei ole ns lehtien  kuntalistassa olevaa tietoa, vaan tuttu sanoi, että, sen tuttu on töissä eksotella, ja se olisi tiennyt tarkat tiedot.
Mä sanoin kyl, et en oikein usko… Mut äkkiihän joku/jotkut voi sen tänne tuoda :confounded:

Meidän kaupunkis on 19 tartuntaa, huh.

Meillä kummittelee toi yksi kpl … mutta paljonko on oireettomia ??
Paljonko testaamattomia ? Persaukinen kuntamme meinaan luistaa ihan varppina jos vaan voi …samalla pysyy tilastokin kauniina. Onneksi emme kapakoi emmekä biletä emme käy nyt missään yleisö tapahtumissa ei edes rompetorille lähetä.

Luin iltasanoma sivulta kuinka vilkku sovelluksessa on ongelmia aika monta. Ei kuulemma pidä paikkansa sen ominaisuudet.

Että semmosta!

Tää kuuluis ärsyttää ketjuun, mutta, meillä työmaalla on yksi ihminen ollut jo kolmeen kertaan “koronalomalla”. Testitulos onneks negatiivinen joka kerta, mutta, mutta. Viuhtoo pitkin maakuntaa lasten harrastuksissa, vaikka itseltäänkin löytyy riskiryhmäläinen kotoa. Ihan innolla tosiaan raastan rautaa hänenkin palkkaansa ja odotan, koska sen taudin ihan oikeasti tuo tullessaan.

Töissä käyvä ihminen voi joutua tartunnalle alttiiksi, koska ei ole mahdollisuutta vältellä muita ihmisiä. Pakko vaikka käyttää joukkoliikennettä tai tavata töissä ihmisiä ilman riittävää turvaväliä. Silloin on varmasti Koronavilkku enemmän hyödyksi kuin haitaksi. Puhumattakaan flunssaoireiden itsediagnosoinnista kun korona koskettaa vain muita ihmisiä muilla paikkakunnilla ja niitä jotka riekkuvat öisin kännissä ravintoloissa.

Kemijärvellä 2 koronatartuntaa.

Meillä on ollut kolme flunssaoireista tällä viikolla töissä.
He joutuivat heti jäämään kotiin ja eivät saa tulla töihin ennen kuin on testi negatiivinen.

Tosin en kyllä usko, että kukaan heistä hilluu kylillä muita ihmisiä mahdollisesti altistamassa, vaikka onkin ylimääräistä “koronalomaa”.

Juu eiköhän se korona osaa tarttua ihan muutenkin kuin kännisille yökerhoissa, ym.
Hain yhden lipun äsken lippu.fi toimipisteestä myllyssä,  nyt oli kyllä aika väljää ja lähes puolella ihmisistä oli maski.

Meidän kunnan tilannetta en tiedä, koska ei näy tilastoissa, eli ainakin alle 5 siis tartuntoja todettu.
Aika vähissä on kulttuuri ja harrasteet, mutta ihmeen hyvin sitä jotenkin tämmöseenkin on sopeutunut, että ollaan vaan.

Meitin kylillä nyt 3 kpl postiivia eli aika huima nousu yhdestä… mutta kun käy kaupoissa 19-21.00 välillä niin on aika väljää ja kukkasipuleita kun ostin niin kassalla ei ollut ketään ja apteekissa oli yksi ennen minua ja kassalla ei ketään.
Miehellä on vaikeampaa olla kotona kuin minulla…oikein polttelee sen huomaa. Koirat kärsii kun joutuvat lenkille alvariinsa…

Mei kylän koronuksen :microbe::microbe:driving kaista.
:rofl: Eivät taida samalla myydä tuolta hampurilaisia, Kuten Mäkissä/Hesessä tms :fries::hamburger:

Minua niin hermostuttaa milloin meidän kuntaan tauti leviää ja sitten jooga loppuu, niinkuin viime keväänäkin. Kokkolassa tauti on ilmaantunut joten läheltä pyyhkii. Käskettiin käyttää naamasuojusta kun menee kauppaan, en ole vielä käyttänyt ostanut kyllä olen. Seuraavalla kauppareissulla meinaan minäkin käyttää, vaikka aamuisin on vähänihmisiä liikkeellä. Rauhassa oon saanut ostokset tehdä.

Minä en käytä rättiä naamassa, koska olen terve. Pesen saippualla kädet, kun lähden kauppaan.
Täällä aika harvalla rätti naamassa.

Jos ei ensi vuoden alussa iske influenssa, niin sekin harventuu minulla. Kausiflunssa yleensä iskee. 

Visiirin ja kankaiset maskit haen huomenna toimistolta. Niitä on kai taas töissäkin käytettävä. Nyt olen kangasmaskia käyttänyt vaan työmatkalla. Bussit aivan täynnä.

Aamuisin klo 05:30 bussi ei ole täynnä, vaan siellä ollaan alle 10 henkilöä. Töistä lähden kävelemään kotiin. 

Ei täälläkään aamubussi, mutta kaikki iltapäivän bussit täynnä seisomapaikkoja myöten. Muistaakseni 18km matkan pituus, joten en kävele.

Olen terve ja käytän kertakäyttömaskia töissä, koska suojaan asiakkaita. Koskaan, ei koskaan voi tietää, mitä mukanaan kantaa. Myös kaupassa siirryn nyt maskiin, kun tapausmäärät nousseet. 

Eilen alkoi osittainen etätyö. Kotona on puhelimet ja sähköposti. Töihin lähden joka päivä kyllä mutta yritän ajastaa siellä oloa minimiin. Kerroksessa missä me ollaan, kolmelle on viime viikolla ”vilkkunut” (eri firmat). Alkaa olla nyt värinät turhan lähellä. En tiedä näistä kolmesta henkilöistä ovatko positiivisia vai negatiivisia. En ole nähnyt heitä.
Elämä on taas kuten keväällä pahimpaan aikaan, kotona - työpaikalla - posti - apteekki - ruokakauppa. Tietysti kasvomaskit ja kk.hanskat käsissä.

Sairastuneiden määrä kiihtyy huolestuttavan nopeasti. Huolestuttavinta on ihmisten käytös. Ihmiset käyttäytyvät kuin olisi jo vanha juttu, vanha uutinen eikä piitata pätkääkään tähän vahva kirosana.
Fakta on nyt vaan se, että kukaan ei voi sanoa ettei ole sairastunut (potee flunssaa tai nuhaa tai ripulia tai päänsärkyä tai jomottavista nivelistä tai…) koronaan ilman testausta. Minulla nousee karvat pystyyn kun ihmiset valittavat nuhaa tai flunssaa, - ei minulla ole koronaa, ihan vaan tavallinen nuha / flunssa. Ihmiset, te ette tiedä ilman testausta mitä teillä on. Siis menkää testiin.
Ette voi itse tehdä diagnoosia, ei pysty lääkärikään ilman testiä.

Serkkuni joutui sairaalaan pari päivää sitten, keuhkoveritulppa. En ole kuullut hänestä nyt mitään. Toivottavasti pikaisesti tervehtyy. En tiedä onko syy hänen sairastumiseen virus. Hän on ollut terve, pari päivää sitten päivän aikana meni huonovointiseksi ja suoraan sairaalaan. Hän ei ole riskiryhmässä.