Koronavirus ( Covid-19 ) elämässä ja ajatuksissa

Onneksi en asu enää stadissa enkä espoossa luojan kiitos ! Siellä on nyt meno aika karmivaa ja muut isot kaupungit seuraa perässä kun juominen ja bilettäminen vie voiton.

Tällä viikolla olen alakannu käyttää maskia töissä.Tämä lasten toivomus.

Meillä ollaan tiiviisti oltu himassa ja kuntoilen isolla jumppa pallolla ja kuminauhalla ja piha hommilla…enempää ei kroppa kestä. Ollaan ukon kaa sairauksien takia riskiryhmää mut maskia en helpolla laita kun ahtaan nokkani kanssa en muutoinkaan hengitä kuten normaali ihminen. Miten lie astmaattiset kärsii ? Erikoistuva nuori lääkäri likkakaan ei tiennyt miksi mulla menee toinen sierain tukkoon nukkuessa…eikä sitä kiinnostanutkaan. Ihan kuin sierain sulkeutuisi jos nukun oikealla niin oikea sierain… No kuitenkin maskin käyttöön en herkästi ala kun henki pihisee muutoinkin…

Olenko minä väärässä kun minulla on sellainen luulo että maski suojaa vain muita mutta ei itse käyttäjää.
Vanhukset käyttää maskia täälläkin päin jonkin verran mutta muilla sitä ei näe ainakaan vielä.
Ja nuo samat vanhukset (käyttäjät) pakkautuu juuri melkein iholle kun heillä on aina kiire.
Turvautuuko ne nyt väärin tuon maskin varjolla.
Ne pölöttää tuolla kauppojen penkeillä maskeineen kuin silakat suolassa. Turvaväleistä ei mitään tietoa eikä pikaisista ruokaostoksista.
No onneksi tuo corona ei vielä täällä ole pahemmin levinnyt mutta kyllähän se kulkeutuu niin kauan kun ihmisetkin liikkuu. 

Maskin laatu varmaan vaikuttaa siihen virusten estämiseen. Eilen katselin apteekissa pestävää maskia missä sanottiin että ei suojaa käyttäjää mikrobeilta. Itse ostin kirurgisia maskeja ja aion myös käyttää niitä. Maskipaketin käyttöohjeessa sanotaan että käytä värillinen puoli ulospäin.  Kaupassa sitten katselin että kaikilla näytti olevan se vaalea puoli ulospäin. Noin joka kolmas käytti eilen maskia kaupassa.

Käytiin Prismassa. Vain kaksi näin ilman maskia, vanhempia ihmisiä. Työntekijöilläkin oli maski tai ainakin visiiri. Läheltä kun liippaa niin silloin ymmärretään alkaa suojella itseään ja muita. Meidän alueen moni nuori opiskelee Vaasassa ja kotiin tullessa voivat tuoda coronan mukanaan. Onhan meillä maallakin jo meidän naapurissa asuva opiskelija tuonut sen mukanaan tänne
Halpa-Hallissa oli myös maskit naamalla ihmisillä ja paljon nuoria maskit naamalla. Yhdessä 7 hengen nuorisoryhmässä yksi oli ilman. 

Mie pidin aamulla pikkukaupoissa käydessäni.

Kokeilppa siten, että hengitätte sen rätin läpi peiliin ja jos jotain tulee peiliin, niin mitähän muuta sen läpi tulee?

Ainakin huono rätti!

“Läheltä kun liippaa niin silloin ymmärretään alkaa suojella itseään ja muita”
miten oikeassa hoyabella on.
helsingissä kun asuu, on tiennyt käyttää maskia heinäkuun alusta lähtien. - kesäkuun loppuun astihan helsinki-apu hoiti ruokaostokseni. jouduin itse käymään kaupassa vain kerran; viemässä lottokupongin:-) maskeja ei silloin ollut meidän kaupassa vielä myynnissä mutta kiedoin huivin nenä-suusuojukseksi.
heinäkuun alussa tulivat maskit myyntiin k-markettiimme. käsidesit olivat olleet jo aiemmin. jossain välissä maalattiin viivat lattiaan että etäisyydet pysyisivät mielessä.
kassan ja asiakkaan välillä oli ensin - maaliskuun puolivälistä asti - paksusta muovikalvosta tehty sermi kunnes pleksit tulivat. nyt pleksi on myös kassalinjan päädyssä niin että asiakkaat, jotka eivät malta odottaa, eivät pääse tönimään edellistä ostoksiaan pakkaavaa.
sisäänmenoveräjän luona on lista ohjeita käsidesiautomaatin vieressä, henkilökunta käyttää maskeja ja hansikkaita, ostoskärry on sopivan mittainen; sitä kun vetää perässään ei lähelle kukaan hevin pääse. vieläkin on kyllä  muutama joka tönii kintuille.
tönönvadin tavoin käyn kaupassa vain puolentoista kahden viikon välein. - jos tilanne tästä pahenee niin kuin nyt näyttää, on pakko tehdä puhelintilaus ja pyytää kotiinkuljetus maksoi mitä maksoi. tuo hyvä k-markettimme on valmis palvelemaan niinkin, kunhan vain tarve pysyisi niin kohtuullisena että henkilökuntaa riittä eikä väsymys kävisi ylivoimaiseksi

Menen mieluummin Markettiin ja päivällä. Maski naamalla ja etäisyydet voi päivällä hyvin pitää, kun on vähemmän asiakkaita. Oman kunnan naapurikylässä on meidän lähin kyläkauppa. Samassa kylässä on nyt suljettu ala-aste, kun joku coronainen on käynyt siellä vierailulla. Eli kierrän nyt kaukaa lähikaupan, missä on hyllyjen välit niin ahtaat ettei ohittaminenkaan onnistu. Samoin vieressä on yläaste, josta oppilaat valtoimenaan käyvät kaupassa ostamassa välipaloja kun koulun ruoka ei kelpaa. Kauppareissulla ostan viikon ruoat. Maitoa miehelle pitää joskus erikseen hakea. En juo maitoa. Minulle kelpaa vesi kun kaurajuoma loppuu. 
Minusta pitäisi visiirin alla olla hengityssuojain. Reunoilta alta leviää pöpöjä jos on levitäkseen.

Minäkään en ole vielä käyttänyt maskia, kun etätyöläisenä yksin asuvana en joudu liikkumaan juuri muissa julkisissa sisätiloissa kuin lähikaupassa. Saan sieltä ja sen vieressä olevasta apteekista lähes kaikki tarvitsemani tavarat, ja postifirmat tuovat isommat verkkokauppaostokset, lähinnä kissanhiekat ja -ruuat, oven taakse. Meillä on ollut asiamiesposti remontissa useamman kuukauden, mutta sekin kohta aukeaa, niin sitten verkkokauppaostokset helpottuvat. Näen ikkunasta ruokakaupan pihaan ja osaan siten arvioida, milloin siellä on vähiten väkeä. Mutta nyt voisi seuraavalla kerralla sen maskin ottaa käyttöön. Niitä on näkynyt viime aikoinan enemmän. Hankin viisi kangasmaskia jo kesällä odottamaan. Ja sama havainto, aamuisin välttyy koululaisilta. Kaupassa on kuri höltynyt siltä osin, että asiakkaiden välikapulat on otettu taas käyttöön. Toisaalta myyjällä oli viimeksi visiirikin siellä pleksin takana, valitti, että päätä on särkenyt sen vuoksi.

Muistakaa kuitenkin, että ne suusuojat ei estä koronaa. Ne vain hidastaa, ettei itse lähetä viruksia muille.
Oikeat suusuojat maksaa paljon enemmän, mutta ovat turvallisemmat ja niitä ei kylläkään myydä kaupoissa.

Itse en aio hankkia niitä kauppojen suusuojia, vaan olen mieluummin ilman.

Kukaan teistä ei tiedä kuinka moneen kertaan vastaan tuleva mummeli on maskiansa käyttänyt ? Ja likaisin käsin nykinyt sitä milloin leuan alle ja milloin taskuunsa … Maski pakko maissa tauti ottaa vaan kierroksia lisää.
Tarkoitan ettei maskiin pidä luottaa niinko pässi uusiin sarviinsa …sillä kaikenlaista hihhulia liikkuu …

Terveisä täältä Suomen tämänhetkisestä koronakriisipesäkkeestä. Eilen oli pakko mennä töiden jälkeen kauppaan ja laitoin maskin naamalleni. Suurin osa muista asiakkaista oli myös tehnyt näin. Minua ei yhtään haittaa, jos se maski ei minua suojaa, mutta jos se vähäänkään estää minua sitä tautia levittämästä, niin se riittää.

Töissä ja kaupassakäydessä lutraan käsidesiä mennen ja tullen ja vähän välissäkin. Mutta nyt kun täällä on tauti leviämisvaiheessa, vaikea siltä on kai täysin suojautua muutoin kuin pysymällä kokoajan kotona, mitä en pysty nyt tekemään.

Minä en ymmärrä ihmisten kielteistä asennetta toimenpiteisiin, millä yritetään estää tai hidastaa taudin leviämistä. Ehkä olen naiivi, kun seuraan suosituksia?

Bussi aivan täysi. Yhdellä miun lisäksi maski. Ei paljoa naurata.

Suurin osa koululaisia.

Maski suojaa pisaratartunnalta,yskimiset,aivastelut ja puhumiset jossa sylyki lentää ovat ainaski pois pelistä.
Genesee,onneksi meitä on kuiteski aika palijon jotka haluamme ettei tauti pääsis taas hulluna riehumaan.
Järkevä suojaa ittensä ja samalla huolehtii myös kanssa ihmisistä :+1:

Kävin tänään Prisman yhteydessä olevassa apteekissa. Olin iloisesti yllättynyt, että nopeasti katsoen ruuhka-aikaan oli noin puolella porukasta maskit kaupan käytävällä. Myös työpaikalla asiakkaat ovat ryhtyneet käyttämään maskeja odotustiloissa ja käynneillä. 

Me tänään päätettiin mun miehen kanssa että tästä eteenpäin käytetään maskia mm. isoissa marketeissa a muutenkin vilkkaassa kauppapaikassa kuin vaikka muissa Kouvolan kaupoissa käydessä. Ehkä tässä oman kylän pikkukaupoissa voidaan vielä mennä ilman, kun täällä ei ole yhtään tapausta edelleenkään raportoitu.
Sitäkin mietin vielä.

Olin neljän päivän aktiivilomalla Tanhuvaarassa. Matkoilla oli 18 matkustajaa ja linja-autossa 50 tai 59 paikkaa, siis väljää. Ruokailut oli porrastettu ja ryhmillä omat pöydät. Joukkomme oli jaettu kahtia, joten kaikki eivät olleet samaan aikaan liikuntaryhmissä.
Jorma Uotisen show oli ainoa, jossa oli samaan aikaan kolmen matkanjärjestäjän porukkaa. Tuolit olivat harvassa ja ryhmät ohjattiin saliin eri ovista. Ennen saliin menoa käytettiin käsidesiä ja laitettiin naamalle kertakäyttömaskit. Ei kovin mukava pitää niitä melkein kaksi tuntia. Ainakin yksi meidän joukostamme joutui jäämään pois, kun ei voi käyttää maskia.