Koruköynnös, Eccremocarpus scaber

kylvin koruköynnöksen jo helmikuussa. Taimet ähöttivät pitkään pienenpieninä. Pääsiäisen jälkeen heräsivät ja nyt ovat kasvattaneet ahkerasti vartta ja tarttumiskärhiä. Ovat kuitenkin hyvin hentoja tapauksia. Kenellä on kokemusta koruköynnöksestä? Miehistyvätkö tuosta?

Ensi kertaa kasvattelen ja ihan pieniä ovat vielä.

Viime vuonna kasvatin ekaa kertaa ja silloin ajattelin taimina, ettei noista tule mitään. Ovat niin hentoisia taimia ja kukkakin oli minusta aika mitättömän näköinen. Mutta sitten kun alkoivat kasvamaan ja kukkimaan oikein kunnolla, niin ihan kaunishan se oli. Mutta nyt en laittanut, kun on niin paljon muita köynnöskasveja tulossa.

Kiitos tiedosta, Pirkko-Martta! Näyttävät tosiaan nyt siltä, että ulkona eivät noin hentoiset hengissä selviä. Millainen tukisysteemi sinulla oli?

Minulla ne olivat amppeleissa riippumassa. Voishan ne tietenkin laittaa kiipeilemään jotain säleikköä vasten.

No amppeliin ilman muuta! Vaivatonta. Kiitos taas!

Ihan hengettömän hento on koruköynnös vieläkin! Ei taida miehistyä ollenkaan. No, kun pysyisi edes hengissä…

Tässä  kukkii itsekasvatettu koruköynnös. Hiukka oon ylpee vaikkei kukkia montaa olekaan.

Miekin ekaa kertaa kasvattelin (Mai-leelta saaduistasiemenistä) ja tykkään kovin.

Koruköynnös oli tämän kesän iloisin yllätys, pienestä hennosta kasvatuksesta ryöpsähti valtava kasvuvoima ja kukkia vaikka kuinka. Menee tosi kuivallakin paikalla. Täytyy kerätä siemenmötikät talteen, tietääkös joku minkävärisinä ne kerätään, ovat vielä vihreitä, pulleita tosin. Jotain kuvia on tuolla mun mökkikuvissa.

Takistin yli jääneistä siemenistä, että melkein mustia ovat siemenet kypsänä.

Siemenmötikät! Tulis ny ees kukkia! Hirveästi on kasvattanut niitä hentoisia pieniä lehtiä, mutta kukista ei tietoakaan, vaikka olen ohikulkiessani komentanutkin kukkimaan ja sassiin. Ottanut nokkiinsa?

Onko kukaan yrittänyt talvettaa koruköynnöstä? Revin tänään räntäsateessa yhdestä penkistä sitä ylös ja hämmästyin sen juuria, nehän oli melkein kuin ohuita mukuloita. Pistin jemmaan kuten daaliat, eipä ota jos ei annakaan. Kuistin edessä tuoksuköynnöskuusaman seassa kasvava koruköynnös ei ole vielä edes palelluttanut lehtiään.

Minkälaista maata tuo koruköynnös vaatii alleen? Paljon/vähän ravinteita?

Ihan samoin lannoittelin kun muitakin kesäkukkia. Kerran viikossa kastelulannoitteella.

Kiitos Kurpitsa. Tämä minun pieni taimi vielä on, mutta kovin heiveröinen. Koskahan mahtaisi alkaa tarvita niitä lisäravinteita, vaikka kastelun muodossa? Kyselee *nimim-en-oo-ikänä-lisälannoittanut-mittää...*

Kyllä mie olen muutaman varsinaisen lehden jälkeen aloittanut kastelulanoitteen käytön n.kerran viikossa kaikille taimille.

Ai oho Mimmoistas lannoitetta niille annat? Käykö substral tms?

Miulla on jotain säkkitavaraa. Luulisin että substral käy ihan hyvin. Myös se vaaleanpunainen jauhe jota saa puutarhamyymälöistä sopii hyvin.

Pieniä koruköynnöksen taimia minäkin täällä kasvattelen ihan ensinmäistä kertaa. Tältä pienet taimet näyttävät tänään, kylvetty 10.3.