Heksu, ‘Nana’ pärjäs meillä ainakin toissa talven ja hyvältä näyttää vielä nytkin.
Weigela florida ‘Nana’ odottaa istuttelua mullakin, Plantsun -50% pöydästä niin pitihän se ottaa. Kai se on peiteltävä ekaksi talveksi vaikken moista oikein harrasta, kun on mennyt näin pitkään eikä ole vieläkään maassa, enkä tiiä edes milloin pääsekään. Sitä piti kysyä, että onko se miten lamoava, kun tuossa potissa näyttäisi olevan ihan vallan rento. Toisaalta potti on pieni, eli en tiedä kuinka pysty se jaksaisi olla vaikka oliskin koheneva. Että miltäs teillä pärjäävät taimet näyttää?
Koheneva, terhakka
Tässä, löytyi kuvakin. Eli keväällä istutettu. Ehkä sinun kannattaa peitellä kevyesti esim. havuilla, jollei siitä hyötyä ei varmaan haittaakaan
Keltakotakuusama, Weigela middendorfiana menee hyvin minullä täällä II-ja III vyöhykkeen
rajalla rannikolla. On oikein kaunis kukkiessaan. Keväällä leikkelen pois kuivettuneita oksia
ja muutenkin hieman typistelen sitä. On nyt 5-vuotias eikä vielä liian suuri. Muuta hoitoa ei
minulta saa…
Tässä vielä lähikuva kukista, siis keltakotakuusama
Onko kellään kunnon kuvaa komeakotakuusamasta? Äiti hankki sellaisen heräteostona ja nyt pitäisi suunnitella sille pihalta sopiva paikka. Tai siis valita kasvupaikkavaatimukset täyttävistä paikoista sellainen missä se olisi eniten edukseen.
Ostin eilen kotakuusama Weigela florida ‘Nana Variegatan’. Nyt se pitäisi saada maahan. Tarjolla on aurinkoinen, mutta kostea paikka. Osaako kukaan sanoa, millaisessa paikassa kotakuusama viihtyy ja kuinka korkeaksi se meillä kasvaa. Asun kolmos-vyöhykkeellä ja pelkään, että olen ostanut turhan talvenaran kasvin.
Tarhakotakuusama "Korea".
Minulla on toissa keväänä ostettu tuo samanlainen kuin Miikoksen Tarhakotakuusama "Korea", ainakin kaksi talvea säilynyt täällä V- vyöhykkeellä ja kasvaa edelleen. Kun löysimme sen Multasormesta oikeasti etsin Keltakotakuusamaa, se olisi kuulemma varmempi täällä. Meillä menestyy tosin muitakin jopa kolmosvyöhykkeen kasveja:)
Keltakotakuusaman näin pari vuotta sitten Launeen puistossa Lahdessa oli niin hieno että sellaisenkin haluaisin:)
Kävin katsomassa, nuppuja on minullakin kohta kukkii!!
Nyt on mennyt vuodenaika sekaisin vai kukkiiko nämä kaksi kertaa vuodessa:), kuukausimansikka myös kukkii, mutta sehän kukkiikin koko kesän ja tekee mansikoita.
Mulla W. middendendorfiana teki myyränsyömänä hienon kukinnan kesäkuussa ja elokuun alusa lähtien on kukkinut hiljokseen koko ajan. Vieläkin on nuppuja.
Mites keltakotakuusaman leikkaus? Pihassa melkoiset rivistöt tätä pensasta, kasvaneet varmaan parikymmentä vuotta. Pitäisi parista kohdasta harventaa, mutta mites tämä kasvi suhtautuu leikkaukseen? Tuleeko juurivesoja, lähteekö uuteen kasvuun vai mitenkä? Ovat jo ehtineet kukkia tämän kesän osalta.
Siis ystäväni pihalla olevan pensaan nimi hukassa ja sellaisen haluaisin itselleni hankkia. Onnistuisikohan taimettaminen tästä vedessä? vai onko puutarhamyymälä ainoa tie onneen??
Kotakuusama, Weigela. Pensaista löytyy tälle oma ketju Noihin kysymyksiin en osaa vastata.
sausa.. minun kokemus on että Weigela juurtuu helposti pistokkaasta keväällä - otetaan huhti-toukokuussa pistokas ja laitetaan suoraan maahan - kastellaan hyvin koko seuraavan kesän..
Tässä minulla Weigelapensas (n.3-4 vuotias) - ja tehty tyylillä: 4-5 oksavartta samaan kohtaan maahan.. ja ...! Helppo! Mutta helpoin tie onneen on tietysti taimimyymälä!
Verkko taustalla on suoja kauriita vastaan..
Tänään tulivat Weigela Magical Rainbow-taimet. Laitoin ne valeistutukseen . Toivottavasti pärjäävät talven.
Mä toivon kanssa että pärjäävät, meinaan olla käsiojossa yhdestä pistokkaasta