Kotilokukka (irlanninkello), Moluccella laevis

Kylvin muutama päivä sitten Irlanninkelloa, vielä ei näy mitään. Tämä oli oikeastaa uusintakylvö, koska säilytin niitä ilmeisesti liian lämpimässä paikassa ja taimet venähtivät luvattoman korkeiksi eivätkä pysyneet pystyssä. Nyt kyselisin, miten muilla on Irlanninkellon kasvatus onnistunut? Mulla ruukut ovat nyt vessan ikkunalla, johon ei paista suoraan aurinko ja on meidän kämpän viilein paikka. Sen viileämpään en niitä saa ja jos taas venähtävät, on multa keinot loppu. Olen ihastunut kukan ulkonäköön ja ehdottomasti sitä haluaisin, mistä sitä voisi valmiina taimena ostaa, jos omat kylvöt epäonnistuu?

Monta vuotta sitten kasvatin, eikä siinä muistaakseni mitään ongelmaa ollut. Tässä kuva vuosien takaa Lepaalta.

Ei ole vielä minulla itänyt, mutta eikös tämänkin voi latvoa, jos liikakasvua ilmenee?

Taitaa irlanninkello itää hitaasti; omani ovat olleet jo pari viikkoa mullassa, eikä vielä näy mitään. Toivottavasti kiivas odotus ja kärsivällisyys palkitaan ennen pitkää :).

Mitähän supersiemeniä mulle oli sattunut, vieläpä viimevuotisia - ensimmäiset itivät viikossa ja loputkin putkahtivat pyhinä kun en ollut vahtimassa...silmän isku

Oih! Kurpitsa mahtavat kellot sinulla!

Mulla uusintakierroksella on nyt yksi kahdeksasta itänyt, kyllä sieltä varmaan vielä muutama ainakin lähtee, kunhan vaan varren kasvu pysyisi nyt aisoissa. Kelmua pidän vielä päällä ja seurailen kosteutta. Kuvittelisin, että latvoa toki voi, kunhan ensin on saanut ne kunnolla kasvamaan. Mun tapauksessa joutuisin latvomaan sirkkalehdet pois ja se vissiin ei ihan auttaisi asiaa naurua

Ne on kuvattu Lepaan puutarhakoulun näytemaalla. Miun omista ei tullut koskaan kun n.30-40cm korkeita:)

Kotilokukka kuuluu kylvökukkiin, joita ei tarvitsisi esikasvattaa, mutta huonona kesänä kotilokukka ei ehdi kukkia kunnolla ilman esikasvatusta. Kylvökukkiin pätee yleensä myös se, että niitä ei latvota. Kotilokukan pitäisi haaroa ihan itsekin, jos kasvualusta on tarpeeksi ravinteikas.

Tapahtuuko itäminen kylmässä vai lämpimässä, valossa vai pimeässä? Pussin kyljestä sain ainoastaan sen ohjeen, että ei peitetä. Koko pussi on kylvetty jo sata vuotta sitten ja pari nuukahtanutta rimpulaa olen saanut aikaiseksi. Pakko olisi saada sitä kiinanlaikkuköynnöksen ja japaninhappomarjan kaveriksi.

nimim. "Epätoivoinen Kymenlaaksosta"

Ei ole muuta muistikuvaa kylvöistä kuin se, ettei montaa itänyt. Eipä juuri ole kaupoissakaan myynnissä.

Minun tietolähteeni käskee peittää kotilokukan siemenet. Siementen liottaminen tai pari päivää pakastimessa lisää itävyyttä Puutarhaliiton julkaisun mukaan. Ja ymmärtääkseni ei esikasvateta.

Kiitos, Pipu. Multaa päälle ja kuistille. Ei ole mitään menetettävää. Esikasvatan kyllä, kun voipi muuten olla, ettei ehdi kukkia; kesästä riippuen tietysti .

Ensikertaa kasvatin tätä ìrlanninkelloa`t. kotilokukkaa. Tykkäsin kovasti siitä,nyt mietin tuleeko siihen siemenkodat?

Onpas veikeän näköinen!

Kuutamo, minkä korkuisiksi kasvoivat kotilokukkasi? Täällä vähän lyhykäisiä mielestäni...apea

Alkukesästä luulin menettäneeni kotilokukkani, mutta muutama päivä sitten huomasin, että muutama on selvinnyt, vaikka "tilalle" kylvin kesämalvikkia, joka kukkii myös komeasti nyt. Ensi vuonna katson niille kunnollisen paikan, jossa saavat olla rauhassa edukseen .

minttumeirami,laitoin ne isoon ruukkuun kasvamaan,tuohon sisääntulon eteen. Korkeutta on n.puolisen metriä,aluskukkana on tällaista `sarvileukoijaa`. Hain koko kuvaa,vaan en nyt löytänyt. Kyllähän ne varmaankin siemeniä tekee,mutta ehtivätkö kypsyä? Kylvin ne liian myöhäänkin vasta kesäkuun puolivälissä.

Lohdullinen tieto, Kuutamo . Meidän kotilokukat eivät ole ennättäneet kuin vajaa 30 cm korkeiksi. Kukkaa pukkaa kuitenkin. Oikeasti olisin halunnut ne japaninhappomarjan ja kuunliljojen kaveriksi talon puolivarjoisalle eteläseinustalle. Vaalean keltaista laudoitusta vasten väriyhdistelmä olisi ollut aika räväkkä, mutta piti jättää tilaa väliaikaisesti rakennustarvikkeiden roudaamista varten. Ehkä ensi vuonna!

Minttumeirami,joo mainio yhdistelmä olisi ollut. Otetaan ensikeväänä uusi yritys,nuo lehtimuodot viehättävät silmää. Kaikkea kannattaa kokeilla,ei sitä muuten tiedäsilmän isku

Kiinnostaisi minuakin tietää, että ehtiikö tuo irlanninkello siementää? Eikös nyt tosiaan kukaan tiedä, vai eikö vaan osu tietävien silmään?

Minun irlanninkellot (kaikki kolme) on kanssa 30-50 sentin korkuisia, kasvavat malvan ja kuivakukkaseoksen keskellä tai alla. Suorakylvönä joskus toukokuulla laitoin.

Täytyy ehkä tyytyä sanonnasta "etsivä löytää" versioon "odottava näkee". Kytätään nyt kaikki silmä kovana kasvustojen kehitystä. "HEP!" huutaa se, joka siemenen näkee. Eivätkä nuo siemenpussukat onneksi paljoa maksa, eikä tunnu missään, kun hajauttaa ostokset ympäri vuoden tehtäviksi silmän isku.