Köynnöshortensia, Hydrangea anomala

Laitoin köynnöshortensialle oman otsikon tänne puutarhan puolelle.

Saisikos tänne vielä sen komean köynnöshortensian kuvan, jotta voisin sitä käydä esittelemässä pikkutaimelleni, jotta kuinka isoksi ja komeaksi saa kasvaa!

Kuva köynnöksestä viime kesänä. Kukki runsaasti, ja näytti olevan kimalaisyhdyskunnan mieleen. Sääli vaan, että voimakaskasvuisena ja itsekiipeävänä menee talon rakenteisiin. Saas nähdä saako köynnös lopullisen häädön ko paikalta. Nyt mies on jo kyllästynyt repiessään kasvia seinästä irti - jäi jäljet puupintaan takapihan puolella, toivottavasti lähtevät pesemällä. Jos häätö tulee, varasuunnitelma on istuttaa sitä pihan korkeiden mäntyjen juurelle, ja sen tilalle jotain muuta hillyttykasvuisempaa köynnöstä (ehkä pohjantähti köynnösruusu?)

Tässä se kuva jossa köynnöshortensia kiipeää mäntyä ylös...kuva on aika epäselvä. Katajanmarjan köynnös on upea. E

n uskaltanut laittaa omaani seinälle, koska naapurin köynnöksen oksat menivät juuri rakenteisiin ja joutuivat repimään seinää pois, kun sitä irroittelivat.

Harmi,  kun tuo ei meidän korkeuksilla menesty.

Aivan, kuten ei moni muukaan ihastuttava kasvi. Kai sitä saa alkaa pakkaamaan kimpsunsa ja kampsunsa ja muuttaa etelään että pääsee nauttimaan noista kaikista ihanuuksista..niin

Oletteko kokeilleet , ei se minusta ainakaan olle mikään vaikea, vaikka pakkanen vie sen lehdetkin keväällä, se kasvattaa uudet. Itsekin olen kolmosen ja nelosen rajamailla ja hyvin on mennyt

Näin on...niin

Satues, me ollaan riresan kanssa täällä pohjoisempana, jossa ei tahdo menestyä kuin rikkakasvit silmän isku

Minä sain joltain viime kesänä pari pikku pistokasta mutta ne olivat nyt aivan kuivia koittaessa. Juuria ei näkynyt kun varovasti kaivelin multaa pois. Jos joku teistä katkoo oksia niin olisin taas pitkän käteni kanssa pyytelemässä. Tai sitten Ihaan pihalla voisin vaihtaan johonkin.

Köynnöshortensia on hienonnäköinen puunrunkoa pikin kasvaessaan kuten satuesin kuvassa. Samanmoisista itsekin haaveilen hymy . Toinen juttu vaan, viihtyisivätkö meillä suunnitellulla kasvupaikalla. 
Etenkin mies pelkää, että kauan seinustalla kasvaneet köynnöshortensiat ovat jo kerenneet vioittaa talon rakenteita. Ja kurissa sitä on hankala pitää, työntää lonkeroitaan vaikka mihin rakoseen.
Tänä keväänä mies karsi oksistoa reilunpuoleisesti, nyt on aika kynitynnäköinen - ei mikään kaunis näky. Samoin köynnöksen alta paistaa seinän ruma korjauskohta (entisen ikkunan paikka), joten jotain peittävää siihen on saatava.

Asparagus, katso ensin aukeaako tuon mustan yläpuolla oleva silmu. Onko köynnöksessäsi vain tuo yksi varsi ? Jos on muitakin , antaisin tuon olla vielä, voi olla että se kuitenkin jatkaa kasvamistaan.

Katajanmarja, onko tuo varjoisa puoli, jos on, kokeile piippuköynnöstä tuon tilalle, jos joudutte ottaan sen  pois.

Itsekin haaveilen edelleen köynnöshortensiasta - kaikesta huolimatta. Muoriltani sain viime kesänä pienen alun, mutta kuolleelta näytti täälläkin, kun äsken sitä kurkistin.

Niin upea kuin se olisikin, niin pieni varoituksen sana...asuin aiemmin rivarissa ja etuoven vieressä kasvoi tiiliseinää myöten aivan mahtava köynnöshortensia. No, jostain syystä se tietysti kuoli just kun oli kämpän myynti edessä ja kasvi piti siivota pois. Niitä tarttumajuuria ja jälkiä oli erittäin työlästä saada seinästä pois. Itse asiassa epäonnistuin siinä surkeasti....
niin että katsokaa mihin istutatte, se takertuu köynnöstäessään TOSI tiukkaan.
Puunrungolla se ei tietystikään haittaa hymy

Satues, kasvupaikka taitaa olla puolivarjoisa, varsinkin kun pihan suurimmat lehtipuut ovat lehdessä. Mutta köynnöshortensia oli kasvattanut oksiston myös talon kuumimmalle puolelle, ja näytti viihtyvän.

Piippuköynnös voisi olla hyvä vaihtoehto köynnöshortensian tilalle, viihtyykin samankaltaisessa kasvupaikassa. Omasta takaa löytyy myös kulta- ja tuoksuköynnöskuusamaa...
Jos siirrämme köynnöshortensiat pois seinustalta, yritän ottaa oksanpätkiä juurrutettaviksi. Ja sitten voin tarjota halukkaille.

Tässä vielä kuva, jossa oikealla alhaalla näkyy hieman köynnöksen kiipimäjuurten jättämiä jälkiä.
Köynnöshortensia peitti jo alleen osan ikkunaa vaellusmatkallaan.

No topakastipa ottaa seinään kiinni. Vaikka juuri nyt tuntuu, etten välittäisi siitäkään.. Köynnöshortensiaa olen makustellut jo jonkusen ajan, ja kuvat kyllä saavat hortensiahaaveet hyrräämään =)

Mutta onkohan siinä perää, että istutuksen jälkeen kasvi odottelisi muutaman vuoden ennen kuin osaa lähteä kunnon kasvuun?

Samoin on minunkin hortensiani ottanut tiiliseinään kiinni kuin tauti. Olisinpa tajunnut sen muinoin istuttaa männyn juureen. Nykyään kielletään istuttamasta mitään seinänviereen. Tätä en ole malttanut ottaa poiskaan, kun kukkii niin komeasti aina. Sitä vaan ihmettelen, miten tästä otetun alun saa kasvamaan. Ei taida olla helppo juurrutettava? Minä kyllä olen valmis koska vaan leikkelemään ja antamaan alkuja, kunhan vaan tiedän, mistä kohtaa leikata...

Katselen tässä ilolla teidän upeita köynnöshortensioitanne ja odottelen kärsivällisesti oman pienokaiseni kasvamista. Se istutettiin vuosi sitten kookkaan haavan juurelle. Tavoitteenani on juuri tuolleinen "pitsimekko". Olisin muuten kaatanut haavan, mutta arvelin sen olevan hyvä kasvutuki. Tämä köynnöshortensia on mieheni silmäterä ja erityistarkkailun kohde. Viime keväänä heti istutuksen jälkeen iski pakkanen ja palellutti siitä uloimmat oksat ja sitten lämpimien tultua löysimme raukan kimpusta ainakin kymmenen etanaa, vaikka niitä ei ollut muualla edes näkykyt pitkään aikaan, kun olen vainonnut niitä järjestelmällisesti. Viime pakkaserkin koettelivat lehtiä, mutta kasvi on kyllä elossa ja muutoin suojaisessa paikassa.

Memuli, olen lueskellut tuolta "vanhalta" puolelta että sen voisi kyllä saada juurtumaan laittamalla multaam makaamaan. Itse voisit jos haluat sitä lisätä, taivuttaa oksa maahan ja laittaa multaa päälle.

Sellaisen irti leikattavan oksan varmaan pitäisi olla sellainen "tuore", viimekesän tai tämän kesän kasvua, eli ei kovin vanha puutunut.

Jos vain raaskit oksan parin päästä napsaista pätkän, korvaan ne sinullehymy!

Katkaisen siis edellisvuoden versoista pätkiä. Saat vaikka useamman. Kunpa vain osaan sitten leikata sulle oikeasta kohtaa... Köynnöshortensiahan tykkää vain, kun sitä leikataan! Laitahan mulle yhteystietosi, niin laitan tulemaan.

Kylläpä teillä on komeat köynnöshortensiat. Odotan innolla omani kasvamista, sehän on täällä IV-vyöhykkeellä, joten latvathan voi paleltua jopa joka vuosi. Satues, siinä hortensiassa on kolme oksaa, kaksi jotka ei kasva pituutta, seisovat vain siinä paikallaan ilmassa, pitäiskö antaa ohjausta niille? Kolmas, joka mustui on noin metrin korkeuteen kiivennyt. Tämä on talvehtinut meillä vasta kaksi talvea, ensimmäisenä talvena "taisteltiin" siitä rusakon kanssa. Nyt viime syksynä osasin suojata sen ajoissa.