Köynnöskaari

(Aidat, portit, tuet, säleiköt)

Onko teillä kokemuksia metalliporteista useammalta vuodelta. Mies kun ei halua sellaista, kun se hänen mukaansa ruostuu muutaman vuoden päästä. Mutta kun ne on niin ihania! Tahtois kovasti!

Tarkoitatko, iiris-kukka, porttia niinkuin veräjää vai köynnöskaarta? Hölmö kysymys.

Juuh. sellaista köynnöskaarta tietenkin. Portti otsikko tuli nyt vähän huonosti valittua.hymy

Voi, minä jo kuvittelin ihania rautaportteja... No, nuo kaarethan sitten ruostuessaan jää sinne köynnöksen sekaan piiloon..?

Mulla on ollut nelisen vuotta metallikaari, erittäin tukeva ja painava. Teetätin sen jossakin. En tiedä onko se rautaa, mutta se oli häiritsevän kiiltävä ja maalasin sen mustalla, himmeällä metallimaalilla. Ei ole ruostetta näkynyt ja hyvin on toiminut. Toisaalta ruostunut kaarikin voi olla kaunis. Vanhassa pentissä on kuvakin, mutta kaari on humalan peittämä.

Jo ennemmin joku korjaamoseppä teki meille piirustukseni mukaan raudasta lähes 3-metrisen köynnöspylvään, joka oli musta jo saadessani. Sekään ei ole ruostunut vielä.

Joten eikun hankkimaan köynnöskaarta, Liisi.

Iiris-kukka, sinähän tuosta portista kyselit, eikä Liisi. Sorry möhläykseni.

Mistä noita köynnöskaaria oikein saa? Haaveena olisi sellainen takorautainen jykevä kaari, johon laittaisin kärhöjä kiipeilemään. Kuukkeloin netistä ja löysin vain yhden takorautaisen köynnöskaaren ja hinta oli aika moinen... Muut könnöskaaret olivatkin sitten jotain ohutta vihreää putkea tai muovipäällysteistä "rautalankaa" no-jaa.

Joko olette löytäneet sopu hintaisia takorautaisia kaaria?? Mäki tahtoisin sellaisen. Olen hulluna takorautaa oli siinä sitten ruostetta tai ei. Tilasin sisälle  taloon Helsingissä olevan rustikan kautta pari kolme vuotta sitten takorautaisia pinnoja sisärappusten kaiteiksi. Ne "mustamaaalattiin" muistaakseni Alavuudella matta mustaksi. Sellainen käsittely ei sovi ulkokäyttöön mutta ylä terassimme kaiteet ovat sitten hiekkapuhallettu ja polttomaalattu. silloin ne ei ainakaan ruostu mutta musta väri on kiiltävä. Varmasti rustikan rauta osista hitsaamalla saisi komian kaariportin mutta kun ei ole tuota taitoa hyppysissä eikä siihen vaadittavia koneita.

Taitanee tämän päivän projekti kuulua tämän otsikon alle. Ukkokulta on siis rakentanut minulle köynöskaarta tänä päivänä, minä olen yrittänyt häntä vähän autella minkä osaan. Vaikka kaaresta suurta suunnittelinkin, tulee siitä vielä hieman suurempi...En tiedä pitäisikö jo puhua jostain muusta kun köynnöskaaresta, ehkä jokin portti tai jokin muu voisi olla osuvampi. Kaareen tulee penkit molemmin puolin, siis sinne kaaren alle, portin sisään ikäänkuin. Ja minä olin ajatellut ihan sellaisia ei niin syviä penkkejä (sen verran syviä että pylly justihinsa mahtuu), mutta hän tekikin kerralla melkein sohvan syvyiset. Tämän hän perusteli sillä, että jos ne köynnöskasvit vie osan penkkitilasta niin ei siinä pian kukaan mahdu istumaan. Hienoa ajatuksenjuoksua Ukkokullalla , en olisi itse ymmärtänyt moista.sydän Alkujen aluksi tarkoitus oli tehdä painekyllästetystä puusta, ja käsitellä saman sävyiseksi kuin terassimme (joka ei kyllä portilta edes näy..), mutta koska rahatilanne ei antanut nyt periksi painekyllästettyyn materiaaliin, päätimme tehdä portin tavallisesta puusta, jota varastossa oli valmiina, ja käsitellä +maalata sen. Valkoinen siitä nyt tulee, mikä sopii mainiosti pihaamme mielestäni, koska ulkorakennus on puna-valkoinen.

Laitan kuvia tänne kun saamme projektin valmiiksi.

Ai jummi :} Kuvia odotamme innolla.

Minulla jäi taas viime kesänä kesken kasvarin edustan “tilanjakajaseinämäsysteemit”. Toisaalta onneksi, sillä isompaa aina näkyvää rakennetta kannattaakin harkita oikein olan takaa ja monista eri näkövinkkeleistä.

Minäkin halusin viime kesänä köynnöskaaren ja pyysin miestäni sellaisen tekemään. Oli todella helpottunut kun näytin Hong Kongin mainosta missä oli metallinen köynnöskaari (suorakaide tms.)Sainkin sen jo seuraavana päivänä. Se kyllä ruostuu, mutta minusta sopii vain asiaan. Ei kyllä ollutkaan hintavammasta päästä ja kai senkin olisi voinut käsitellä jollakin aineella, ettei niin helposti ruostuisi.

Maikun kaaren kyllä minäkin haluan nähdä!

Pikkuhiljaa nähtävästi saan miehestänikin koulutettua puutarha/pihaihmistä, eilen hän totesi että miksi tuota köynnöskaarta ei ole laitettu mihinkään, eikö pitäisi laittaa? Vielä ei kuitenkaan laitettu, kun paikkaa ei vielä ole katsottuna tällä tontilla, tosin tuolla autotallin kulmalla voisi olla paikka, tai sitten jossain muualla.

Ehkä selkeät ja täsmälliset pihatehtävät auttaisivat noita miehiämme saamaan jonkin oikean sijan pihapuuhista? Laattapolkujen viereisten nurmikoiden suoristustehtävää olen pyrkinyt siirtämään isännälle jo, samoin lämpökompostin mullan siirto jälkilaatikkoon sujuu häneltä oikein mainiosti.

Meillä alkaa isäntä vähän jo innostumaan, kun pyysin sitä tekemään kanttausraudan. Rauta oli puolen tunnin päästä jo valmiina ja kysyi vielä mitä muita työkaluja tarviisin. Kerroin myös toiveesta saada sellainen rautainen "kupoli", vähän niinkuin pergola, johon mahtuis seisoo sisällä ja sais köynnöksiä kasvaa sitä vasten. Hän oli tehnyt itselleen koneen, jolla saa rautaputkea taivutettua sitä varten. Se innostuu heti, kun pääsee myös vähän itse suunnittelemaan sitä, ettei sano ihan että just tällaisen haluan. Myös valmiiseen kaariporttiin pyysin hitsaamaan vähän jotain taivutettua rautaa koristeeksi ja tukevoittamaan sitä. Lupasi tehdä. Haaveilin ääneen, että kaariportti olis musta ja rautaputkien välissä olevat taivutetut koristeputket olis ruostuneita, niin heti tuli että käsittelee jollain aineella ne taivutetut putket, niin ovat ruosteisia. Nyt vaan odotan milloin aletaan tuunaa sitä vanhaa kaariporttia.

Meillä on kyllä auttanut sekin kun vanha tylsä piha on täysin myllätty ja jakautuu nyt erilaisiin tiloihin. Innostus on selvästi tarttunut ja on kovasti suunnittelemassa jo eteenpäin kaikkea kivaa ja kaunista. Tosin minä oon tehny töitä kun juhta, mutta pääasia, että on kannustamassa ja välillä vähän auttamassa. Huomasin, että vähän ylpeänä esitteli tutuille mitä vaimo on pihassa tehny.

Minulla myös pakkomielle köynnöskaaresta. Ja tiedän myös mistä olen sen saanut. Lantliv-lehdessä oli ihana. Siinä oli sekä kokonainen kaari, että “puolikas” eli sellainen joka ikäänkuin katkeaa yläkaaren kohdalta. Kun näytin sitä miehelleni, niin hän sanoi, että se on tehty ihan tavallisesta raudoitusrautakehikosta, joita käytetään rakennustyömailla. Aika hyvä idea. Hänelle jäi asia kuitenkin myös muhimaan päähän ja kas vain HongKongin viimeisimmässä esitteessä oli ihan kaari ja portti - viritelmä. Näytti olevan todella jykevää tekoa ja korkeus oli päälle 2 m ja leveys muistaakseni 152 cm. Meidän on pitänyt mitata saammeko sellaisen mahtumaan talon ja varaston väliin. Siihen suunnittelen humalaa…

Olen ollut ihan koko päivän töissä tänään, ja kun puolisen tuntia sitten tulin kotiin, oli Ukkokultakin hetki sitten vasta tullut sisälle. Hän oli jatkanut kaaren rakentamista, ja keksinyt siihen ihan omia juttuja koristeeksi. Ja vastarinnastani huolimatta meidän ruokakunnan järkenä toimiva Ukkokulta on päättänyt että tämä meidän Baabelin torniksikin kutsuttu rakennelma tulee olemaan ruskea. Ei kuulemma siinä näy niin kun maali kuluu kasvien niitä hinkatessa jne. Toisaalta kun siitä tulee tumma niin ehkei se näytä niin valtavalta mitä se todellisuudessa onnaurua Lupaan laittaa kuvia siitä jahka vähän etenee!

Piti nyt tulla esittelemään ylpeänä sitä köynnöskaarta jonka kerroin saavani. Tässä se nyt on!

Taustalle jää siis tuleva hyötytarha, sielä on nyt vaihtaripäivänä saadut kirsikat ja luumu , vadelmarivit ja vähän muuta. Kasvarikin ehkä tulevaisuudessa silmän isku. Mutta asiaan! Tämän portin siis rakas Ukkokultani minulle teki. Koristeet ovat hänen keksintöään ja näkemystään, minä vain sanoin että kaari jonka molemmin puolin on penkki, kiitos. Kaari alustetaan kivillä kun saadaan aikaiseksi, samoista pyöryläkivistä sitten ehkä jotain polkua tuonne taakse jnejnehymy

Tosi kiva! Huomioin heti ne penkit siellä molemmin puolin; onko mielessä kuva jossa istut siinä köynnösten varjoisassa katveessa ja nautit huumaavasta tuoksusta… Sen kuvan itse näin sieluni silmin :slight_smile:

Tosi hieno!

On hieno pergola, kyllä kelpaa sit istuksia köynnösten varjossa ja juoda tuopponen kahvia! Ja aattele, isäntä itse on saanut toteuttaa ja luoda puutarhaan omaa kädenjälkeä :-D.