Viime vuonna niin surkea köynnöskuusama otti ja selvisi talvesta aivan ennätyshyvin. Ei paleltunut ollenkaan ja nyt se kukkii enemmän kuin aikaisempina vuosina yhteensä ja aivan ylhäällä asti. Siinä on vaan sellainen mutta, että nyt koko piha tuoksuu aika vahvasti. En suosittele tuoksuyliherkille. Ajoin nurmikkoa aamupäivän, ja musta tuntuu, että se tuoksu alkoi vähän jo tekemään pahaa. Saa nähdä, pystynkö istumaan pergolassa kahvilla.
Meeppä nuuhkii sitä illanhämärässä, silloin se vasta tuoksuukii. Vetää hyvin yöperhosia, etenkin kiitäjiä puoleensa.
Muutin tämän ketjun nimen yleiseksi “Köynnöskuusama” (ennen: Tuoksuköynnöskuusama). Mahtuvat kaikki köynnöskuusamat tähän samaan paikkaan
Ihan pakko laittaa tää kuva tähän ketjuun, tää on niin ihana. Lonicera heckrotti 'American beauty'.
Minulla on paahteinen rivitalon säleikköpenkki johon olen istuttanut säleikkövilliviiniä ja kärhöjä. Mahtaisikohan (tuoksu)köynnöskuusama selvitä Kuopion korkeuksilla talvesta? Ainakin kärhöt viihtyvät nyt siinä villiviinistä puhumattakaan. Talvesta villiviinin kanssa ei tosin ole kokemusta mutta naapuriasunnossa se kasvaa ihan mattona.
Kasvavat hyvin kunhan lumi suojaa, ei kestä köynnöskuusamat juuristoalueella kulkemista talvella, villiviini kyllä kestää.
Missähän myydään kuusamantaimia tähän aikaan vuodesta? Ajattelin istuttaa nyt ensi kesää ajatellen.
Penkin päällä ei liikuta lainkaan, ainoa mikä huolettaa on valokatteelta tippuva jäinen lumi. Penkki on valokatoksen alla.
Jotkut mainitsivat aiemmin tässä ketjussa, että köynnöskuusama ei kuki. Keksiköhän kukaan siihen syytä?
Minulla on vuosi sitten keväällä ostettu tuoksuköynnöskuusama, joka kasvaa hyvin ja rehevästi aurinkoisella paikalla hyvämultaisessa penkissä. Kukkia vain ei näy, ja tähän aikaan vuodesta pitäisi kai sentään nuput olla näkyvissä? Auttaako muu kuin aika ja kärsivällisyys?
Jos sattuu olemaan tuoksuyliherkkä, niin ei sitten ehkä kannata laittaa tuoksuköynnöskuusamaa oleskelualueen viereen. Ja jos sattuu, kuten tänä vuonna, että myös syreenit ja juhannusruusu kukkii samaan aikaan samassa paikassa, niin tuoksua on kyllä sitten sen verran, että ei oikein enää sovi grilliruokien kanssa yhteen, olkoon herkkä tai ei
Ruotsinköynnöskuusama Serotina.
Onko toi ollut elossa 1…? talvea…?
Vai onko vasta ostettu köynnös,?
Meinaan että toi on arka meilläkin pysymään elossa.
Jos on vasta hankittu, ni sit talveksi
paljonsuojaa ja päälle lunta.
:
:
Daavid,tuo on tämän kevään ostos.
Luotan että tulee lunta palijon päälle suojaksi.
Tuuli oli katkaissut nipun oksia, erottelin ne toisistaan ja pätkin pistokkaiksi. Sopivasti oli kuollut yksi talvetettava niin siitä sai valmiin multaruukun. Laitan tän kyljelleen "talvetusaumaan" eli maahan muitten ruukkujen viereen ja lehtiä päälle roppakaupalla.
Trallallaaa,Ruotsinköynnöskuusama on hengissä ja pukkaa lehtiä tulemaan.
Toivottavasti ei tuu enää yöpakkasia ettei palellu.
Nyt tämä ihanuus alakaa kukkimaan.
Onpas Karvarilla herkkä yhdistelmä, tykkään. Pätkäsin omani viime syksynä ihan matalaksi, kun kasvoi ihan sikin sokin penkissä ja tursusi muurin reunalta kadulle. Nyt tuntuu, että versot kasvaa vielä hyllummin joka suuntaan.
Tokmannilta viime kesänä viimeisten joukosta pelastettu köynöskuusama näyttää samalta kuin Karvarin. Nyt siinä näyttää olevan hyvät silmut joten kohta voi julistaa talvesta selvinneeksi Aivan mielettömän hyvän tuoksuinen on.
Mun tekis ihan mielettömästi mieli tuliköynnöskuusamaa.
Arveluttaa vaan kun kuusamat on myrkyllisiä.
Ehkä nuo meidän haukut tajuaa olla syömättä?
Kaikki köynnöskuusamat on kyllä ihan älyttömän nättejä ja se tuoksu on ihana.
Mammalla oli rapunpielessä sellainen kun olin lapsi ja kesäiltoina kun meni ovesta ulos, se tuoksu tuli heti ovella vastaan.
Ruotsinköynnöskuusama selevis taas talavesta
Tuliköynnöskuusama