Kuinkahan iso monttu pitäisi tuoksuköynnöskuusamalle savimaahan kaivaa? Se on kuulemma vähän talvenarka näin eteläsuomessakin, niin pitäisi kuulemma perustaa kunnolla se kasvualusta. Omaa kompostimultaa ois tarjolla juurille.
Jos maa on todella tiukkaa savea ja siihen kaivaa kuopan, jonka täyttää hyvällä mullalla, tulee tehneeksi vettä läpäisemättömään saveen altaan, johon vesi kerääntyy. Oikein savisessa maassa ei siis riitä pelkän istutuskuopan kaivaminen ja kunnostaminen, vaan kunnostus on tehtävä isommalla alalla niin, että vesi pääsee esteettä pois.
Kohopenkit ovat savimaatarhurin salainen ase.
Just niin. Kohopenkki kannattaa savimaahan väsätä aina kun siihen on mahdollisuus.
Haa kerronpa tähänkin oman tuoksuköynnöskuusamani elämäntarinan josta ei täpäriä tilanteita puutu (Vanhan pentin puolella tästä olen kertoillutkin)
Köynnöksen sain anopiltani, hänen luonaan IV (V) -vyöhykkeellä se oli kituuttanut pari talvea. Anoppi toi sen tänne pienessä kukkapurkissa syksyllä, laitoin sen seinän viereen talon eteläseinustalle odottamaan istutusta - ja siitä sen sitten keväällä löysin kököttämästä. Olin ihan varma että kasvi olisi mennyttä, mutta jollain ihmeellä purkki oli säästynyt jäätymästä kalikaksi talven aikana ja kuusama alkoi vihertää.
Istutin sen sitten vanhan omenapuun juurelle kaivettuun pienehköön kuoppaan jossa asusti seuraavan kesän. Ei ruvennut rehottamaan muttei kuollutkaan.
Viime vuonna vihdoin laitoin sen uuden istutusalueeni (kohopenkki savimaalla) reunaan köynnösporttiin kasvamaan, ja siihen paikkaan se ihastui.
Kuivasta kesästä huolimatta alkoi kasvaa todella mukavasti ja loppukesästä oli jo lupaavan näköinen. Tänä vuonna näyttäisi jatkavan viihtymistään, harmi etten sitten näe sitä kukkivana kun tästä ollaan muuttamassa pois.
Koskaan en ole suojannut mitenkään talveksi (vyöhyke minulla taitaa olla II - III), enkä laskenut esimerkiksi maahan, eikä ole silti mitään talvivaurioita tullut. Tosin tämä yksilö saattaakin olla erityisen karaistunut
Tuoksuköynnöskuusama on minullakin joutunut kokemaan kovia. Kun ostin sen Mustilasta muutama vuosi sitten, rakensin sille vanhasta kattohuovasta ja kivenmurikoista "ruukun" maahan. Siinä se sitten sai kasvella parin kepukan varassa; koti oli väliaikainen.
Viime kesänä, heinäkuussa, se siirrettiin lopulliselle kasvipaikalleen uuden kodin länsiseinustalle. Henki tuntuu poloisessa pihisevän, vaikka latva toistaiseksi roikkuu ilman tukea. Alaosalle on raudoitusverkosta tuki, on jäänyt ppyytämättä ripustusapua pidemmältä henkilöltä .
On oikein kiva lukea kokemuksianne tuoksuköynnöskuusamasta. Olen hahmotellut hankkivani sellaisen tänne Lahteen. Olen varannut sille ja muutamalle klematikselle ja köynnösruusulle tosi kookkaan multatilankin. Hidasteena on vielä se, että terassia ei ole vielä rakennettu. Laitan nämä kauniit köynnökset sitten sinne terassin päätyyn näkö esteeksi (ja silmänruoaksi).
Meillä kasvoi tuoksuköynnöskuusamaa taloyhtiön pihalla Helsingissä juuri roskisten vieresä ja täytyy myöntää, että se upea tuoksu mikä kuusamasta lähtee vei huomion pois niistä roskiksista. Tuoksuköynnöskuusaman tuoksusta tulee jotenkin sellainen satumainen tunnelma ja sen haluan myös omalle pihalleni.
Onnistuuko lisääminen pistokkaista? Nappasin äitini naapurin köynnöksestä neljä puutumatonta oksaa ja laitoin veteen. Virkistyi nopeasti ja on kasvanut muutaman sentin lisää pituutta. Mahtaako kasvattaa juuret?
Kuusama on hyvä saada oksasta juurtumaan ja kasvamaan. Otin joskus oksan (noin vain ohikulkiessa) ja tökkäsin multaan siinä se on kasvanut monen monta vuotta.
No, nyt voin huokaista helpotuksesta! Pitkin kevättä täällä olen surrut, ettei minun viime kesänä ostamani tuoksuköynnöskuusama lähtenyt enää kasvuun. Niinpä kävin tutulta hakemassa tänään juurtuneita pitkiä rönsyjä. Olin aikeissa istuttaa samaan paikkaan jossa edellinen oli. Kas kummaa... se olikin saanut henkeä.. uusia alkuja näkyi jo..
Nupulla tämäkin.
Täällä kukitaan jo.
Minkä ikäisistä oksista kuusama kukkii? onkohan toiveita että kukkisi tänä kesänä nuo myöhään nousseet vesat, vai joudunkohan odottamaan vuosia?
Tuohon vuokkiksen kysymykseen yllä haluaisin vielä minäkin vastauksen!! Ostin puoli kuolleen tuoksuköynnöskuusaman peittääkseni naapurin puolella olevan punaisen laiva kontin mutta myös pelastaakseni tuon sitkeän yrittäjän. Nyt se on viimein istutettu aidan viereen. Kaivoin n 45 cm syvän kuopan ja sen alla on hiekka/sepeli/ savimaata. Ympärillä sepeliä.Laitoin kuoppaan uutta multaa ja kanankakkaa.Istutin köynnöksen osittain vinoon jotta se saa otteen lauta aidasta. Tarvitseekohan se lisä tukea kiivetäkseen aitaa pitkin jota korotan sitten harvemmalla ruudukolla kun köynnös kasvaa pituutta.
Kuinka toimin tavisuojauksen kanssa ?? Pitääkö se laskea alas. Köynnöksessä on 3 puu vartista alkua ja niissä noin 1-2 cm alkuja vihreää versoa n 10 kpl.Tuleeko siitä mitään ??kun katson teidän lähettämiä kuvia touko kesäkuun vaihteesta niin kukat on jo pitkällä vai ovatko viime vuoden kuvia?
Tässä tämä
" parka" on
Nyt on tultu mökiltä ja paikat on tarkastettu ja tämä "parka" voi hyvin. Pienet alut ovat venähtäneet tuplasti pituutta juhannuksen kunniaksi!
hoyabella, millaisessa paikassa kasvaa sulla? Tekis mieli myös kokeilla menestyykö meidän tuulitunnelissa...
Kertoisiko joku tietämättömälle millä tavoin köynnöskuusama kiipeilee. Tarttuuko itse pintaan kiinni vai pitääkö sitoa tukeensa? Kuinka tuuheaksi se tulee, eli onko siitä kaariportin runsaaksi kaunistajaksi? Onko nopeakasvuinen?
Etsiskelen pihalleni (avara, tuulinen, aurinkoinen) voimakkaasti tuoksuvia kasveja. Hankin pihan ja pellon välille kaariportin ja ensin ajattelin laittaa siihen villiviinin kasvamaan. Äsken kuitenkin lueskelin tuoksuköynnöskuusamasta tältä palstalta, ja se vaikuttaa enemmän meikäläisen maku/tuoksumaailmaan sopivalta. Tietty jos se ei ole kovin tuuheakasvuinen, voisi harkita siihen viereen myös villiviiniä. Vai miltä kuullostaa? Villiviiniä olisi omasta takaa, aiemmin räystään alle istutettuja raasuja joille ei pahemmin sadevettä kerry, joten siirrän ne paremmille kasvupaikoille.
Kiitos tiedoista Hoyabella. Luulen että piipahdan puodissa ostamassa yhden tuoksuköynnöskuusaman. Laitan sitten vaikka jotain muuta siihen toiselle puolelle porttia. Jos jompikumpi ei pärjää, ei jää portti ihan kaljuksi sitten kuitenkaan. Osaatko vielä kertoa kuinka kauan se kukkii, eli kauanko siis tuoksuu? Missä kuussa?
Myrkyllisyys on hyvä tietää, koska meillä on kaksi koiraa joista nuorempi (vähän yli 1 vuotias) on maistelija vailla vertaa... Täytyy istuttaa se tuonne portin pellonpuoleiselle puolelle niin ei ole ihan välittömästi maistettavissa. Koko ajan se onneksi rauhottuu, mutta niinkuin ihmislapsetkin se opettelee maailmaa myös makujen kautta