Köynnöskuusama, Lonicera

Meidän mökillä kasvaa tuoksuköynnöskuusamaa maanpeitekasvina metsän reunassa. Se on istutettu sinne kauan sitten ( joku muu kuin minä ). Vieressä kasvaa isoja puita, mutta köynnös kasvaa siellä kuivahkossa maassa ja hoitamattomanakin ihan hyvin. Vasta tänä kesänä aloin todella kiinnostua kaikenlaisiista  köynnöksistä ja yritän juurruttamalla saada tuosta vanhasta köynnöksestä uusia alkuja, jotka voisin siirtää parempaan paikkaan. Alanko-Kahilan köynnöskirjan mukaan köynnöskuusamien lisäystä voi yrittää talvi- ja kesäpistokkaista, taivukkaista ja siemenistä.

Miten pitäisi oikeasti tuota tuoksuköynnöskuusamaa leikata ja milloin? Itse olen vanhaa rohjaketta mikä tuolla meidän pihalla nyt kolmena vuotena jo yrittänyt vähän uusia sillä tavalla että jokaisena vuotena olen leikannut alas yhden vanhan "verson" (nyt tuli katkos... en keksinyt oikeata nimitystä),kun alunperin se oli ihan kalju 1,5 m korkeuteen asti ja hyvinhän se on alkanut alhaalta noita uusia versoja vähitellen kasvattaa... mutta miten näitä uusia versoja sitten pitäisi kohdella että ne haaroittuisivat ja siitä sitten kasvaisi tuuhea kasvi? Ja milloin?

Minulla se menee omenapuun oksia pitkin, se oli  surkean näköinen ja melkein kalju, joskus juhannuksen aikaan suutuin sille ja laitoin juuresta poikki.Tänään sitä just'''' katselin, pituutta oli varmaan pari metriä, jos ei enemmän ja oli tehnyt monta uutta oksaa se , nyt on tuuhea  

Tänään huomasin tuoksuköynnöskuusamassa isot lehtisilmujen alut. Se on todella ensimmäisenä kasvuun lähdössä keväisin.

Mulla on muutama köynnöskuusama kuollut vuosien saatossa just ilmeisesti tuon aikaisen kasvuunlähdön vuoksi. En tiedä olisiko niitä pitänyt alkaa kastella lehtien puhjettua vai mitä tehdä? Viimeistä yritin peitelläkin, mutta kuolla kupsahti kuitenkin. Oli aika tuulisella paikalla. Seuraavaksi kokeilenkin tuota Sipulin tapaa kasvattaa köynnöstä maanpeitekasvina.
(P.S. Kiva kun Sand on taas oma itsensä)

Millainen sinulla, Rajarinne, on ollut tuoksuköynnöskuusamiesi kasvualusta? Jos paikka on vaikka liian kuiva tai jotain? Tai onko teidän pihassa myyriä, jotka olisivat syöneet vaikka juuria?

Omani ovat puolivarjossa ja saavat kovaa paistetta vain muutaman tunnin päivässä. Kasvualusta on vain ehkä enintään 40 senttiä kompostimultaa ja alla hiekka. Tukena niillä on raudoitusverkko, mihin ne kierivät kyllä aika hyvin kiinni.

Liian aikaista kevättä vastaan siellä kaukana etelässä (vyöhykkeestäsi päätellen) tuollaiset pikalähtijät ehkä pitääkin istuttaa varjoon?

Sipulille terveisiä että köynnöskuusama lähtee tosi helposti juurtumaan taivukkaista. Toisinaan liiankin: saan kiskoa epähuomiossa maahan taipuneita takaisin ylös ja irti mullasta. Köynnöskuusamallani on aika kapea tila ja joudun sitä pitämään kurissa.

Kiitos sinulle, D.formosa, tuosta taivukas-tiedosta! En ole edes hoksannut miettiä tuota lisäysvaihtoehtoa.

Ei kestä - kuusama opetti työn ohella. hymy

Sand; luulen että kuivuus saattaa olla avainsana tuossa kasvupaikassa mökin seinän vierellä. Koko tontti on metsäistä rinnettä. Tuota kasvupaikkaa varjostavat kesällä koivut (suht kaukana olevat), mutta keväällä paikka on aika paljaana. Ja kevättuuli on lisäksi vielä kuivattavaa.

No niin, sittenhän sinulla, Rajarinne, riittää köynnösten alustan mullan laadun varmistaminen sekä pinnan suojaaminen katteilla. Ja tietysti kastelu aina kun mahdollista :}

Kiitos - toi kate olikin ihan hyvä pointti!

Onko tuoksuköynnöskuusamassa aina ne kukan alla olevat lehdet yhteenkasvaneet? Ostin pari vuotta sitten 2 tuoksuköynnöskuusamaa ja 2 ruotsinköynnöskuusamaa ja kaikki näyttävät kyllä ihan samanlaisilta. Eikä yhdessäkään ole lehdet yhteenkasvaneita.

Hei ja hupsista, uusi yritys ekakertalaiselta. Onko kenelläkään kokemusta tuoksuköynnöskuusaman menestymisestä ja talvetuksesta 5-vyöhykkeen seutusilla. Istutin juuri kaksi eteläseinustalle. Olivat kylläkin hollantilaista kantaa, mahtaako suomalaista alkuperää olla myynnissä laisinkaan?

Minä istutin toissa kesänä jostain halpakaupasta kärhönä ostamani tuoksuköynnöskuusaman terassin tolpanviereen. Eka talven selvisi siinä hyvin. Siirsin viime kesänä toiseen paikkaan kun koiran juoksunarun kanssa ei sopinut kasvamaan, kasvoi ja kukki uudessa paikassa hyvin. Tänä keväänä ei herännyt henkiin no-jaa Uusi paikka oli varmaan liian savinen ja märkä, vieressä unkarinsireenikin tekee kuolemaa... Eli sopivalla paikalla voi selvitäkin.

Kiitos kannustuksesta! Meidän etelänseinus on kyllä hyvä ja lämmin ja paksusti hyvää multaa, jospa onnistuisi. Ne on ne koirat…meilläkin on koiran juoksunarun tieltä pitänyt siirtää puska poikineen.Suojasitko kuusamaa mitenkään? mietin, että mitenkähän sen saa taivutettua alas seinältä?

Viimetalveksi laskin sen alas kun oli sellaisella kätevällä narusysteemillä kiinni, siitä ei ollut apua silmän isku. Edellisenä talvena en tehnyt mitään, mutta muistaakseni leikkasin sen alas keväällä sen paikan siirron takia. Ostin sen sillä asenteella ettei se kuitenkaan selviä hengissä... Olipa tästäkin sitten apua naurua Ajattelin kyllä itsellekin vielä sellaisen ostaa ja kokeilla toisessa paikassa.

Juu, ollaan sissejä ja kokeillaan uudelleen. Minä ajattelin myös laskea alas ja laitan vaikka pakkaspeiton päälle. Luin jostakin, että kunhan juurakko kasvaa suuremmaksi, selviää talvista paremmin, liekö totta -eli kasvatellaan juuria, jos varsi ei heti kasva. Näillä seuduin on ainakin lunta talvella riittävästi, suojaahan sekin. Juhannuksen jälkeen alkaa alet puutarhamyymälöissä, voi että sitä heikko sielu taas retkahtaa ostamaan jotain kokeilulinjalla...

Huomasin eilen että kasvi on sittenkin elossa! Juurakko on alkauperäisellä paikallaan tolpanjuuressa ja sieltä tulee kaksi uutta alkua.

Vanhojen oksien pinta on kuoriutunut ja siihen on ilmestynyt omituisia nykeröitä.

Onko nuo jonkun elukan munia vai ?

http://i144.photobucket.com/albums/r191/T-roy66/Kynns007.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r191/T-roy66/Kynns006.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r191/T-roy66/Kynns001.jpg

http://i144.photobucket.com/albums/r191/T-roy66/Kynns005.jpg

Mitähän tuolle pitäs tehdä. Kiitos ja anteeksi.