Köynnöskuusama, Lonicera

Minulla kasvaa kaariportissa tuoksuköynnöskuusama, mutta se ei ala ollenkaan itse mennä kaarta pitkin vastapuolelle, vaan kasvaa suoraan taivasta kohti siinä kohdassa, kun kaaren osuus alkaa.

Vähän hankalaa. Pitäisi olla itsellään pystyssä pysyvät tikapuut, että pääsisin kääntelemään versoja kaarelle takaisin. Tai pitää värkätä jokin ihmekoukku.

Onko tämä teidän mielestä tuoksuköynnöskuusama vai joku muu? (Kyselin jo aiemmin kuusamastani ilman kuvaa). Tässä ei siis ole yhteenkasvaneet noi kukan alapuolella olevat lehdet.

Eivät ole nuput minulla noin tummat ainakaan ja varretkin ovat vihreänkeltaiset.

Kiitos Sand. Ehkä honkkarin kasveissa on sitten ollut väärät laput. Näin ollen minulla ei siis ole yhtään tuoksumallin köynnöskuusamaa, vaan 4 tällaista. Jospa ne sitten olisi ruotsinköynnöskuusamaa, niitä piti olla toiset kaksi tainta.

Ruotsinköynnöskuusamalta näyttää LukinLiljan kuusama. Tuollaiset nuput siinä on, ekat ovat justiinsa aukeamassa kukkaan. Tykkään kovasti, ryömii penkereen kivikkoa ylös yhdessä kärhön kanssa.

Mikäs köynnöskuusama tämä nyt sitten on

Voisikohan tuoksuköynnöskuusamaa leikata kokonaan alas? Ja olisiko se aika keväällä vai syksyllä?

Meidän tuoksuköynnöskuusama on melkoinen "rytöläjä" köynnöksen keskikohdalta. Alhaalta paljas ja ylhäältä ihan hyvännäköinen, mutta keskellä pelkkää risukkoa. Laitoin kyllä latvuksia veteen odottamaan, josko juurtuisivat. En vain meinaa uskaltaa kokonaan katkaista, jos ei enää lähdekään kasvuun. Onko kellään kokemuksia tuoksuköynnöskuusaman alasleikkauksesta?

Mulla onnistui tuoksuköynnöskuusaman juurrutus latvapistokkaista. Laitoin suoraan multaan ja rei’itetty muovipussi päälle.

Milla67, aikaisemmin tässä ketjussa joku kertoo leikanneensa alas ja hyvin on lähtenyt uudelleen kasvuun, joten sanoisin että voi vaikken itse ole moista tehnytkään, ensi kesää kasvattelen:)

Mustatulppaani, jos se on sama kuin kuvassa, niin se on "Dropmore Scarlet"

Taitaa siinä olla kyllä erilaiset lehdet ja kukkakin on erisävyinen nyt kun vierekkäin kuvia katsoo. Mutta muuten hyvin samanmoinen hymy

Ainakin minulla on juurrutus onnistunut, tosin aika alkukesällä ne pistokkaat leikkailin…

Leikkasin tässä pari vuotta sitten alas, enkä kyllä suosittele surullinen. Muistan jopa lukeneeni jälkeen päin jostain (hyvin epämääräistä siis), että ei saisi leikata, vaan minkäs teit. Ei ole kasvanut samalla tavalla ja se oli silloin myös hiukan risuinen keskeltä ja alhaalta paksua vartta. Melkein nuorentaisin muutamien oksien leikkuulla ja yrittäisin latvapistokkaista saada juurruttamalla tuuhennusta. Voihan se olla, että olen leikannut väärään aikaan, väärästä kohdin ja muutenkin töpeksinyt sen kanssa, mikä ei olisi ollenkaan ihme.

Leikkasin viime syksynä ja kaivoin tänä vuonna mukaani, kun muutin. Eipä maa sillä nyt mitenkään kaksinen ole, mutta on kuitenkin lähtenyt hyvin versomaan. Kukkinut ei ole. Paremmassa maassa olisi ehkä rehevämpi, mutta ei nytkään mitenkään kitulias.

Oliskohan toi mun kasvi tuliköynnöskuusama. Onko kellään kokemusta, meneekö talven yli vai olikohan vain tämän kesän ilo?

Leikkasin vuosi sitten tuoksuköynnöskuusaman ihan alas ja nyt se menee pitkällä omenapuussa, joten hyvin lähti kasvmaan. Mustatulppaani, se oli tuo tuoksuköynnöskuusama , minkä nimeä silloin en muistanut, kun katselimme sen menoa omppopuussa silmän isku

Mustatulppaani, minkälaiset kukat siihen avautui ? Eikös tuossa tuliköynnöskuusamassa kukan väri ole oranssinen ? Onko sinulla siitä kuvaa ?

Siinä on oranssit kukat ja kuva on tuolla edellisen sivun alussa. Istutin ne ulko-oven molemmin, olis kyllä aika helppo suojata , jos olisi toivoa saada ne meneen talven yli, mitä sanot Satues onkohan toivoa?

Nämä minun tuliköynnöskuusamat ovat jo ties miten vanhoja, ovat alunperin edellisen asukkaan istuttamat. Pari vuotta sitten jouduin kaivamaan ne ylös yhden projektin tieltä, ja siinä yhteydessä leikkasin ne myös kokonaan alas samalla kun istutin ne ihan toiseen paikkaan. Hyvin ovat selvinneet, vaikka en ole niitä mitenkään talveksi suojannut.

tässä olisi mukava tuttavuus kokeiltavaksi kaikille… ;O) Pitäisi olla talvenkestävyys samaa luokkaa kuin ‘Dropmore Scarletilla’…

''Lonicera ‘Blanche Sandman’

common name:

Trumpet Honeysuckle ‘Blanche Sandman’

decoration form:

crimson flowers with yellow interior, fruits

flowering months:

VI-X

plants height:

3 m

annual growth:

1 m

aspect:

Exceptionally long and profusely flowering variety. Tubular, scarlet outside and yellow within flowers, borne in whorls at the ends of shoots from June to October, followed by decorative, orange-red berries (July-October). Reaches a height of 3m (1m annually), stems twining clockwise around the supports. Performs well in moderately fertile soils on condition that they are not too acid or dry.

Particularly useful for sunny sites. In May it’s often subject to attack by aphides, especially in excessively dry or hot positions. Suitable for growing over arbors, fences, gates, trellises or other supports.

Pruning: weak. In March-April prune back all stems that are dead, superfluously tangled or suppressing the growth of other plants. Every 5-6 years carry out renewal pruning. ‘’

Voi voi Hassuelli mää kun asun kolmosvyöhykkeelä ja vielä alavalla paikalla. Olosuhteet taitavat olla vähän toiset siellä etelässä meren lähellä. Lunta jos saadaan ensi talvena niin yritän sillä suojata. Olisikohan muita konsteja?