Enpäs taas tullut katsoneeksi tuota vyöhykettä, mutta hoyabellan kokemukset antaa varmaan toivoa?
Kiitos Hoyabella, toivo tuli taloon, nyt uskon, että menestyminen on mahdollista!!
Mustatulppaani, aina on toivoa ja laita iso kerros havuja päälle talveksi, niitä teilläkin piisaa
Mitenkähän oikein osaisin hoitaa tuoksuköynnöskuusamaani? Tuli mökin mukana muutama vuosi sitten. Nyt kahtena kesänä kävi niin, että tiputti keskikesällä kaikki lehtensä, ryhtyi sitten syksystä kasvattamaan uusia niin että lumen tullessa olivat kuin olisi luullut oltavan toukokuussa. Ensin luulin että olisi päässyt kuivumaan, mutta viime kesänä kastelin reippaasti, vaikka märkähän tuo kesä muutenkin oli.
Mikä neuvoksi?
kannattaa harkita hankkivansa kevätköynnöskuusama, jos tuo tuliköynnöskuusama suostu kasvamaan…sekin on väriltään punertava… mutta paljon talvenkestävämpi!!! kasvaa minulla V-vyöhykkeellä eikä palellu!!
Olen suunnitellut tuoksuköynnöskuusamaa maanpeitekasviksi rinteeseen. Onko köynnös nuorena hidaskasvuinen vai kasvaako alusta asti suhteellisen nopeasti? Kannattaakohan laittaa istutuskuopppa rinteen alle vai rinteeseen? Maa on melko savista, joten riski on olemassa että istutuskuoppa muodostuu vedenkeruualtaaksi.
Minulla kasvaa kaksi tuoksuköynnöskuusamaa säleikössä rinnakkain, mutta nyt näyttää siltä että toinen olisi heittänyt henkensä (paleltunut?) Tuumasin tässä ketjun silmäiltyäni, että leikkaan sen alas ja revin edesmenneet oksat pois. Jätän kuitenkin juurakon maahan, etten vahingoita elävää kumppania. Ja tiedä vaikka se alkaisikin pukata uutta kasvua...
Miten tuo taivukaslisääminen toimii? Käännän vain vieruskaverista versoja maahan ja hiukan multaa päälle? Verson latvus jätetään varmaan päivänvaloon?
Tuoksuköynnöskuusamassani (dropmore scarlet) on jo ekat nuput. Jee!
Oho, mulla näkyy ekat lehdet…
Ihana tuoksu pihassa varsinkin iltaisin, kun tuoksuköynnöskuusama kukkii.
Minuakin kiinnostaisi vastaus Kurjenmiekan kysymykseen.
Eli tykkääkö tuoksuköynnöskuusama huonoa, jos maata mötköttää eikä pääsekään kiipeilemään?
Tuoksuköynnöskuusama ei piittaa, kasvaako ylös vai vaakatasossa. Kasvaa nopeasti ja juurtuu helposti.
Olenko saanut lahjaksi tuoksuköynnöskuusaman vai minkä, kun lapussa lukee: Lonicera japonica ‘Hall’s Prolific’ ?
Japanese Honeysuckle ''Hall''s Prolific'' oisko tämä?
Kiitos Kassikäp!
Kuutamo: Kyllä se varmasti on tuo, mutta etsin suomenkielistä nimeä, jotta löytäisin hoito-ohjeita… Englanninkielisiä kyllä löytyi muutama, mutta suomen olosuhteissa ohjeet varmaan erilaiset.
Tänään sitten viimeinkin sain sen kauan kaipaamani tuoksujöynnöskuusaman. Nyt on se köynnösseinusta täynnä.
Onkos mitään keinoa, jolla tuoksuköynnöskuusama kasvattaisi lehtiään myös alemmas? Tässä kännykkäheikossa kuvassa näkyy, miten kaljuna ollaan tuolla alhaalla.
Mahtaako olla muuta keinoa kuin alasleikkaus? Tai jos leikkaa vain osan oksista? Tai istuta juurelle perennaa.
Minulla ainakin on yli metri tyhjää vartta. Varmaan ehkä (?) olisi fiksua jatkuvasti köynnöksen nuoruudesta asti katkoa sopivasti sivuhaaroja vuosittain, jotta sitä tuoretta kasvua olisi alempanakin.
Tai sitten panna jokin pikkukärhö alustaan nousemaan.