En minä ikinä tee yhtään mitään kuusaman kanssa. En suojaa. Ikinä ei ole mitenkään paleltunut - eikun jonain keväänä ensimmäiset silmut vähän ottivat nokkiinsa jostain keväthallasta.
Milloin koynnoskuusaman voisi odottaa kukkivan ensimmaista kertaa? Hankin omani aika pienena raaskuna viime kesaksi, lahti hyvin kasvuun ja talvehti kellarissa (istettu isoon ruukkuun) hyvin, ja nyt voi hyvin ja kasvanut parimetriseksi ja tuuheaksi, on aurinkoisella paikalla, saa lannoitetta ja kastellaan ahkerati jne jne, eika vaan ole ryhtynyt kukkimaan. Miksikohan ei? Vai eiko tana vuonna viela kuki, kun kasvattaa vasta ‘vartta’?
Sain tuoksuköynnöskuusamani tänä keväänä/alkukesästä. Se näyttäisi viihtyvän ihan hyvin paikassaan, on kasvanut korkeutta, noh, ei mitenkään kauheesti mut on kuitenkin, se on aika runsaslehtinen kun taas tuttavani on aika kalju. Kukkia ei kuitenkaan näkynyt tänä vuonna, tulevatko ne siis ensi kesänä?
Talvisuojauksesta kyselisin vielä. Jotku ovat kertoneet etteivät suojaa mitenkään, mutta jos joku suojaa tuoksuköynnöskuusaman niin miten? Oletteko laskeneet maahan sen?
Omat kokemukseni: - Ensinnäkin en tiedä millä vyöhykkellä kasvattelet köynnöskuusamaasi. Meillä IV -sen ei taata talvehtivan, mutta toissa vuonna talvella söivät rusakot suurimman osan oksista ja alaoksat säilyivät, sekä ne jotka säilyivät "katkaisematta", kukkivat aivan huumaavalle tuoksuen ja ihanasti. Yritin viime talvena varjella kaunista köynnöstämme ja laitoin verkot ympärille, en muuta… mokoma paleltui juuria myöten! En ehtinyt tehdä mitään, kun juuresta läthi uutta runsasta kasvustoa, mutta kukkinut se ei ole.
Näinollen olen itsekseni tuumaillut, että kukkii edellisvuoden oksista ja "kannattaa" laskea alas, sekä suojata rusakoitta! Köynnös on kaunis kukkimattakin, koska versot ovat tummanpunaiset ja lehdet jännän vihreät.
Lajikkeita on monia, enkä muista mitä itsellä on. Paikka missä se tekee harvempaa lehdistöä, on varmaan ravinteikas, kostea ja ehkä enimmäkseen savimaata. Menestyy hyvin ko. maassa, mutta aurinkoisemmassa ja hieman kuivemmassa tulee tuuheampi.
Tarkistin tuosta edellsiestä viestistäni oman kasvini iän- hankin sen siis vuosi sitten. Hyvin oli talvehtinut täällä II:lla peitettynä ja alaslaskettuna. Kiitos kovin tuosta jänisvaroituksesta sinix. Meilläkin niitä ilkiöitä hiippailee… Se lähti kasvamaan hyvin vasta sitten, kun mieheni sai aikaiseksi sen lupaamansa köynnössäleikön reilu kuukausi sitten. Ei ole meilläkään kukkinut vielä. Se kukkii alkukesästä juhannuksen tienoilla, joten ensi kesänä alan tosissani odotella kukkia.
Mulla on talvehtinut kuutisen vuotta suojaamatta tuolla latinankielisellä nimellä ostetut köynnöskuusamat, joita myyjä sanoi rusokuusamaksi, mutta sehän on pensas. Ei ne kyllä välttämättä taida ihan tuosuköynnöskuusamiakaan olla. Mitään huumaavaa tuoksua ei ainakaan täällä tuulisella paikalla ole juuri ollut havaittavissa. Mulla on niitä köynnöskuusamia kaksi erilaista, toinen kukkii kesäkuun alussa oranssina, ja joskus syksymmällä vielä uudelleen muutamalla kukalla, toinen vaaleampi kukkainen juhannuksen paikkeilla. Joka vuosi paleltuu ylimmät latvat, paikkaan osuu pahasti kaikki itätuulet, joten kyllä siellä pohjoisemmassa varmasti kannattaisi kokeilla laskea köynnös maahan. Oranssi kukkii joka vuosi valtavasti, se kasvaa enemmän maata pitkin, mutta vaaleaan on tullut aika vähän kukkia. Kiipeävät vain lankoja pitkin, eivätkä ymmärrä itse kiertyä pergolan lautoihin. Pupuille ei ole koskaan maistunut.
Tuoksuköynnöskuusamani on kasvanut samalla paikalla varmaan lähes kolmekymmentä vuotta enkä ole koskaan sitä mitenkään suojannut. Osa versoista saattaa paleltua, mutta uusi kasvusto kyllä pian peittää pahimman risukon.
Sama meillä,on ollut yli 30 vuotta, toissakeväänä leikkasin sen alhaalta poikki ja taas se menee pitkin omenapuun latvoja, kasvaa todella nopeasti. Ei syö meilläkään puput,vaikka niiden kävelytie menee ihan vierestä.
Minäkin täällä noin Pirkanmaan seudulla asun, ihan vain siksi kun ensimmäinen vastaaja sanoi, ettei tiedä miltä vyöhykkeeltä olen
Eli siis Etelästä, uskallanko siis jättää köynnöksen säleikköön talveksi?
No mitäpä jos kuitenkin päätän sen suojata, laskenko sen siis alas ja millä itse olette suojanneet? Riittääkö ihan vain vaikka sanomalehti moiseen? Mihinkä aikaa keväällä sen uskaltaa kaivaa taas esiin?
Indy, laittaisitko omaan profiiliisi esille tiedot sekä asuinpaikastasi (edes sinnepäin) ja kasvuvyöhykkeetäsi. Niille molemmille on siellä profiilissa olemassa valmiina jo paikat. Tietojen näkyvillä olo helpottaa vastaamista useisiin asioihin
Kiitos vinkistä! Laitoinkin mielestäni vyöhykkeen näkyviin kerran, mut unohdinkohan päivittää vai mistähän syystä ei näjy. Menempä heti muuttamaan profiilini asetuksia
Hienoa, nyt on kaikki esillä Kysymykseesi liittyen, Hoyabella toivoikin tuossa yllä että lukisit tämä ketjun alusta, eli olisiko täällä jo valmiiksi sinulle kysymyksiisi vastauksia? Aina kannattaa tutustua jo olevaan materiaaliin ja jos kysymyksiä jää jäljelle, niin sitten kysyä
Olisiko tulikuusama (lonicera x brownii "Dropmore scarlet")? Jotenkin vaalean värinen… Kasvoi leikkimökin seinää vasten, mutta kun rojahti alas, niin suosiolla tein hänelle hiekasta ja kivistä makuupaikan…
Tämän köynnöskuusaman vain vanhalta opiskelukaveriltani. Kertoi, että kasvoi heidän metsässään ja kaivoi pienen juurenpalan sieltä minulle. En älynnyt kysyä, että oliko siellä joskus ollut talo lähellä vai onko tämä luonnonvarainen… Kasvoi niin isoksi ja tunkeutui terassin lattian alta niin leikkasin poikki ja siirsin juuret. Köynnöskaareen yritän saada kasvamaan. Kesällä näkee miten ovat selvinneet siirrosta.
Valkokukkainen??
Annemamma, näyttää samanlaiselta köynnöskuusamalta kuin meillä - ruotsinköynnöskuusama. Ostettiin edelliskeväänä talon seinustalle kaksi tainta. Eivät vaan oo ihan hirveän isoiksi pöheiköiksi kasvaneet…eristin nimittäin istutuskuopat juurikankaalla, kun pelkäsin juurien luikertelevan salaojaputkiin. Tais tulla vaan liian pieni multatila noille. Mitähän niiden kanssa tekisi…
Mun ruotsinköynnöskuusamassa on kukkien terälehdet ulkopinnalta punertavat. Toinen ero on, ettei ruots.kuusamassa ole kukan alapuolella noita yhteenkasvaneita lehtiä.
Ei ole täysin valkoinen vaan osa "terälehdistä" vaalean keltaisia…
Vanhemmat lehdet ovat "lehtinä" ja uudemmat yhteenkasvaneita…
Mun kasviluettelon mukaan mulla on tulikuusama, kultaköynnöskuusama ja sitten tuo vaalea… ja kolme niitä on, mutta…
Ruotsinköynnöskuusama kyllä kuulostaa tutulta ja olin kuvitellut että se minulla on, mutta nimilappua ei löydy. Voipi olla tietysti väärä nimi lapussa kun ostaa…
Sivulla 5 on nuppukuva kuusamastani. Fellow sen tunnisti ruots.kuusamaksi, samoin biologiveljeni. Ja juu, noista lapuista ei ikinä tiedä. Kuten tässä omassa tapauksessani ; ostin kahta erilaista kuusamaa, 2 molempia, mutta niistä kasvoi 4 samanlaista.
Uskaltaakohan tähän aikaan enää siirtää tuoksuköynnöskuusamaa? Se vihertää jo vähän, vaikuttaneeko asiaan lain.