Köynnösruusu

No sillähän tuokin ongelma selvisi naurua

Hmmmm.... ihan kuin muistelisin Sandin joskus ammoisina aikoina sanoneen, ettei tykkää ruusuista... Niinköhän on sinunkin pääsi täällä vähäsen kääntynyt kieli ulkoa.

Minäkin tilasin v-peukaloilta kasan ruusuja ja mm. sympathieta, kun sai halvallakieli ulkoa

Tässä kuitenkin Flammentanz sekä pohjantähti ruusukaaressa. Pohjantähti "kaljuuntui" alaosastaan, olen vähän harkinnut laittavani esim.Schneewitcheniä juurelle, niin olisi sielläkin jotain valkeaa. Onko tyhmä idea?

Miksi nuo kuvat tulevat noin huonoina, vaikka ovat ihan teräviä???

Tuokin köynnösruusu aloittaa uudelleen tunsasta kukintaa, kun nuo kaikki nuput avautuvat, muuttuu se ikäänkuin nuokku-versioksi, koska kukista tulee aika kookkaita, taisin keväällä lannoittaa niitä vähän liikaa kun nyt vasta aloittavat oikein toden teolla tehdä kukkaa. Runkoruusukin on täynnään nuppuja, ei ole kukkinut vielä ollenkaan tänä kesänä, vaikka on ollut suht. hyvä kesä minun mielestäni.

John Cabot kukkii jo ruukussaan, jossa vielä odottaa pääsyä ruusukaareen Pohjantähden kaveriksi.

Kenellä nettiläisellä mahtaa olla pohjoisin ''Pohjantähti''? Olen aina himoinnut köynnösruusua, mutta ei käy näillä leveysasteilla. Nyt olen kyllä teille vihreänä, ja syystäkin.

Vaan mullapa on köynnösruusu, jonka lapussa lukee 'Pohjantäti'. Sikäli osuu kohdallensa, kun postitoimipaikka meillä on nimeltänsä Pohja ja olenhan minä tätikin :)

Oulussa menee ainakin. Muistelen, että sailasillakin on Torniojokilaaksossa.

Multa löytyy kolme Pohjantähteä kans täältä V-vyöhykkeeltä, Oulun ja Kajaanin väliltä. Olleet kolme vuotta ja kukkivat joka kesä.

kysyn on mahdollista tunnistaa köynnösruusu pelkän verson perusteella? Sannakaisan kuvassa tuolla alussa on kuva kukkivasta Flammentanz ruususta ja siinä näkyy komeat punaiset piikit - voiko punaisia piikkejä olla myös pohjantähdessä? halpisruusussa ei ole nimilappua mutta köynnösruusu on selvästi kyseessä

Fiia, minulta löytyy pohjantähteä 5-vyöhykkeeltä, ja ihan hyvin menestyy. Pari vuotta on ollut.

Käsittääkseni myös joitain rentovartisia ruusupensaita voidaan kasvattaa köynnösruusuina.

Fiia, on minullakin se Pohjantähti. Toissakesänä hankittu, ja silloin se kukki mahdottomasti vaikka oli ennätyskuiva kesä. Se kuivuus oli todennäköisesti sille hallaa, sillä viime kesänä luulin sen jo menehtyneen. Ihan oli kuivaa risua "koko" ruusu. Leikkelin ne kuivat osat pois, ja olin lentää pyrstölleni, kun se elokuussa ilmoittikin olevansa hengissä.
Jännänä odotan, mitä ensi kesä tuo tullessaan...

Hei,

Onko myöhäistä istuttaa enää tänä syksynä köynnösruusuja, tavallisia ruusuja? Miten niitä pitää suojata talvella? Asun pääkaupunkiseudulla.

Kyseleepi köynnösruusuihin ihastunut

Syksyt ovat olleet niin lempeitä, että olen tainnut itse istutella ruusuja(kin) aina lokakuun lopulle.
Hyvin perusparannettuun maahan kaiva kunnon kuoppa, istuta ruusut oikeaan syvyyteen - itse laitan nykyisin jalonnuskohdan, sen möykyn, noin 20 cm syvyyteen. 
Istutuksen jälkeen kastele kunnolla.
Talvisuojaukseen käytän itse kaikki tontilla pudonneet puiden lehdet, ruusut saavat aivan sinne juurilleen vielä talvensuojaturvetta noin 10 cm. Olen tosiaan parina viime vuonna uhrannut sen verran, 
että ostan tuota  talvensuojaturvetta, koska kaikki savimaata keventävä on tarpeen meillä.
Ethän istutan köynnösruusuja räystään alle?

Köynnösruusujen leikkaus kevät2008?

Täällä Keski-Suomessa asti oli taas leuto talvi, max. pakkanen -21,minkä seurauksena esim.köynnösruusuissani on vihreä varsi ja uutta tervettä punertavaa silmua jopa n.2metriin. Yleensä olen leikannut lähes maahan asti tavallisen talven jälkeen, mutta nyt kysymys; voiko varret jättää tuon pituisiksi, vaikuttaako se kukintaan7versontaan. Kyseessä 3v vanha Sympathie ja viime kesänä istuttamani"Golden Showers"(<-vain n. 1metri vihreetä)

Kasvihuoneilmiön yllättämänä, Jouko :wink:

meillä raumalla kävi niin, että jaloruusut ja köynnösruusut eivät paleltuneet edes kärjistään ilman talvisuojausta!! itse ajattelisin, että leikataan van vaurioituneet osat, mutta tämä on vain arvelu.

Samoin meilläkin Tampereen seudulla säilyi Symphatie köynnösruusut ihan kärkiin asti hengissä, nyt pukkaa silmuja. Kerran aikaisemmin on käynyt noin, silloin tein kuten kirjassa sanottiin: asettelin pitkät oksat mahdollisimman vaakatasoon taustaritilään. Tässä asennossa jotenkin versoo paremmin.Uudet oksat kasvavat mukavasti ylöspäin. Ja silloin minulla kyllä kukki aivan upeasti koko kesän. Eli hyvä ruusuvuosi tulossa, jos vaan lämmintä piisaa. Yksi tärkeä juttu, jonka olen kantapään kautta oppinut. Tarkasta kepillä onko maa ruusun juurelta sulanut. Jos nyt versoo, ja juuristo on jäässä, kuihtuu koko roska, ja saa leikata ihan alas. Tämäkin on kerran koettu. Jos maa on jäässä, olen ihan kastellut lämpimällä vedellä maata, niin kyllä sulaa nopeasti.

Hei kaikki ruusuihmiset ja muut, jotka näistä tietävät/ovat muilla nähneet. Käynnösruusuista tykkään kovasti ja puutarhasta löytyy pelkästään pohjantähteä. Asun V-vyöhykkeellä. Mutta onko muita vaihtoehtoja?

Huraa, viime vuonna istuttamani Flammentanzin ihka ensimmäinen kukka on tänään auennut! Olen siis tehnyt jotain oikeinkin… Miten sitä onkin niin riemullinen oli, ihan kuin olisi itse sen kukkasen saanut aikaan!

Tunnistaako kukaan tämän köynnösruusun?

Tämä yksilö kasvaa 2.krs omakotitalon katonharjalla saakka, kukkii ensimmäistä kertaa. Luulin sen olevan Flammentanz, koska samassa kohtaa viime vuonna kukki tummanpunaisena. Lähempää juuria penkoessa, huomasin että vierekkäin kasvaa kaksi eri yksilöä. Nyt ne kukkii molemmat, toinen tummanpunainen ja tämä tunnistamaton hennnon vaaleanpunainen yksinkertainen ruusu.