Köynnösruusu

Ruusut on näköjään piilotettu pensaiden taakse. ;)

kävin katsomassa sillä irtosilmällä,varmana,että ei ole , eikä kuuluisikaan olla...
pensasruusut,jaloruusut,köynnösruusut,huoneruusut,huono logiikka ;)
kysyn joku toinen päivä sen asian

Näyttäisi siltä, että kaikki kolme köynnösruusuani olisi talven jäljiltä elossa, vaikka olivat ulkona ruukuissa, parinkertaisella harsolla peiteltyinä ja kuplamuovia ruukkujen ympäri. Flammentanzissa näkyy olevan puolitoistametrinen versokin vihreä, sen sijaan Quadran varret ovat aikalailla mustuneet. Varmuuden eloonjäämisestä saanee kuitenkin vasta kun lehdet alkavat kasvaa.

Pilkoin joulukuuseni flamentanzin päälle enkä ole vielä poistanut oksakasaa sen päältä. Jostain raosta olen nähnyt vihreiden lehtien pilkistävän. Ruusu ei ole pudottanut kaikkia lehtiään talven aikana. Tekisi mieli poistaa suojat päältä, mutta yritän hillitä haluni ainakin parin viikon ajan.

Kuusenhavut on täälläkin vielä kaikkien köynnösruusujen päällä (paitsi Pohjantähden),  New Dawnin päällä on vielä luntakin. Nyt jos tulee kova pakkanen, se tappaa varmemmin kuin talvi, niin minä vakaasti uskon.

Olen siinä käsityksessä, että minkäänlaista leikkausta ruusuille ei kannata tehdä ennen kuin toukokuussa tai kun maa on sula ja on riittävän lämmintä, kun silmut ovat paisuneet ja kasvu alkamassa. Olen joskus leikellyt liian aikaisin ja versot on entisestään kuivuneet.

Leikkoruusun lisäys pistokkaasta.
Kibuvitsi, se Raijan päivän leikkoruusu on toistaiseksi virkeä ja puskee uusia silmuja.
Taitaa siitä vielä puska tulla.
Jos elää talven yli pistän uutta tekstiä.

Tälle etsin innolla oikeata palstaa ja tänne tungen väkisin.
Hakusanalla "ruusu" sain esille vain pari kissapalstaa.

Kertokaapa millainen kasvatettava Flammendans on? Asun Lahden eteläpuolella. Suunnittelin laittavani sen terassin päätyyn näköesteeksi naapuriin. Mieheni rakastaa kirkkaan punaisia kukkia, joten olen suunnitellut ilahduttavani hänet "liekkien tanssilla".

Anteeksi Kalevi, Ruusu kissani sinut varmaan johdatteli kissapalstoille hymy 

Turun seudulla äidilläni on flammentanz ollut jo vuosia. Ainoa vika tässä ruusussa on se ettei kuki kuin kerran.
Edelliskesältä.

n kuva jolloin en kerinnyt paikalle parhaimman kukinnan aikaan.

Tämä minun Flammendans on kukkinut perättäisinä vuosina jo vuosikymmenen. Talvisuojaustakaan en ole tehnyt, mutta nyt täyttää kyllä siltä, että osa on talven aikana paleltunut. Kiitollinen kukkija on täällä lV vyöhykkeellä.

Tuo minunkin ruusuni on paahteisella länsiseinustalla. Tiiliseinä myös pohjoisen puolella. Kastelemaan kyllä joudun melkoisesti, koska sade ei suoranaisesti pääse kasviin.

Minulla on pari ''nimetöntä'' köynnösruusua, toinen vaaleanpunainen, toinen tumma. Miten ihmeessä sellaisia voi peittää, kun varret ovat niin jäykät, ettei saa taivutettua lähellekään maanpintaa??? Ja varsilla pituutta yli 2 metriä? Miten te olette sen tehneet?

Minä olen vaan varovasti taivutellut maata kohden ja peitellyt havuilla.Päälle olen sitten laittanut jotain kaaritukia tms. pitämään koko hökötystä paikoillaan, aikamoinen hautakumpuhan siitä tulee.

A.Meilland -köynnösruusu, goldilokks -penkkiruusu ja sutters gold -suurikukkainen jaloruusu.

Ostin kun halvalla sain, 1,99€ kpl silmän isku.

Onko kenelläkään kokemuksia tai hyviä neuvoja näiden suhteen. Talvehtivatko Suomessa?

Varmaan saman puodin ruusuja ( ja paljon muuta ) minäkin ostin. Oli pakko kun halvalla sai, paitsi että kassalla ei se kasa enää ollutkaan halpa.

Tulihan sitä ostettua ruusuja, köynnös- ja jaloruusuja 10 kappaletta.kaippa ne ainakin ekana kesänä kukkii, oli kyllä virkeän ja rotevan näköisiä .

Minun Ruusun taimeni (noin 20cm korkea) on tämän päivän aikana muuttanut aivan ylimmät lehtensä ruskeiksi ja ryppyisiksi, myös runko oli nuupahtanut. Kumpi mahtaa olla hänen ongelmansa, jano vai vilu(vai kenties joku muu)? osaisitteko auttaa. Alempana olevat lehdet ovat terveen näköiset, kiiltavät ja vihreät

Olisi mielenkiintoista kuulla muuten minkälaisissa olosuhteissa olette saaneet kyseisen ruusun menestymään? Onko suojaisa paikka kesällä, entä talvella? Onko vettä lähellä? Itseäkin himottaisi koittaa moinen, vaan en tiedä uskaltaako, kun talvi on tontillani niin kova kasveille ja syysmyrskyt myös.

Laitoin oman flammentanz ruusuni kasvamaan ison harmaan kiven yli. Siihen on helppo suojata alta ja yltä varret ja heitellä lunta vielä päälle Kukkii vissiin edellisen vuoden versoilla?

Viherp**kaloilla on nyt älyttömän halpoja ruusuja, sympathie maksoi 2,50. Muutakin sieltä tuli tilattua.. Kuunliljat ja monet ruusut pilkkahintaan. Tuon sympathien laitan kasvamaan lämpimään paikkaan kivistä rinnettä alas.

Flammentanz köynnösruusu aloittelee kukintaansa.