Krookus (Sahrami), Crocus

Upeita krookuksia, ei voi muuta sanoa! Ensi syksynä pakko istuttaa pihaan, paikkakin jo katsottuna. Jotenkin olen aikaisemmin suhtautunut vähän ennakkoluuloisesti krookuksiin, mutta niin se mieli muuttuu.

Haaveissa olisi violetit tai siniset krookukset. Kuinka hyvin tätä väriä löytyy syksyllä kaupoista, ilmeisesti taitaa olla ihan yleinen värivariaatio?

Edit: ja hyvä puoli tuossa suunnitellussa paikassa on sekin, että rusakot ja kanit(!) eivät uskalla tulla sisäpihalle. Saavat krookukset olla rauhassa ainakin näiltä vintiöiltä.

Oon jo parina vuonna töissä ihmetellyt krookuksien katoa ja miettinyt että pitää hankkia uusia tilalle. No tänään tossa kissan kanssa kävin työpaikanpihalla tallustelemassa ja huomasin että pitkin nurmikkoa kasvaa krookuksia ja ovat siis vaarassa jäädä ruohonleikkuriin, sitten joskus. Kestävätkö miten siirtämistä jos siirrän ne omaan penkkiin?

Kestävät hyvin siirtämistä.Aion kukkien kuihduttua taas itsekin siirtää niitä kun on tullut istutettua paikkoihin mihin on pakko kolata lunta kun sitä tulee niin paljon.Nyt vielä muistaa mistä lumet sulaa ensin.

Tiukasti on vielä krookukset nupussa.

Kuvissa 'Large Yellow' ja 'Flower Record'.

kuva

kuva

Ja tässä puolestaan 'Jeanne d'Arc' ja 'Pickwick'.

kuva

kuva

Vielä yleiskuvaa nurmikolta. Nurmikkoa leikatessa on kyllä aika riesa, kun lehdet lakastuvat vasta heinäkuussa ja täytyy varoa, etteivät ne mene leikkuriin.

kuva

kuva

kuva

Kuvissa vaatimaton 'Saturnus'. Sain vahingossa näitä, kun olin tilannut upeaa kelta-lilaa 'Heraldia'.

kuva

kuva

Tuo Pickwick on kyllä tosi sievä, minullakin tuolla sitä kasvaa, mutta ei ole vielä kukassa  Semmoinen pienempien krookusten sekoitus puolestaan on jo pikkuhiljaa lopettelemassa kukintaansa, siitä tuli lähinnä valkoisia, valkoisia hennon violetilla häivähdyksellä ja semmoisia "kermaisen" keltaisia. Oikein söpöjä, vaikkeivat mitään hillittömiä väriläiskiä olleetkaan. Ja kyllähän näin keväällä melkein kukka kuin kukka on ihana 

Joko kukkii jossain päin Suomea?

Täällä länsi-rannikolla aloittivat jo pari viikkoa sitten aurinkoisilla paikoilla.

Täällä sisempänäkin on minit kukkineet viikon verran.

Kukkiikuvakuva

Kasvitieteellisten kukinta alkaa jo hyytyä…

'Vanguard'. Tämä kaksivärinen krookus oli luonnossa vielä hienompi kuin ostaessa antoi odottaa. Osa terälehdistä on jännittävästi hopean sävyisiä. 

kuva

Minulla puput syövät krookukset sitä mukaa kun ehtivät kukkaan. :frowning:

Olen kuullut väitettävän että puput syö vain keltakukkaisia krookuksia, meillä ei ne kelpaa mutta helmihyasintin lehdet syödään maata myöden mutta kukkivathan ne silti myöhemmin.

Viime vuonna meni kaikki eikä väristä nirsoiltu. Samalla meni tulppaanit ja helmililjat. Vain yhdet vähän helmililjoja muistuttavat jäi jäljelle kun ne nousee vähän muita myöhemmin. Kuulin vinkin että kun riputtelee kahvinporoja niiden lähelle, puput ei tykkää ja nyt ainakin näyttää vielä toimivan, täältä kai sen vinkin luin. Sattuneesta syystä omppupuiden ja magnolian ympärillä on vielä verkot että talttahampaat etsisi muualta ruokaa.

Valkoinen ja keltainen Krookus aloittaneet kukintansa :slight_smile: Sinisiä odotellessa!

Näköjään minua on yritetty huijata tuon krookuksen syönnin kanssa, hm, ja vielä uskoin :confused: