Kukkii täälläkin ja hienosti…ostan halpiskahvia ja riputtelen sitä sipulikasvien joukkoon eikä pupuset syö…tosin kahvia pittää laittaa kerta viikkoon lisää. Kahvin hajun on oltava ilmeisen tuore? Ja nyt ollaan annettu koirien juosta pihassa et koirien hajuja olisi myös…enkä aja naapuruston kolliakaan pois just siksi.
Onkohan ollut jotenkin erityisen hyvä vuosi krookusten kannalta, koska mulla näyttää olevan niitä pihassa enemmän kuin ikinä, vaikka syksyllä en voinut laittaa yhtäkään lisää. Ainakin sinisen sävyiset ovat lisääntyneet. Yleensä mulla siis sipulikukat vaan katoavat, eivätkä suinkaan lisäänny.
Minulla on taas kerran mökillä menny krookukset, tulput, talventähdet sun muut kauristen suuhun. Enkä arvannut, että murattikin kelpaa! Pari liilaa krookusta oli jätetty kimalaisten iloksi ja nyt aion kaivaa kaikki ylös sitä mukaa kun pintaan tulevat ja tuoda kotio turvaan. Narskut jää, kun ne ei kelpaa loppasuille.
Minulla on yhtenä vuonna kadonnut narsissit maasta. Oli tasaisesti poikki juuresta ja seuraava päivä oli äitienpäivä
Hei, minulla ovat ilmeisesti jänikset tai citykanit syöneet kaikki krookukset. Ihailin yhtenä iltana kaunista riviä ja seuraavana päivänä kaikki olivat kadonneet. Pitääkö kahvinporojen olla tuoreita eli ei keitetystä kahvista? Olen laittanut ns. käytettyjä. Kuulin myös vinkin suihkuttaa imelää hajuvettä kukkaistutuksiin, jotta jänöt pysyisivät poissa. Haisen jo siltä hajuvedeltä varmaan koko kesän. Laitoin myös ns. pyöriviä “viipperöitä” pelottelemaan jänöjä. Sitten sain sellaisen vinkin, että vie niille porkkanoita jonkun matkan päähän omasta pihasta. Eivät kuulemma syö krookuksia ja kukkasipuleita, jos eivät ole nälkäisiä. Olen neuvoja vailla, toinen kevät vasta rivitalopuutarhurina:) mutta niin innostunut! Istutin syksyllä kukkasipuleita paljon; krookuksia, narsisseja, tulppaaneja. Ei ole kiva jos joku popsii ne kaikki!
Niin sitten joku esitti väitteen, että puput kertovat 200 lajitoverilleen, että tuolla on porkkanoita tarjolla ja olen täysin pulassa…
Osaisiko joku neuvoa, mikä on paras konsti pitää ruokailijat pois pihasta??? Ekat sipulikukat nousemassa ja sitten katoavat - ja minä niin odotin tätä kevättä!!!
Googlaa käpälämäen jäniskarkote… Toimii. Kahvi ei tehonnut meillä.
Voiko krookuksen kukat leikata pois kukinnan jälkeen? Varret ja kukat ovat ihan löysät ja makaavat ei-niin-kauniisti kukkapenkissä.
Jos krookuksen kukat ja lehdet leikkaa pois, huonontaa se seuraavan vuoden kukintaa. Mielummin kastelu lannoitevedellä ja ensi vuonna on komeamppi kukinta. Ne lehdethän on aika vaatimattomia, ei ne siellä perennapenkissä haittaa. Muut kasvit nopeasti peittävät ne
Kukat varmaan voi poistaa, mutta lehdet on syytä jättää, että ehtii muodostua kunnon sipuli seuraavaa kukintaa varten. Kyllä ne lehdet juhannukseen mennessä kellastuvat, ja silloin ne voi repiä pois.
Ensimmäinen kukassa!
Eka
Istutin muutama viikko sitten pari myrkkyliljaa ja syyssahramia multaan. Näyttää vähän siltä, etteivät maahan istutetut ehdi kukkia tänä vuonna lainkaan, mutta ruukkuunlaitetuilla sen sijaan on vielä toivoa. Pienet valkeat alut nousivat muutamassa päivässä pintaan, mutta parvekeamppelin yö sisätiloissa sai näköjään kukan heti avautumaan.
Ostin tänä vuonna lisää krokuksia ja löysin kivan värisiä lila-valkoisia pieniä…verraten isoihin keltaisiin krokuksiin.
En liiemmin pidä keltaisesta mutta ihmepensaan alle ne sopii kun pensas kukkii niin krokuksetkin toivottavasti ?
Krookukset kukkivat Espoossa varsin “keväisessä” säässä toukokuussa.
Kevään väripilkkuja
Krookukset tuntuvat erityisen ihanilta tähän aikaan, kun on niin vähän muita kukkivia.
Ainut paikka missä ei ole myyrät mellastanu muualla vain muutamia kukkia paikassaan.
Vanhanpuolen edessä ovat vielä lumikasan alta osittain näkyvissä.
Näyttäis että sielläkin ovat säilyneet myyriltä niin kimalaiset pääsee apajille.