Krookus (Sahrami), Crocus

Ota kastelukannuun kanankakkavettä tai jotain muuta lannoitetta ja käy lannoittamassa jokainen kukkimaton krookus täsmä lannottamalla. Sama parin viikon kuluttua. Ensi kesän kukinta on taattu. Maan ollessa märkä lannoitevesi menee sopivasti sipulin juurelle. Tämä on huomattavasti helpompaa kun uusien istuttaminen. Tähän aikaa lannoitus tehoaa.

Ai tehoaa vai! Tuo oli hyvä tieto, kiitos. Minä olen sitten lannoittanut liian myöhään. Äkkiä ykskakkaa-kakskakkaa likoon!!

Pakko laittaa vielä pari krookuskuvaa. Tämä on lempilaatuni. Luonnossa sellainen lämpimän oranssinkeltainen. Kuin pieniä ilta-aurinkoja.

Lähtee paniikissa etsimään, onko viime kesältä yhtään kanankakkaa jäljellä!

Sipulikukkien lannoitettakin on…JOSSAIN…Rhodolannoite löytyi, eihän se kävisi? Tai ihan joku Kekkilän nestemäinen lannoite??

Buahaahaa! Tyhmä mikä tyhmä!! Kiireesti aloin kartoittaa kanankakkarakeiden olinpaikkaa, kun kerran käskettiin liottaa rakeita. — Kunnes aikani touhuttuani tajusin, että onhan minulla kanankakkaliuosta valmiiksi pullossakin, sisäkukkia varten ostettua.

Pumpuli kiittää lainnoite vinkeistä. lähtee kuitenkin kauppaan ostamaan myös muurahaistuhoainetta, niitä on aika paljon…

Näitä nuppusia ihailin tänään pihalla.

Nämä ovat vuoden takaisesta pääsiäiskorista, jossa ne kukkivat vaniljankeltaisina. Voisikohan maan happamuus vaikuttaa krookuksenkin väriin? Keltainen on huomattavasti voimakkaampi nyt kuin aiemmin.

Ostin viime syksynä kahta uutta krookuslajiketta. Toinen on lähes valkoinen ja toinen keltainen ruskein raidoin. Luulin näiden olevan niitä ihan tavallisia, joita olen ennenkin ostanut, mutta ihmeekseni huomasin, että jokaisesta sipulista tuleekin useampi kukka. Ostin sipulit paikallisesta puutarhamyymälästä irtomyyntinä.

Krookukset lopettelevat kukintaansa.

Meidän ei tarvitse huolehtia kuihtuvista krookuksista, kun jänikset hoitelevat ne kaikki jo kukkimisvaiheessa :wink:

täytyy myöntää et tos on positiivinen ajattelu kohillaa :smiley: :smiley: :smiley:

Lähes ja melkein samoin on käynyt meillä kuten Anitalla, mutta yksi keltianen rypäs säästyi, koska laitoin kanaverkon sen esteeksi.

Meillä on vieläkin se iso kaurabaari toiminnassa. Kyllä kaura parempaa on kuin krookus, pupunkin mielestä. Ja ulos karannut kukko/kanapariskunta kaivelee siellä niin innoissaan etteivät ole muistaneet kaivaa pikkusipuleita maasta kuin ihan vaan muutaman.

Minä en jaksa muutaman krookuksen takia yöuniani ja hermojani menettää. Ehdin nähdä niiden kukkivan, hyvä niin. Pitäähän niiden jänistenkin saada ruokaa. Kaurabaari voisi kyllä muuten olla ihan hyvä idea. Pitää miettiä sille paikka ja toteutustapa ensi talveksi/kevääksi.

Kaurabaaria on meilläkin, kun lintujen syöttötelineestä varisee maahan, mutta kun, se on ihan lähellä nättejä krookuksia, niin kerrankos pupu siitä jälkiruualleen pomppaa.

Viime syksynä istutetut hollannin tulokkaat aloittelee:

(Paljon jäi vielä tyhjää tilaa, vaikka luulin tiuhaan istuttaneeni.)

Tänään krookukset yllättivät ja ilahduttivat minut. Meillä lumi sulaa pihalta melko myöhään ja olen siihen jo asennoitunutkin. Viime viikonloppuna oli vielä näkyvissä muutamat lehtitupsut mutta nyt ne kaikki ovat upeassa kukassa. En ollut uskoa silmiäni.

Nyt seuraa erittäin "hassu" kysymys. Nimittäin, kun krookuksen sipuleissa (syksyllä kukkivissa) on sellaiset pienet valkoiset versot, niin kummin päin ne laitetaan maahan ne sipulit?kukkuu