Krookus (Sahrami), Crocus

Verso ylöspäin.

Kiitos, minttumeirami!! Arvaa ehdinkö minä jo tökätä pari multaan -se "versopuoli" alaspäin pomppivaa naurua

Noh, onneksi loput 98 tulee laitettua oikein päin pomppivaa hymyä

Istutin krookuksia ruukkuun parvekkeelle ja ajattelin jatkaa kylmätilannetta kellarissa. Suunnittelin saavani kukkia keväällä, kenties talvella (mutta ajattelin ettei se ajankohta niin haittaa, kun nehän voi sitten nostaa sisälle). Mutta näinpä vain mullasta tököttää vihreää jo nyt. :confused:

Laitetaan nyt pari krookuskuvaakin, vaikka mulla onkin krookukset käyneet vähiin.

Kyllä muuten ihanasti ovatkin krookukset auenneet heti kun aurinko paistaa. Eilen kun oli pilvessä, olivat ihan surkeina supussa vaan.

Ihanat ovat krookukset! Minulla näyttää niiden kohdalla jokin kato käyneen, eivät ole ollenkaan niin runsaita kuin joskus aiemmin. Niin, siinä penkissä, johon heitä olen odotellut, en huomaa peltomyyrien käyneen. Taantuuko krookus?

Kyllä krookus taantuu niin kuin muutkin sipulikukat, jollei lannoita reilusti. Minulla ovat sammalleimut ja ruoho vallanneet niitten alueen, täytyy syksyllä siirtää ne parempaan paikkaan. Koetin myös lannoittaa tällä kertaa ajoissa, jospa jaksaisivat tehdä isommat sipulit.

Heti kukinnan jälkeen kannattaa krookkukset kastella kunnolla pariinkin kertaan lannoitevedellä.Siten taataan ensi kesän kukinta. Lehtien pitää antaa lakastua rauhassa.

Kuin myös muutkin kevåtkukkijat!

Viime öinen pakkanen, aamulla klo 5, mittari näytti -5,8 'C, joitakin sipulikukkia, olettaisin krookuksen aluiksi, paleltunut “pehmoiseksi”.

Minun krookukseni ovat vatsa pieniä piippoja penkin laidassa, mutta eipä tuo haittaa, kun on nuo pakkaset vielä kiusanneet. Tämä viikonloppu taitaa tehdä ihmeitä pitkin pihaa. odotan kyllä krookuksiani innokkasti, hienon raitaisia versioita istuttelin syksyllä.

Valkoisilla on jo vähän ahdasta.

Toivottavasti viikoloppu tosiaan tekee ihmeitä puutarhassa. Muutama krookus on ollut kukassa nyt viikon. Muut vielä ihan “piippo” asteella.

Meidän pihasta katoaa joka ikinen päänsä näyttävä krookus rusakon suuhun sitä mukaa, kun nousevat. Ojassa sen sijaan ovat saaneet olla rauhassa.

anita, samoin meillä, ja kun on tuollainen nätti rykelmä, niin se syödään ihan varmasti. Hiiskatin rusakot. vihavihaviha

No, olihan meilläkin jo rusakko napsinut muutamat suuhunsavihaviha

Meillä syö fasaani ainakin kaikki keltaiset krookukset. Olenkin aidannut osan kukkapenkeistäni, jotta ne saisivat olla rauhassa (myös kissoilta).

Samoin meillä käy fasaani napsimassa pienikukkaiset krookukset yksi kerrallaan.

Onnea etelässä asujille, ihania kukkia!

Minulla on vasta nuppuja kehittymässä sitä mukaa kun lumi sulaa. Näkyvät tulppaanit tulevan samalla. Yksikään krookuksen nuppu ei ole auennut. Toisaalta syötyjäkään ei näy kuin muutama. Millä ne krookuksen alut jaksavat tuupata itsensä kinoksenkin reunan läpi? Kädellä koettaen lumen pinta on kuin kiveä. Mutta odotan kovasti syksyllä istuttamieni useamman sadan sipuli loistoa, viikonlopuksi luvattu päivälämpötilaksi 16 astetta.

Morsinko, jokos sulla krookukset on niin pitkällä, että rusakon ruoaksi riittävät?