Krookus (Sahrami), Crocus

Ne ilmestyivät sittenkin : )

Krookukset kukkii pihassa nyt varjonpuolella! Etelänpuolela on kukkapenkin päällä terassilta lapiodut lumet kasassa, joka sulaa sivusuunnassa terassin puolelta. Lumikasan korkeus taitaa pysyä vakiona. Eipähän rusakot syö kun lumet suojaa!

Meilläkin oli auennut kaksi valkoista krookusta.

Tyttärenpoika tuli katsomaan mummua ja hetken päästä hän toi sitä toista minulle. Teki mieli pöllyyttää, mutta jätin tekemättä, kun toinen hyvästä sydämestä tuo kukkaa ;))

Täällä myös muutama auennut liila.

Kaksi keltaista viimeinkin auennut tänään. Myös ekat lumikellot näkyvissä.

Nyt kukkivat krookukset, kymmenittäin valkoisia, muutama sininen. Rusakot vieneet vain muutaman.

Fasaanit ovat popsineet jo muutaman liilan krookuksen, mutta vielä on osa aukeamattakin. Scillat ovat myös kukassa seinustalla ja muutama kirjokevättähtikin kukkii jo.

Herkempi olemus näillä kuin monilla kavereillaan.

Naapurissa vanhemmalla pariskunnalla on kymmenien vuosien ikäinen krookuspenkki: kasvava kasvikasvava kasvisydänkukkais pyöritystälkasvava kasvileveyttä metrin verran ja pituutta koko talon pituus! Pitää käydä pyytämässä lupa kuvata ja teettää heille ISO kuva. On niin mahtava, että ajan vielä kolarin, kun aina kääntyessäni vasemmalle kurkin kaula kurkena oikeallehymyäihmetys

valtsu kiltti, kysy lannoittavatko, hoitavatko jotenkin erityisesti?
Tuossa meidän tien varrella yhdellä mummo-ikäisellä on myös ihana krookuspenkki, jota ihailen,
mutta kauniin ja jatkuvan kukinnan salaisuuden tahtoisin tietää. (En oikein usko kaupan sipulikukan lannoitteisiin.)

Juu kysyn kyllä. Parsakin heillä kasvaa ranteen vahvuisena ja kaksimetrisenä puskana, jotain salaisuuksia täytyy olla.

Meillä löytyi ilahduttavia yllätyskrookuksia. 2 sinistä isokukkaista oli karannut nurmikolle huvimajan kulmalle. Lähimpään penkkiin matkaa 10 metriä.

Mikä otus syö krookuksia? Mukuloita oli katkottu ja kaivettu maasta saunarakennuksen nurkilla. Kuin olisi nuijalla lyöty kolo penkkiin. Muualla saivat olla rauhassa. Mikä sitä tekee? Jänis vai myyrä?

Mun mielestä noille molemmille maistuu krookukset. Ainakin pupujussit tykkää niistä kovasti, kun tulevat maasta ylös.

Tämä on minun suosikkini.

Meillä ei pupu ole krookuksiin koskenut vaikka joka päivä tontilla hyppelee tämä meidän pupu on kiltti pupu iso monta vuotta tässä ollut ei ole koskaan mitään väärä syönyt ei puita eikä kukkia.

Viimekesänä istu joka päivä pihassa ja söi voikukkia

Eipä ole tätäkään ketjua tullut luettua pitkään aikaan (oon vähän vältellyt loman ajan tätä koneella istumista kun ei tuo niska-hartiasärky ota laantuakseen).

Eli on jo myöhäistä kertoa belgille, että joo, joo, krookukset kukkii ja nyt sen penkin kukinta on ohi, muualla vielä jatkuu. Ja nyt oon huomannut saman asian kuin täällä joku muukin sanoi, että keltaiset kelpaa fasaaneille. Tänään karjuin niille oikein toden teolla!!! Että senkin…keleet. Melkein sain kuvan itse teosta:D

Rusakolle kelpaa sitten valkoiset ja liilat, eli kaikki menee jos on mennäkseen.

Meidän rusakkolauma ei älyä minkäänväristen krookusten päälle… rauhassa ovat saaneet ainakin vielä kukkia.

Täälä ei näy kuin kaksi valkoista krookusta, enkin talon alkuperäisiä. Omat istutukset antavat yhä odottaa itseään, vaikka sää on ollyt täydellinen ja paikka on erityisen lämmin ja aurinkoinen. Jostain syystä krookusteni lehdet ovat vähän mutkaisia paikoitellen, lieneekö jokin niitä turmellut. Kauankohan tässä saa vielä odottaa kukkiamista…

Mulla on joskus krookukset tehneet ensin vai lehdet ja niihin ei sitten ole kukkaa tullutkaan, mutta en nyt muista mistä se johtuikaan. Olikohan istutettu liian syvälle? Joku varmaan täällä tietää niistä paremmin.