Krookustenkin kukinta taantuu helposti, ellei lannoittele.
Krookusten nykytilanne
Halajaisin krookuksia ja sinililjoja nurmikolle mutta en oikein tiedä miten istutus oikeaoppisesti tehtäisiin? Jos irrotan turvetta ja sitten pistän sen takaisin istutuksen päälle, pääseekö krookus nurmiturpeesta läpi? Vai miten se pitää tehdä?
Olen joskus istuttanut nurmikolle krookuksia siten, että irrotin nurmiturpeen, laitoin krookuksen maahan ja turve päälle. Ei ollut hyvä keino. Lehdet tulivat ryppyisinä, eikä kukkia ollenkaan. Tuli mieleeni sellainen keino, että jos kaivaisi pienen aukon, vähän isompi kuin sipuli ja tekisi pettämisen irtomullalla. Luonnollisen näköisen istutuksen saa, kun heittää sipulit ilmaan, ja mihin kohtaan putoavat, juuri sen sipulin alle tekee tämän pienen istutuskuopan. Eli pieniä kuoppia sinne tänne nurmikkoon sipulien putoamiskohtiin ja peittäminen irtomullalla. Tuli vähän sekava selitys, toivottavasti selkis. :))
Krookuksen varret kestää useamman viikon kuihtua, sinä aikana ei voi leikata nurtsia.
Scilloilla ei minun mielestä toimi tuo nurmitupasjuttu. Ainakaan täällä meillä. Parempi on kaivaa auki alue, laittaa multaa ja sipulit ja sitten peittää mullalla. Kesemmällä ei alue kummemmin erotu, sinä aikana kun lehdet kuihtuvat ehtii ainakin minulla ilmestyä mullokselle vaikka mitä vihreää kasvamaan. Mutta minulla ei ole sellaista englantilaista nurmikkoa, vaan kaikenlaista sekalaista
Hyvän näköistä tulee, kun laittaa sipuleita runsaasti samaan ryhmään, ainakin 10-20 kerrallaan.
'Meillä koko nurmi on sinisenään kivikovaan saveen ujuttautunutta scillaa. Näyttää melkein rantatontilta keväällä
voiko krookuksesta saada sahramia?
voi jos kasvatat Crocus sativus’ta
voiko sitä kasvattaa suomessa?
Ainakin sahramikrookusta oli syksyllä myynnissä jossain, oliko se nyt Kauppila vai Korpikangas?
Se oli Kauppilan luettelossa. On näemmä syksyllä kukkiva eli mahtaako se kukkia meillä ollenkaan (mauste saadaan kukista). Rikkookohan se jotain sääntöjä jos skannaan tähän tuon kuvatekstin?
jos kukkii tarpeeksi aikaisin niin kyllä saa varmaan sahramia pullaan.
Tiistaina ostin kevään ensimmäiset kevätkukat - krookusnyytin. Tungin sipulit saviruukkuun ja nyt ovat sitten olleet etuterassilla tervehtimässä ohikulkijoita, sillä sisätiloissa alkavat nahistua aika nopeasti…tai siis kukinto avautui aivan silmissä reilun tunnin aikana! Täällä pohjanmaan rannikolla on ollut jo pari päivää putkeen +5, joten houkuttaisi väkertää krookuksista jo jonkinlaista ulkoistutusta. Kuinkakohan rajua yöpakkasta nuo sietävät hengissä?
Muutama krookus kukkii etupihallani. Laitan kuvan violeteista krookuksista tähän (toivon mukaan) isompana, kun se kuvagalleriaani tuli aivan minikoossa. Keltaisista kuva kuvagalleriassani Merkuriukselta.
Ei kyllä mikään erityisen laadukas kuva. Laittakaa ihmiset krookuskuvia. Muistaakseni joku muukin kirjoitti kevätketjussa että jo kukkii.
Meidän pihan ensimmäinen kukkija tänä keväänä
Kauniita.
Pienet valkoiset ja vaaleankeltaiset aloittavat ja muutaman päivän kuluttua on isompien vuoro.
Wau, miten kauniita!