Krookus (Sahrami), Crocus

Kun aurinko vähän näyttäytyy, ensimmäiset violetitkin availevat nuppujaan.

Pienet ns. kasvitieteelliset ovat jo lakastumassa, mutta nyt availevat nuppujaan isot valkoiset. Ne vaan kasvavat missä sattuu, kun ovat lisääntyneet siemenistä. Yritän kyllä joka kevät kääntää siemenkodat kukkapenkin päälle, mutta aina niitä siemeniä joutuu kuitenkin penkin ulkopuolellekin.

Jatuulilla on samanlaisia violetteja krookuksia kuin minulla, mutta paljon parempi kuva.

Pipu, minunkin krookukset on vähän siellä ja täällä. Osasyynä on perennojen siirtely, jossa sipuleita siirtyy myös. Suurempi syy on puput - jos täällä laittaa isomman joukon krookuksia samaan paikkaan, tulee joku yö pupu ja niittää kaikki. Tänä keväänä niitä ei ole näkynyt, mutta useimpina keväinä harva se ilta tulee joku koikkeliini vastaan.

Meillä taas fasaanit pistelevät poskeensa näin keväällä aukeavat kukat. Varsinkin kaikki keltainen kelpaa.

Liityn minäkin keltanokka tähän keskusteluun, sillä aloitin pienen uuden puutarhaplänttini vihertyöt viime syksynä istuttamalla kukkasipuleita. Sieberinsahramit (Tricolor) aloittivat kukintansa viimein reilu viikko sitten ja onneksi ehdin käydä ne kuvaamassa, sillä jokin käy niittämässä niitä heti kun ne aloittavat kukintansa. (Nyt kuvan lataus ei jostain syystä onnistu, lisään sen myöhemmin.)

Mutta osaako kukaan sanoa mistä johtuu sellainen ilmiö, että heti kun kukka aukeaa, se notkahtaakin retkottamaan kaula katkenneena? Itse kukka on vielä varressaan kiinni, terälehdet osin varisseina maahan, joten ilmeisesti niitä ei syödä, vaan varsi vain notkahtaa tai osin katkeaa. Ja tämä tapahtuu vain yhdessä kukkapenkissä, toisella laidalla kasvavat ovat saaneet kukkia rauhassa. Voisiko jokin lintu käydä nokkimassa niitä? Jäniksen jäljiltä varmaan myös kukka olisi kadonnut? Vai onko maassa jotain vikaa? Lannoitin syksyllä, mutta kevätlannoitus on vielä tekemättä. Auttaisiko se?

Meilläkin fasaanit taittavat kaikki keltaiset krookukset, mutta jättävät siniset ja valkoiset rauhaan. Keltaiset on taitettuna siinä varren vieressä, joten ei fasaanit niitä kaikkia ainakaan syö. Onneksi en oikein välitä keltaisista kukista.

Krookukset kurkottavat aurinkoon. Jäniskin vieraili, mutta jätti sentään osan syömättä.

Mitä, säilyikö teillä noin iso kasvusto pupuilta?

Suurin osa säilyi syömättä. Osasta oli syöty vain lehdet, kun kukka oli vasta tulossa.

Ripota jäljellä oleville chilijauhetta.

Kannattaa varmaan kokeilla. Juuri hetki sitten näin, kun taas yksi pitkäkoipi loikki pihojen poikki.

Kuinka pian kukinnan jälkeen krookusten lehdet kellastuvat? Lehtiä ei ilmeisesti saa leikata ennen kellastumista. Mulla kukinta loppui jo noin 3 viikkoa sitten, mutta lehdet ovat edelleen vihreät. Koska kasvavat nurmikolla, haittaavat nurmen leikkuuta. Kannattaako kellastumista jäädä odottelemaan ja kauankohan siihen vielä menee?

Olen jättänyt lehdet paikoilleen kunnes ainakin lähes kellastuvat. Krookukset kasvavat sellaisessa paikassa muitten kasvien joukossa, että se on mahdollista. Olen kuitenkin jossain vaiheessa letittänyt lehdet kimpuiksi (kuva s.17, otettu 30.5.), kun alkavat muuten häiritä ympärillä olevien kasvua.

Onpa hauska vinkki, Jatuuli! Osaatko yhtään arvioida, kauanko kellastumiseen kuluu aikaa sen jälkeen, kun kukinta on loppunut? Noin kuukausi vai kaksi?

Jotkut puristit sanovat, ettei sipulikasvien varsia saisi edes letittää tai solmia - että sekin häiritsisi ravinteiden palaamista juuriin. Tiedä häntä.

Aika pitkään minullakin lehdet yleensä ovat letittämättä, mutta jossain vaiheessa niitä pitkiä lehtiä sojottaa niin ikävästi uusien kasvien päälle, että niitä on saatava vähän kasaan. Varmaan totta on tuo, että letitys voi hiukan häiritä ravinteiden palaamista, mutta ei ole mielestäni näyttänyt yhtään vähentävän seuraavan kevään kukkimista. Tai ehkä ne kukkisivat ilman letitystä vielä paremmin, kukapa sen tietää.

Tarkkaan en muista, koska ne kellastuneet lehtiletit olen repinyt pois, mutta ehkä joskus kesäkuussa, luulisin.

Kesäkuu puolivälissä, eiköhän olisi jo aika uskoa etteivät nuo krookukset aio kukkia Mutta keksisikö joku tietäjä, mistä se voisi johtua? Istutettu on niin syvään kuin pakkaus neuvoi (en kyllä muista, mitä se oli) ja lannoitettu on sen verran kuin koko piha nurmikon perustamisen yhteydessä viime kesän alussa lannoitettiin. Olisiko krookuksille pitänyt antaa jotain lannoitetta mukaan istutettaessa? Reippaat lehdet kyllä kasvoi.

Minulla on myös joskus käynyt niin, ettei krookus ole kukkinut ensimmäisenä keväänä, jatkossa kyllä kukkii.

Ei mullakaan krookukset kukkinu