Kruunukärhö, Clematis macropetala

Clematis macropetala Blue Bird

Täältähän löytyi vilkas osio  Jospa minä sen verran suunvuoroa saan, että lykkään kellarissa talvehtineen kruunukärhön kuvan tänne. Hirmusesti uutta kasvua tulossa. Ja tunnetusti tämähän viettää siis talvensa sisätiloissa ristihuulia välttääkseen.

Tämän kummempaa nimilappua hän ei omista.

Syökös rusakot tosiaan kruunukärhöjä? Mulla ei sellaista ole. Tai on mulla ‘Conctance’, mutta en tiedä, onko se kruunukärhö vai alppikärhö. Alppikärhö ja siperiankärhöstä jalostettu Albina Plena ei onneksi kuitenkaan maistu ristiturville.

Ai ei vai Albina plena?          Meillä näyttäis maistuvan. Sen olen suojannut verkolla, monta talvea kärsittyäni tuhoista ja lopulta uskottuani et hyvin maistuu. Veikkaanpa vaan et kärhö mikä kärhö niin uppoaa. Ainakin näin meillä.

Constance on tarha-alppikärhö (Atragene group) :slight_smile:

myskimalvaa komppaan. ei parane sanoa ei ne syö sitä ei ne syö tätä. todellisuus on tämä-> (toistoa taas:_))
"Kanien ruokailutottumuksista on opittu Helsingissä sen verran, että miltei kaikki pensaat, puut ja istutukset kelpaavat, mutta eri vuosina eri lajit maistuvat muita paremmin."
ihan tuon saman olen huomannut rusakoissa ja nyt, kun myyrävuosi on paha, myös myyrissä: turha on sanoa, kun ei ennenkään: uusilla sukupolvilla on uudet ruokatottumukset. ihan niin kuin ihmisillä. isoisä tykkää läskisoosista, pojanpoika pizzasta:-(

Juu, en halua mitään yleispäteviä väitteitä esittää, olisi pitänyt osata muotoilla sanansa paremmin. Paremmin sanottuna: Meillä ei toistaiseksi ole maistuneet rusakoille. Alppikärhö ja Albina Plena ovat lähellä etuovea seinässä kiinni, ehkä sekin auttaa. Hyvä tietää, että nekin ovat sellaisia, että voivat maistua.

Mitä hankalammat olot rusakoilla, sitä enemmän ravintoarvoltaan vähemmänkin hyödykäs ravinto tietysti kelpaa. Ainakin syvä lumi hankaloittaa rusakoiden elämää.

Meillä norjanangervot on pakko suojata, jos haluaa nähdä kukintaa.

Onneksi täällä ei ole kaneja, siis toistaiseksi ainakaan.

Tuomipihlaja, tämähän on keskustelupalsta ja omia näkemyksiä/kokemuksiahan täällä vaan esitetään =)

Meillä meni Alpina Plena lumirajasta parempiin suihin. Tai oli siis korkea, kaikki ruodot olivat lumirajasta poikki ja on aivan naapurin ikkunan alla.

No, eipä niiltä sitten mikään ole suojassa. Nytkin näen ison komean rusakon ikkunasta.

kuva

kuva