Huonekasvit - Krysanteemi ( Marraskuun kukka ), Crysanthemum
‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’‘’’
Krysanteemit ovat mielestäni kauniita kevään kukkijoita. Pääsiäiseksi ostinkin tämän kauniin keltaisen

sekä ihastuttavan vaaleanpunaisen. Huomasin kuitenkin että kun pidin tuota vaaleanpunaista pohjoisen puoleisessa huoneessa niin kukat näyttäisivät muuttuvan valkoisiksi. Taitaa kärsiä siis liian vähästä valosta vai mistä?

Ippa, samat sanat. Mahtavan iso viherkasvi siitä on tullut minullakin, istutin sinne kesäkukkien joukkoon kukkalaatikkoon. Koko ajan ajattelen että nyt nuo viimeisimmät kasvut on niitä kukka-alkuja - ja eikun mitä, uutta lehteä pukkaa vaan!
Kukahan viisaampi tietäisi mikä on krysanteemin kukkien salaisuus, miten kukittaa se uudelleen? Ei kai se kuitenkaan talvea pärjää ulkona? Kannattaako yrittää talvettaa sisälle nostettuna kuten vaikka daalia? Ja siis kuinka saada se tekemään niitä kukkia? Kaipa joku on kokeillut tätäkin, joten tietoa odotellaan...
Ukonkellolta saatu perenna krysanteemi aloitti vihdoinkin kukinnan. Vähän tahtoi jäädä kesällä parsan jalkoihin.

Tämmönen piti ostaa itelleen päivän kunniaksi. Mahtavan kaunis minusta. Nuu tuolla ihmetteli krysanteemin kukitusta aiemmin.
Minulla pukkaa jatkuvasti kanssa uutta kasvua viime kevään, kesän kukkapenkisssä viettäneet. Nuppuja on ollut kivasti mutta aina joku onnettomuus on ne kuivettanut. Pistokkaista saa helposti lisättyä uusia kun alkuperäiset venähtävät rumasti. Leikkausta /pistokkaan ottoa kestää hyvin ja säästin ne puutuneet alaosat ruukussaan ja nekin puskee uutta vihreää aina vaan viherhuoneessa.
Kylläpäs on utuinen kuva…
Sain anopilta krysanteemin ja nyt mietin sen jatkohoitoa. Jos kesän viettäisi ulkona niin miten talvetus ? Haaveena tietysti saada se kukkimaan uudelleenkin…
Olen kesän jälkeen napannut pistokkaita, myös juurakko on hengissä joskin pitkää oksaa kasvaa. Leikkaan sen tyvelle tässä. Pistokkaissa on jo nuput kaikissa ja eka kukkiikin.
Kryssa on ns. lyhyen päivän kukka. Se sietää kylmää, muttei kestä kovia pakkasia. Pari astetta on ehdoton raja. Kryssa, kuten muutkin samaan sukuun kuuluvat, on ihan mahdoton kirva ja punkki magneetti. Eli siihen kannattaa varautua. Nää joka kaupassa myynnissä olevat krysanteemit ovat käsitelty lyhenteillä, eli kemiallisesti, jotta pysyvät matalina jonkun aikaa. Kun kryssa “vapautuu” aineista, siitä tullee pitkä hujoppi.
Talvettaa voi aivan hyvin sisällä viilehkössä, muistaen varautua ötököihin ja niiden hävittämiseen. Kesän se voi mainiosti viettää ulkona puolivarjoisassa paikassa, isommassa ruukussa tai maahan istutettuna. Kevään tullessa kannattaa latvoa, pistokkaat juurtuvat suht. helposti hiekansekaisessa mullassa. Seuraavia kukkia voi odottaa aikaisintaan loka-marraskuussa. Se on kryssan luontainen kukinta-aika. Wanhalta nimeltään se onkin marraskuun kukka.
Provado-puikko on ihan must!
Kiitos neuvoista ! kyllä tämä pentti on paras "puutarhakirja " !
Olen kokenut että krysanteemi on talvehtinut maassa. Meitä on viisi lasta ja kukin vuodollaan hoitaa isän hautaa kesän. Kolme vuotta sitten oli mun vuoro minä vein keväällä orvokkeja ja sitten muita kukkia kesänmällä ja ihmettelin mikä kukka nousee maasta annoin kasvaa ja kun oli sen verran iso että tunnisti mikä oli niin sehän oli krysanteemi. Minä en sitä sinne vienyt kun en oikein pidä siistä kasvoi tosi korkea ja loppu kesästä kukki.
Hauta on Kankaanpäässä 3 vyöhykkellä
Juu mullakin on v. -07-08 talven jäljiltä yks kryssa talvehtinu ja se kukki parilla kukalla viime kesänä. Jos ei tuu kovia pakkasia eikä kunnon routaa, ni kyllähän se säilyy hengissä. Mut muuten se on sattuman sanelema juttu. Tipilintu: tottakai sun (valkoinenko?) kryssa kukki nyt keväällä, on saanu niin hyvää täsmähoitoa talven ajan ja onhan alkukeväällä yöt pidempiä kuin päivät. Sehän siis, valon tuntimäärä, ratkaisee kukkiiko vai ei. En vaa millään muista täsmällistä tuntimäärää, olisko ollu valoa 8h ja loput ehdotonta pimeyttä, ei sais kuulemma ees haittavaloa tulla.
Hih! Et ikänä usko mutta tää on jostain mulle eksynyt violettikukkainen! Johtuukohan kukkimenen siitä kun talvella laitoin ne pistokkaat. Teki mieli rankaista sitä tuhmeliinia pitkine versoineen ja panna kompostiin ni otin muistoja.(laitoinki si vaan sen puikon multaan enkä raaskinu toteuttaa uhkausta). Jokaisessa verson kärjessä on nuppu(joiden ilmaantuminen ei ookkaan se temppu vaan harvoin aukeevat) ja tosiaan jopa 1 on auennut!
Vai violetti! No molemmat alkaa v:llä… Eiköhän se jo pärjäis ulkona, olis enemmän valoa ja suihkuttelu auttaa kukkien aukeamiseen, ts. ilmankosteuden tarttis olla suuri. Samanmoisen hoidon ku koittaa antaa ku päivänkakkaroilla on luonnossa ni pitäis jotenkuten onnistua.
Ostin kevätkesästä krysanteemin, vaikka en suuremmin rakasta näitä kukkia. En vaan voinut olla ostamatta, kun tuntui olevan juuri sopiva kukka ystävävältäni saatuun pajupunoskoriin. Kukki todella runsasti. Nyt on kasvanut pituutta ja kaksi kukkaa on avannut. Kukat ovat suurempia kuin ostaessani olleet. Ajattelin yrittää talvetusta, kun muistin lapsuudesta krysantteemin joka oli kolmeruutuisen ikkunan korkuinen ja kymmenien kukkien peittämä. Joka vuosi se kukki valtavasti. Väriltään muistaakseni luonnon valkoinen.
Onpa hieno kasvi, uhkuu terveyttä ja elinvoimaa. Kukka on jännästi daaliamainen.
Minäkin katsoin äkkiä, että miten tuo daalian kukka tuolla on krysanteemipuskassa. Ihana kukka totta tosiaan. =)
Tuossa edellä on lähettämäni krysanteemin kuva. Tänä aamuna otin uuden kuvan tuosta samasta kukasta. On nyt peräti 90cm korkea ruukun reunasta mitattuna ja kukkii. Kukat ovat tosin pienemmät ja lehdet hailakamman vihreät, mutta muuten on vielä voimissaan. Minua ihmetyttää vain se kuinka matalasta kukasta kasvoikin tällainen hujoppi ja sekin että ei kuollut kukittuaan. Yritän kuljettaa talven yli ja katsoa mitä sitten tulee.
Onko kellään kokemusta krysanteemin kasvattamisesta siemenistä? Mulla on aika läjä siemeniä talteenotettuna ja ajattelin joka tapauksessa katsoa, että itävätkö. Maksakoon sit vaivan tai ei