Hei kaikille!
Kaikki puhuvat minikasvihuoneen pitämisestä parvekkeella, mutta voiko sitä pitää vaikka ympäri vuoden sisällä? Itse ajattelin jopa makuuhuonetta, koska asun kerrostalossa. Eli tarvitseeko siihen mitään valoja vai pärjääkö kasvit talvellakin ihan luonnonvalolla?
Tarkoituksena olisi kasvattaa maustekasveja ja ehkäpä jopa tomaattia jos onnistuu. Löysin Bilteman sivuilta kohtuuhintaisen minikasvihuoneen kolmella hyllyllä ja päällä on rullattava PVC-muovi. Käykö tälläinen sisäkasvatukseen? Mitä pitää huomioida kasvihuoneen paikan valinnassa? Mitä tarvitsen alkuun pääsemiseksi ja mistä tarvikkeet saa halvimmalla? Kylvänkö vain esim. basilikan tai chilin siemenet ruukkuun ja odottelen vai miten homma toimii? Mitä kaikkea pitää tehdä eri vuoden aikoina? En tiedä asiasta vielä oikein muuta kuin, että kasvit isketään kasvihuoneeseen ja välillä pitää kastella, mutta kait siinä jotain muutakin on! ;) Kiitos kovasti kaikille vastaajille!
Hmm, enpä osaa sanoa toimiiko kasvari sisällä ainakaan vuoden ympäri. En ole koskaan kuullut kenenkään sellaista yrittävän.
Kasvari kannattaa sijoittaa mahdollisimman valoisaan paikkaan, mutta siitä huolimatta tarvitset kasvilampun tuomaan lisävaloa, ainakin jos tomaatteja meinaat kasvatella. Sitten tarvitset tietysti astiat, siemet, mullat ja lannoittet.
Tähän aikaan vuodesta saattaa kyllä olla vaikeaa löytää tarvikkeita ja siemeniä, aika monet kaupat ovat myyneet varastot pois alennusmyynneillä, kun kausi alkaa olla jo vähän ohi ja on sadonkorjuun aika. Ja siemeniä ei mielestäni tähän aikaan vuodesta kannata edes kylvää, vaan kylvöt tehdään yleensä keväällä.
Kannattaa kierrellä eri liikkeissä katselemassa hintatasoa. Minä en ainakaan osaa nimetä mitään tiettyä paikkaa halpana. Ja taimien ostalta olen itse sitä mieltä, että ne todella halvat taimet eivät yleensä ole sieltä parhaasta päästä. Hong Kong ja Plantagen ovat sieltä edullisimmasta päästä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
Minä en kyllä jaksa uskoa, että vastaavaa hyötyä olisi makuuhuoneeseen sisälle laittaa kyseistä kasvihuonetta ja valonpuute vaivaa taatusti ilman tehokkaita kasvivaloja.
Kasvihuoneen perusidea on se, että sillä saa lämpimän ja valoisan kasvupaikan ulkona eli sisällä lämmintä muuntenkin ja valo taas puuttuu, ehkä ainoa miksi sisälle kannattaa laittaa kasvari on se, että siihen saa kosteamman tilan kuin pelkkä huoneilma.
Kannattaa lainata kirjastosta kasvikirjoja tai googlailla innokkaasti kasvatus juttuja.
Jaa no nyt on aukko sivistyksessä… eli jos tomaatteja halajaa, kasvihuoneen täytyy olla parvekkeella. Voiko maustekasveja kasvattaa ihan vain hyllyllä ilman sen kummempia kasvihuoneita? Kasvatatteko te ainoastaan kesällä ja kuivaatte talveksi vai kuinka? Eikö edes chili kasva myös talvella sisätiloissa?
Maustekasvit pärjää ihan ikkunalaudalla aika hyvin, mutta tuosta chilistä en osaa sanoa.
Tomaatti ainakin tarvitsee ulkoilmaa kasvaakseen kunnolla tukevaksi.
No nyt selkis. Mitä syötäviä kasveja yleensä voi kasvattaa minikasvihuoneessa? Tuskin mitään perunoita kuitenkaan vai miten. Mihin aikaan kylvö täytyisi tehdä? Jos raivaisin tilaa parvekkeelle, pitääkö rullattavan PVC:n olla koko ajan kiinni? Tässä taitaakin olla talvi aikaa selvitellä kasvihuoneen saloja, kun näin myöhään kiinnostuin.
Suomen kesä on lyhyt tai vielä lyhyempi, joten kasvareilla saa kasvukautta pidennettyä sekä keväästä että syksystä. Lisävalon avulla talvikasvatuksellakin on mahdollisuuksia, mutta onko se mielekästä, sen harkitsee itse kukin tykönänsä. Mm. chilinkasvattajat harrastavat ympärivuotisesti lisävalon avulla. Sisätiloissa en minikasvaria isommin käyttäisi, sillä liika kosteus lisää mm. homeiden ja muiden sienitautien riskiä.
Niin just. Eli ymmärsinkö oikein, että jos mausteita haluan, täytyy keväällä kasvattaa paljon. Sitten kuivaan ja laitan purkkeihin. Harmi vain kun noissa ruuanlaitto-ohjelmissa, niillä on aina tuoreita mausteita.
Kyllä maustekasveja voi kasvattaa sisällä ympäri vuoden esim. tiskipöydän työvalon alla päivät. Ainakin persilja, ruohosipuli, timjami, ja basilika menestyy näinkin.
Aha, no senpäs minä sitten teenkin. Ostetaanko maustekasvit taimena ja kasvatetaan siitä, vai siemeninä? Olen ihan uunona näissä asioissa. Mistä saa hyviä? Ihanko vain johonkin pieneen ruukkuun ja vettä niskaan? Millaisia lannoitteita tarvitsen vai tarvitsenko ollenkaan?
Mainitsemissasi ruuanlaitto-ohjelmissa ei taida mitään itse kasvatettuja yrttejä olla…
Helpommalla pääset kun hankit sopivia kukkaruukkuja ja käyt ruokakaupan vihannesosatolta hakemassa ruukkuyrttejä niihin. Otat muovi pois ja nakkaat yrtin siihen kukkaruukkun siinä omassa pienessä ruukussaan missä se kasvaa. Ammattilainen on kasvattanut sen sinulle valmiiksi.
Kastelet vähän jos musta muovinen pieni ruukku on kuiva, ei tarvitse lannoittaa, leikkaat siitä ruokaasi lehtiä tai vaan katselet sitä. Osta uusi kun edellinen on syöty tai kuihtunut. Lajikkeita on vaikka kuinka!
Tuo Caminan tapa on varmasti helpoin ja ehkä myös edullisin, jos haluaa pelkkiä yrttejä kasvattaa. Yrteillä, kuten muillakin, on elinkaarensa ja jos ympäri vuoden haluaa tuoretta yrttiä, niin niitä pitäisi olla vähän väliä kylvämässä. Talvella pääsee helpommalla kun käy asioimassa vihannestiskillä
Chiliä voi yrittää kasvattaa sisällä talvellakin, mutta se vähän kärsii kuivasta huoneilmasta. Se on nykäsen sanoin vähän fifti - siksti onnistuuko.
Pari vuotta olen jo ideaa hautonut ja tänään sen toteutin: basilikahuone!

Onpa hieno basilikahuone!
Minä olen suunnitellut hieman seuraavaa: Ostan Plantagenista kolmionmallisen minikasvihuoneen, hinta n.50 e. Sinne pieniä kasveja, ja kattoon suuri esli. Sinne syntyisi ihanteellinen mikroilmasto, ja sitä voisi pitää muuallakin, kuin ikkunalla. Se olisi hyvä myöskin pistokkaiden lisäämiseen.