Kuivakukat, neuvoja kukkien kuivaukseen

Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten saa kukkatertun kuivattua .

Alkuperäinen kirjoittaja: pirjote

Tuulikki Mattila neuvoo kirjassaan Suomalaisia kuivakukkia pihoilata ja pientareilta seuraavasti," Mitä pitempään syksy on lämmin, sitä valmiimmiksi kukinnot ehtivät saaden lopulta punertavan värin. Silloin on hortensian viimeinen korjuuaika. Valmis kukinto kuivuu maljakossa (ilman vattä) pystyyn, varsihan on jo puutunut ja taipumaton."

Kiitos nopeasta vastauksestasi. Eli olinkin sitten liian aikaisin liikkeellä. Ei ihme että kukat nuukahti heti.

Minun piti tuoda hortensian kukkia kuivumaan, kun halla  pani  niitä ruskeiksi.

Kannattaisiko kokeilla myös pyykinpesujauheeseen tai hienoon hiekkaan (vaikka lemmikkieläinkaupasta chinchillahiekkaa) hautaamista.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

(Nyt irtoaisi aika helpolla muuten Inga Bergfeldtin kirja Kuivakukat.)

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Minä olen ottanut maljakkoon siinä vaiheessa, kun kukat punertavat. Kuivuvat siihen ihan itsekseen ilman mitään konsteja. Helppo kuivatettava siis, kun ei tarvitse tehdä mitään. Samoin kuin köynnöshortensian kukat. Jos kuivattaa tuossa vaiheessa, kun kukat ovat vielä vaaleita, laittaisin vain narulla kiinni ja roikottaisin ylösalaisin niitä jossain pimeässä, kuivassa paikassa. Ei tarvitsisi pelata noiden hiekkojen tai pesujauheiden kanssa, sillä kuivuvat muutenkin helposti.

Jokin taika on noiden kukkien kuivauksessa. En vain ole sitä ratkaissut. Toisinaan ne kuivuvat ihan ryppyisiksi, ei kelvollisiksi ja toisinaan taas ihan samalla menetelmällä kuivuvat todella kauniin sileiksi, jottei niiden kuivia edes uskoisi olevan.

Kasuariina, harrastatko enemmänkin kukkien kuivatusta? Minä olen ihastunut siihen ajatukseen ja saan ikuistettua näitä mun kukkia sitten kun on sen aika. Luonnonkukilla voisi harjoitella, varsinkin sitä mikro-kuivatusta. Siihen haluan ihan oman mikron, en viitsi laittaa kukkia tuohon missä ruokaa lämmitetään.

Haluan kuivata eri menetelmillä.Mikro-kuivatuksella ja prässillä, ilmakuivauksena, kuivassa maljakossa ja sitten sen hiekkakuivatuksen vaihdan siihen siligan-geeliin.Onko sulla tästä kokemusta?

Onkohan täällä osiota yleisille kukkienkuivauskonsteille, ei vain syyshortensialle? Olis kiva kokeilla. Miten esim mikroa käytetään siihen?
Ainoat omat kokemukseni ovat, kun yritin kuivata miniän hääruusuja. Päättelin, että pyykinpesujauhe varmaan imee hyvin kosteuden, eikä kevyenä ja kuohkeana vahingoita kukkia. Joo-o, hyvin imi, mutta samalla paakkuntui ja tarrautui kukkiin. Siinä sitten raaputtelin ja harjailin pesujauhepaakkuja irti hauraista terälehdistä, kuin olisi tehnyt arkeologista kaivausta. Kertokaapa parempia konsteja ja mitkä kukat pitävät värinsä. Jauheiden paakkuuntumisessakin on varmaan eroja, joku voisi toimia. Ja mitähän on se aine, jota käytetään esim. tiettyjen laitteiden pakkauksissa estämään kostumista, onko samaa, joka pidättää kosteutta kesäkukkamullassa?

Silicageeli on sitä, mitä tulee tavaroitten mukana pienissä pusseissa kosteutta keräämässä, sen voi kuivattaa ja käyttää aina uudelleen. Ruusuja ammattilaiset kuivaavat kuivassa hiekassa, se ottaa aikansa, koska hiekka ei ime kosteutta vaan päästää läpi.

Hiekka kuitenkin lähtee hyvin pois kukista eikä paakkuunnu niihin. Kuivakukiksi kasvatettavat ikiviuhkot jo kasvavat niin, että kukissa on tosi vähän vettä, ovat ihan rapisevat kuivan tuntuisia jo kasvaessaan.

Minä olen ritarinkannukset ja luonnonkukat kuivattanut ihan vaan pienehköissä nipuissa roikuttamalla kodinhoitohuoneessa. Pimeä tuulettuva paikka takaisi parhaiten värien säilymisen, mutta noinkin on hyvin onnistunut.

Epäonnistumiseen vaikuttaa eniten kukinnan vaihe, nuppuinen tai juuri avautunut säilyy parhaiten. Ruusukimput muuten olen myös kuivannut nipuissa kukkavarsi alaspäin, mutta ne täytyy malttaa laittaa kuivumaan jo freeseinä, jos alkavat jo riiputtaa päätään yleensä myös terälehdet irtoavat kuivattaessa. Näin kuitenkin kukista tulee vähän ryppyisiä, mutta se sopii minulle:)

Hiekkaan tai silicaan laitetaan ostetaan freesit kukat ihan sitä varten ja laitetaan tosiaan varovasti peitellen niin, että kukka pysyy kuosissaan - lopputulos onkin aivan upea, melkein kuin tuore kukka.

Kukkien kuivauksesta on kirjoja paljonkin, kannattaa kysellä kirjastosta:)

Muokkasin aiemmin ollutta otsaketta laajemmaksi, nyt tässä voi vapaasti keskustella kaikesta kuivakukkiin liittyvästä. Mielenkiintoinen aihe :slight_smile:

Minä käytän vain kahta menetelmää kukkien kuivatukseen: hiekka- ja ilmakuivatus. Hiekkana minulla on hiekkapuhallus hiekkaa joka riittää ja kestää ikuisuuksia. Kukkien pitää antaa olla siellä hiekassa rauhassa, eikä niitä saa mennä katsomaan eikä sörkkimään kertaakaan siinä kuivatuksen aikana.

Jos jollain on mahdollisuus latoa ilmavasti kippoja ja rasioita esim. pannuhuoneeseen, niin ne kuivuvat siellä hyvässä lämmössä 1-2 kuukaudessa. Tavis huoneenlämmössä kestää paljon kauemmin. Mulla menee n. 3 kuukautta ennenkuin uskalla kurkistaa, et joko olis valmiita.

Ruusut kun laittaa hiekkaan, niin ne varret kannattaa ilmakuivata alaspäin roikottamalla. Sitten kukat ja varret yhdistetään, rautalankaa ja liimaa käyttämällä yhteen ja siitä tulee uskomattoman kaunis kimppu.

Kaikenlaista kannattaa yrittää kuivata. 10-15 vuotta sitten äidin kanssa kasvatettiin paljon kuivattavia kukkia (erilaisia ikiviuhkoja, olkikukkia jne). Luonnonkasveista löytyy kokeilemalla kuivaukseen sopivia. Esimerkiksi niittyleinikkiä kun malttaa poimia muhkean kimpun, kuivaa sen, ja jättää kimpuksi hajottamatta, on talveksi aika kiva keltainen kimppu. Niittyleinikki ei sovellu asetelmiin, vaan kimppu kuivaukseen. Kimppukuivauksessa voi tehdä jo valmiita kimppuja, joissa voi käyttää sellaisia kasveja, joita ei voi käyttää asetelmien tekoon, jotka siis hajoavat liian helposti. Korte näyttää tälläisissä kimpuissa tosi kauniilta kuivattuna, mutta ei kestä koskettelua yhtään.

Pitkiä heiniä voi kuivata nippuihin ja tehdä heinälettejä, joihin sitten kuumaliimapistoolilla liimaa kuivakukkia.

Luonnosta olen kuivattanut silloin aikaisemmin niittyleinikkiä, kortetta, pietaryrttiä, koiranputkia, erilaisia heiniä (esim timotei, lauhat), juolavehnää jne.

Jos pihalla on röyhytatar, niin se on aivan ihana kuivakukka-asetelmissa.

Mulla on tänä vuonna kasvatuksessa: ikiviuhkoja, olkikukkia, sirosudenporkkanaa, helminukkajäkkärää (perenna), jänönhäntää ja kukonharjoja ja -töyhtöjä. Nuo kaks viimestä ei oikein toi taimivaihe onnistunut, mittään ei taida tulla. Tai tulee, miljoonia lehtiä ja puolen sentin kukinnot =D!

Lisäksi kasvatan kuivauksen takia sinipallo-ohdaketta, lyhtykoisoa ja eri värisiä kärsämöitä.

Samettiruusun kukintoja olen kuivanut ja orvokkeja hiekassa. Orvokeista hiekkakuivauksella tulee uskomattoman kauniita. Niihin sit varret ohuista rautalangoista, päällystettynä tai ilman, riippuen käyttö tarkoituksesta.

Prässissä on ollut viimevuonna saniaisia (saa hauskoja “joulukuusia” joulukortteihin), kuunliljan lehtiä ja kaiken maailman puiden lehtiä tietysti, kärsämöiden ja muiden perennojen lehtiä. Kaikki ohuehkot laadut käy, muuten tummuvat rumasti.

“Niittyleinikki ei sovellu asetelmiin, vaan kimppu kuivaukseen.”
Mitä luulet, jos kuivais mikrossa sen kukkaosan ja sitten prässiin, eikö onnistuis?
Mulle on tulossa vasta se prässi, ostan uutena sellaisen pienen kun tarvitsen paljon pelkkiä kukkaosia. En tietenkään sellaisia prässää, kuin esim.ruusut tms.
Jos laitan niittyleinikin silica-geeliin yksittäin, tulisikohan siitä se mitä haluan…
Kokeilun haluisena käytän eri menetelmiä, jotta löydän jokaiselle sopivan.
Ei mene tulevan kukkaloiston kukat hukkaan.Hiekkaa en käyttäisi, koska säästyn pölyttämiseltä.Hiekasta voi ja tarttuukin jonkin verran pölyä kukkiin.

Olen jo hankkinut erilaista tietoa ja kyllä voi lähes kaikkea kukkaa ja heinää kuivattaa. Sitten metsästä lisää, luonnonniityltä ja hedelmän siivujakin voi kuivata. Tulee aika kun en kylvä, kun kaikki on jo kylvetty.En kouli, kun kaikki on jo maassa. Harventamisen jälkeen on kiva tehdä jotain.Sekä syksyn pimeinä aikoina ja talvella.
Uusi vallan mahtava harrastus, yhdistettynä kylvämiini kukkasiin.

Nuu, suurkiitos laajennuksesta.

Miksi kuivaisit ensin mikrossa ja sitten prässiin? Mikrossa kukka on luonnollisen muotoisena, prässissä niistä tulee litteitä. Valitset vaan jommankumman, tai molemmat, mut erikseen. Niittyleinikki pudottaa tosi herkästi terälehtensä. Prässissä sen terälehdet jäävät usein imeytyspaperiin kiinni ja käteen jää vain kukkapohja!

Tai siis ei pelkästään mikrossa vaan silikageelissä ja mikrossa.

Minusta hiekasta ei tule pölyä kukkiin. Hiekan pitää olla erittäin hienojakoista ja puhdasta. Siksi käytän hiekkapuhallushiekkaa, jota olen joskus ostanut sellasen muutaman kymmenen kilon säkin. Välillä vetelen hiekkaa sihdin läpi, et kukista irronneet pikku palaset eivät muutu pölyksi.

Mitä tahansa hiekkaa voi käyttää, jos se on hienojakoista. Jos ei halua ostaa sellaista, voi siivilöidä ranta- tai hiekkalaatikkohiekkaa. Sitten se pitää pestä hyvin vedellä ja levitää ohueksi kerrokseksi esim. pellille kuivumaan vaikka aurinkoon tai jos on kiire niin uuniin.

Enpäs ole niittyleinikkiä kokeillut muuten kuivata kuin kimpuissa. Kun se on kuiva, olen ympäröinyt heinillä, lehdillä tms. Ja pitänyt vain kimppuna. Niin ja siihen sopii upeasti kun työntelee muutaman punaisen kuivatun ruusun väliin. Tietenkin suihkuttanut siihen hiuslakkaa.

Pölyt olen poistanut aina kuivakukka-asetelmista puhaltamalla ulkona/kylppärissä/ikkunan edessä hiustenkuivaajalla.

Jos asetelma on napakka, se kestää jopa vedellä liruttaa pölyistä. Riippuu tietenkin minkälaisesta asetelmasta on kysymys.