Niinpä, ja kun se on selvästi alkanut alaoksista ja hiipii ylöspäin, mistä se niinkun on merkki, juuristosta lähtevästä pöpöstä?
Äkkiseltään eivät oireet ainakaan tammen äkkikuolemaan sovi.
Viimvuoden keväällä istutin Rusokirsikan, ja tänä keväänä sen kasvu alkoi kauniisti, kukkiakin muutama.
Mutta nyt ihan yht äkkiä tapahtuikin kummia, puun yläosa kuivui, ja luulin että puu kuoli, kunnes katsoin puuhun alas tarkemmin ja sieltähän lähti oksa jos toinenkin. Mistähän tällainen voi johtua, ja mitä ihmettä teen tuolle puulle nyt, leikkaanko tähän aikaan yläosan pois kokonaan, vai odotanko vielä?
En uskalla edes riipiä rikkaruohoja puun juurelta ettei suutu minulle enmmän vielä.
paremmin tietävät korjatkoon,mutta mahtavatko nuo uudet versot olla villiversoja, jotka kasvavat siitä osasta, johon puu on vartettu? Eli voivat olla jotain ihan muuta kuin sitä kirsikkaa.toisaalta niitä kasvaa varressa ilmeisesti melko ylhäälläkin? En uskalla väittää varmasti mitään.
Hyvä huomio, näitä versoja kasvaa vain varttamiskohdan alapuolella, sitä olen katsellut, mikähän puu tuo alimmainen olisi, näyttää lehdistä ihan samalta.
sitä minäkin katselin, että kirsikanlehdiltä nuokin näyttävät. odotellaan, jos joku paremmin tietävä heräisi!
Osaisiko joku kertoa, mikä vaivaa kirsikkapuuta? Sen oksiin tulee pihkan näköinen pahkura ja siitä eteenpäin oksa ruskettuu ja kuolee. Voiko tuolle mitään tehdä hoidoksi vai onko puu menetetty? Laitan myös kuvan pahkurasta.
Laitoin eilen tänne kysymyksen katso edellinen viesti, odottelen edelleen apuja täällä.
Riid, minulla on samaa ilmiöta kirsikassa (ilmeisesti varjomorelli), joka on viime vuosina joka kevät myös kärsinyt versotaudista. Olen ymmärtänyt, että tätä kutsutaan kumivuodoksi ja sen tarkoitus on suojata vioittunutta kohtaa. Olen vain seurannut kirsikan tilannetta, en muuta. Kirsikassani on muuten todella paljon marjoja tänä vuonna.
miten tuo versotauti ilmenee?minulle joku asiantuntija nimesi minun vadelmantuhonneen taudin versotaudiksi.ensin kasvaa hyvin ja kukkii ja sitten kun marjat alkavat kypsyä,niin koko oksa kuolee ja sitä myöten koko kasvi!
iesteri, mielestäni aina puhutaan, että luumu voi saada kirsikan versotaudin, mutta ihan samalla tavalla se toimii kuin vadelmasi tuhooja. Parhaiten - ja lyhyiten - tietoa kirsikan versotaudista Yhteishyvässä.
vadelmissa se tauti oli useina vuosina,mutta vadelmahan kasvaa joka kesä uudet versot.täytyy yrittää etsiä enemmän tietoa.netistä!kiitti linkistä!
Kiitos Merlin tuosta linkistä yhteishyvään. Ihmettelin viime kesänä luumupuitamme ja kysyin täälläkin, mikä niitä mahtaa vaivata, mutta saamani ehdotukset eivät tuntuneet oikeilta. Mutta tuo kirsikanversotauti tuntui osuvan. Luumupuusta ei jäänyt kuin yksi oksa henkiin Tänä kesänä sama vaiva on vaivannut kriikunoita
Hei
Tietääkö kukaan onko pensasangrvoissa jotakin lakastumistaudin tyyppistä tautia. Minulla on lämpimässä rinteessä koivuangrvoita jotka ovat kasvaneet hyvin, mutta tänä keväänä yhteen tuli lehden silmuja jotka eivät auenneet vaan ikäänkuin kuivuivat. Kesän aikana parissa isossa koivuangervossa on muutama oksa jossa on tällaista “kuivumista”. Aikaisemmin jouduin hävittämään kaikki pensashanhikit jotka samalla tavalla yksi toisensa jälkeen “kuivuivat pystyyn”. En löytänyt netistä että angervoissa voisi edes olla lakastumistautia. Tarvitsen pikaista apua miten menettelen. Hanhikit olivat koivuangervojen vieressä ja tänä keväänä poistin kaikki hanhikit.
Lähtisin ehkä syytä selvittämään kasvualustasta, mitä se on ja miten lannoitettua.
Pohjamaana on savea ja kiveä. Päällä 20-30cm kunnollista lannoitettua multaa. Piha on melko uusi. Rinne tehtiin kesällä 2009. Aikaisemmin oli tarkoitus lähettää maanäyte tutkittavaksi, mutta nyt aloin miettimään laskastumistautia. Millä sen pystyisi selvittämään?
Mulla on tuollaista lakastumista myös koivuangervorinteessä! Ajattelin leikata kuolleet versot pois, ja se siitä. Suurin osa voi kuitenkin hyvin.
Olisiko talvivaurioita?
Minusta tuo multamäärä on riittämätön noille pensaille. Vähimmäismäärä on 40 cm. Kaivaisin syvemmät kuopat.
Viimekesän jäljiltä on tosi paljon erilaisia ruostetauteja täällä päin. Täällä on varsinkin koivuissa, katajissa, pihlajissa ja haavoissa eri ruostetta. Talvivaurioita tuli kans aika paljon… Jopa pajut on ottanu osan tautikuormasta. Mulla kuivahti silmut omenassa, mustaherukoissa ja tuomissa just samalla tavalla. Nyt ovat ok kunnossa. Koivut ikävä kyllä kellastuttavat lehdet ja pudottavat ne kuivina koppuroina pois. Ainoa mikä tuohon vaivaan auttaa on kuiva ilma ja tuuli. Syksyllä lehtien haravointi ja niiden poltto. Hyvinki voi koivuangervoissa olla sama tauti, yleensäkkin ruostetta, oli se mikä ruoste tahansa. Se on kuitenkin niin sinni pensas, että kasvaa vaikka aitosavipaakussa jos sen sinne polkaisee.
Minulla on koivuangervoja kuollut, ja muutama kituuttaa pahaenteisesti. Tämä ei ole tapahtunut ihan hetkessä vaan muutaman vuoden ajan, pikkuhiljaa kuihtuvat pois. Edelleen tosin samoilla paikoilla kasvaa ja porskuttaa useita koivuangervoja. Toivottavasti ei ole kaikilla sama kohtalo edessä. Pensaat on istutettu vuonna 2000. Tänä keväänä leikkasin kaikki alas.