Okei, en yhtään tiedä onko tämä kesäkukka, mutta koska se näin kesällä alkoi kasvaa takapihallani, kysynpä tätä tällä osastolla:
yritän liittää kuvat: siis minulla ei ole aavistustakaan, mistä tämä on meille putkahtanut? Onko tämä jotain syötävää vai koristekasvi?
On erittäin myrkyllinen koristekasvi!!! Olisko tuo nyt sitten datura eli hulluruoho...
Jessus? Oikeasti? Mielenkiintoista..
No oolrait, ei siis syötävää. Kiitos tiedosta
Laitappas googleen tai tänne puutarhanettiin hakusanaksi hulluruoho tai datura...sieltä löytyy lisätietoja.
Mikä kukka tämä on? On monivuotinen ja kasvaa tällä hetkellä talon pohjois päässä ihan seinän vierellä ja näköjään voi ihan hyvin.
Jalopähkämö tuossa kukkii , kaunis ja kova leviämään.
Stachys grandiflora jalopähkämö, juupa juu.
Mutta mikä onkaan tämä, joka kukkii uskollisesti joka syksy - yksikseen tuolla pionipenkissä. Ei leviä, ei nääkähdä.
Temskukka, voisin vannoa että tuo on päivänhattu. Mutta kas kun ei leviä, minulla se siementää ja uusia taimia pukkaa. Tosin päivänhattuja on kai niin monia erilaisia. Ihana kukka joka tapauksessa, monia kukkahaaroja ja paljon kukkia niissä. Kukkii heinäkuusta sinne syys-lokakuulle.
Meinasin jo laittaa tähän kuvan omistani, mutta osasin iskeä jarrut päälle...
Päivänhattu, Rudbeckia hirta. (tykkään googlata tuolla latinankielisellä nimellä kuvia. Sillätavoin saa verkkoon ison saaliin).
Kiitos! Jospa minun omani ei leviä kun ei ole kuin yksi kukka. Muinoin olen varmasti siemeniä tuohon laittanut ja yksi on itänyt.
Ah, sanokaapa Siskot mikä tämän liljan sukunimi on, komia, sano postin kantaja rouva,
ja se tuoksu, meinaan tämän kukan. Kanan sitä ---- olen antanut, kyllä se leviää.
Voisikos se olla Stargazer-lajiketta?
Kaipaisin tälle Israelista tuodulle kukalle nimeä. Viime syksynä ostin kukkakaupasta siemeniä, pussikin on jossain teillä tietymättömillä. Onko perenna vai kesäkukka?
Pussista löytyi kuvakin, olisko tästä nyt apua tunnistukseen.
Pipo tuo voisi olla - joku niistä monista. Kuukkeloipas sillä nimellä:)
Purppurapipo. Ed. kesänä kasvatin itsekin, on yksivuotinen.
Tämä on joku kesäkukka, vaikka ollaankin melkein marraskuussa ja se monen pakkasyön jälkeen kukkii uutterasti. Eilen sitä vieraiden kanssa mietittiin vaikka olikin vähän nuppuisempi, mutta tässä parempi kuva. Kuva on otettu viikko sitten kun aurinko pilkahteli. En muista moista kylväneeni, joten se on kai tullut kuvattomassa pussissa ketjukirjeessä.
kesäadonis, mikähän… hetkinen, tarkistan nimen