Kukkaikkunani

Nyt "ihan pikkuse ketuttaa", mun isosisko kettuili tuollaisen vanhan Singerin ja vielä vanhemman käsikampi ompelukoneen itselleen! ärtynyt

Katsokoonkin,että palautuu lasten perinnöksi,taisähköäiskeköön!

Ystävättäreni ullakolla oli tälläinen käyttämättömänä. Kun hän kysyi, haluanko sen, en ole niin nopeasti vastannut mihinkään myöntävästi. Ylähyllyllä on nyt väliaikaisesti muutama joulukukka ja alahyllyn saa kohta käyttöönsä ne kylmäkäsiteltävät siemenet, joiden pitää olla muutama viikko ensin huoneenlämmössä. Keväällä ylähyllylle tulee kärsimyskukat ja Keijunlilja. Alahyllylle laitan vähän isommat kasvit. (Teline tahi huone eivät ole vinossa, vaan minun pääni kameran kera).

Edellisessä kuvassa näkyvä Jouluruusu on todella näin säälittävän näköinen. Ostin sen parilla eurolla joulun jälkeen. Optimisti minussa uskoo, että saan taiottua sen henkiin. Pääse verannalle, heti, kun pahimmat pakkaset lauhtuvat. Samalla kertaa ostin myös Amarylliksen ja Hyasintit, kun halvalla sai.

Nuin hienolle telineelle sitä passaa kylvöksiä laitellakin!

muoks. kirotusvire

Voi mämmi, teidän kukkapöytiä kun katselee, oma pöytä näyttää ihan surkealta.

Minä olen vain yhden, huteran Ikean halpishyllyn heittänyt pöydän päälle, jotta saan hyödynnettyä suurimman osan valosta, minulla kun suuret ikkunat on.

Olen myös hujauksessa saanut vanhat antiikkipöydän, joka huoneessani on, täyteen kasveja, ja äkkiä sen vain sanomalehdellä vuorannut. Nyt kuitenkin, kun tieto ja taito alkaa pikkuhiljaa karttua, tarkoitus olisi ostaa kirppiksiltä/väsäillä itse erilaisia systeemejä ja härveleitä, esteettisyydestä viis, sillä minulle pääasia on, että se on käytännöllinen, ja kasvit tykkäävät:)

Tässä minun sekainen kukkapöytäni (huono kuva, äkkiä vain sen näpsäisin, vaikka parempaankin pystyisin)

Olga, tuo on kätevä kukkapöytä esim. köynnöskukille, kun siinä on tuo kehikko. Yhdellä kirpparilla näinn tuollaisen, mutta siinä oli lasihyllyt, joista toinen oli rikki. Mitäs sillä sitten tekee…Ajattelin sitä köynnöstäville kaktuksille. Ainoa probleema vaan, että miten sitten multien vaihto, jos kasvi on kiinni kehikossa ;D

Viherpiiperö, kukkaikkunastasi näkee todella, että kyseessä on intohimoinen kasviharrastaja. Tilaa tehdään, vaikka väkisin, ja tosiaan kasvien ehdoilla. Ihanan persoonallisia virityksiä ;D Mulla on ongelmana se, että kukkaikkuna sijoittuu sohvan ja telkkarin välille. Ei ole varaa hirveästi laajentaa syvyyssuuntaan. Siksi panostan nyt enemmän keittiön ikkunaan.

Siihen on tulossa passiflorat (kunhan itävät) ja keijunliljaa. Alas pääsee muita, sitten kun kylvökset siirtyvät muualle. Nyt se on täynnä kellariin menijöitä ja seuraavaksi tulevat chilit ja lamppu.

Minä haluaisin kauheasti huoneeni ikkunalle kukkalaudan, saisinpa edes joitain kasveja luonnonvaloonkin. Remontin myötä huoneessani ei ole kukille oikein tilaa :confused: Katselin rautakaupassa siistejä, mutta kalliita kukkalautoja. Olivat valkoisia, ja hintakin oli n. 50 euroa. Pitää kai väsätä jotenkin itse. Tai maksaa ja pierrä verta :smiley:

Viherpiiperö osta tokmannilta liimapuulevy ja sitten siellä on niitä puisia kannattamia maalaa halumalla värillä ja siinä valmis kukkalauta. Mutta kun kiinnität sen jätä seinän ja hyllyn väliin rako kiertää ilma ikkunaan on muuten Tokmailla myös ikkunalautoja eikä ne musta viittäkymmiä maksanut oli valkoisia reunat pyöristty

Tai pelkät kannakkeet (3-10€ mallista riippuen) ja varastosta joku sopiva lankun pätkä.

Ei todellakaan oo mittään järkiä ostaa niitä helekatin kalliita valamiita kukkalautoja, met on aina haettua pari lautaa k-raudasta ja tehty niistä, ei net mitään kauniita ole mut jos jota kuta häirittee niin ei tartte kattoa

Kiitos kaikille vinkeistä. Minä kuitenkin epäilen, että hallitus vastustaa sitä lankun kiinnittämistä, "koska tätä uutta huonetta ei saa enää kasveilla täyttää, sinullahan on jo se kellarikin"

Jaa… no sitten hilaat ne kasvarihyllyt ikkunan eteen. Ei ne huomaa mitään, jos silleen vähitellen täytät paikat kasveilla :wink:

Heksu, tänään viimeksi tein jotain salaa; vein tuoksuköynnöksen vierashuoneen ikkunan ja verhon väliin, kukaan ei ole vielä huomannut mitään

Se Kivikankaan hyllykkö voisi olla kätevä, minulla on tällä hetkellä yksi sellainen, mutta ikkunalla on nyt pöytä, jossa on telvisio.

Hyvä hyvä :smiley: Ei saisi yllyttää nuorta moiseen kapinointiin, mutta hyvähän se on vähän järjestellä juttuja sillai sopivasti :wink: Eihän tässä mene kauaakaan, kun päätät vähän laittaa huoneen järjestystä vähän uusiksi :slight_smile:

Viherpiiperö, siirrä pöytä toisaalle ja telkkari, niin saat kasveille tilaa. Korosta (jos asiasta kysellään), että kasvit ovat  huoneilmaa puhdistavia…mulla on muuten siirreltäviä kukkapöytiä, jotka saa sitten siirrettyä mielensä mukaan sinne minne tarvitsee. Ne on aika käteviä esim. keväisen ksvatusrumban aikaan, paitsi että niitäkin on liian vähän kutee myös ikkunoita.  Kiinteitäkin ikkunalautoja on toki, mutta ei ihan joka ikkunan edessä, kuten aluksi suunnittelin.

Meidän talossa on ikkunoita liian vähän kukkamäärään nähden, joten tässä tehty alakerran aulaan kukkanurkkaus. Taustalla peilit ja katossa kasvivalo…

Olohuoneessa kasvien ehdoilla sijoitetaan huonekalut… Pahvisuojuksen tarkoitus on estää vierailevaa kissanpentua kaivelemasta multaa…

"Tietokonehuoneen" pikkuikkunasta yritetään ottaa kaikki hyöty irti. Takana pilkottaa puutarhalehti-hylly…