Ajattelin tehdä yhden alueen uuteen "Kukkapenkkiini" kokonaan syötävistä/myrkyttömistä kasveista. Sain idean kun mietin yrttipenkkini siirtämistä kasvarista avomaalle. Mitähän kaikkea kivaa vehreää ja kukkivaa siihen laittaisi? Perusrungon vois tehdä monivuotisista yrteistä/kasveista ja aukkopaikkoja jättää yksi-/kaksivuotisille kasveille.
Itselle tulee aluksi mieleen monivuotisista *laventeli *salvia *mintut (pitää laittaa omaan pussiin tms. ettei leviä koko penkkiin) '*muita yrttejä, mitkähän kukkis kauniisti? *parsaa (antaa kasvaa pensaaksi asti?) *siankärsämö (on kait se punainenkin lajike syötävä?) *maitohorsma *mansikat *raparperi *mesiangervo
Sitten en muista onko pellava ja ruiskaunokki monivuotisia:) Mutta syötäviä niiden pitäis olla?
Itselle taidan aloittaa rakentamisen salviasta ja jos saan laventelia lisäksi. Sekä venäläinen korkeaksi kasvava rakuuna saa häädön yrttimaaltani jos en vielä siirrä koko yrttimaata tuonne kukkapenkkiin. Lisäksi taidan laittaa vaikka köynnöskrassia kiipeämään tukia pitkin ja kehäkukkaa. Oiskohan mulla ruiskaunokkiakin... Pellavaa löytyy, se lie sopis sinne sekaan... Taustalle(toiselle puolelle) lie istutan muutamia marja-aronioita kirsikkapuuni lähelle. Toiselle reunalle päätyyn jäävät pensasmustikat ja karhunvatut, ehkä marja-aroniaa niidenkin kaveriksi.
*oli tosi vaikeaa keksiä mille palstalle tän otsikon perustan, tän saa siirtää jos valtuudet omaavat keksivät sopivamman paikan..*
Timjami ja mäkimeirami kukkivat kauniisti ja ovat herkkua, iisoppi kukkii kauniisti ja on syötävä, mutta en kyllä osaa sitä oikein käyttää kuin koristeena. Saksankirveli on monivuotinen iso kasvi - lipstikka kyllä kannattaa laittaa myös.
Sipulit - ilmasipuli, pillisipuli ja ruohosipuli ovat koristeellisia syötäviä myös.
Hih, no mä taisin sitten hävittää syksyllä sen saksankirvelin jos muistin et se oli yksvuotinen. Aina sekottaa mitkä on yks-, mitkä monivuotisia... Ei kaiken tarvii olla hyvältä maistuvia (siankärsämökin on kyllä liian ärtsyä syötäväksi), mutta perusideana olis että periaatteessa ne vois syödä mutta olis kuitenkin koristepenkkinä. Siitä vois hakea koristeita salaatteihin ja ruokiin, vesikannuun ja kakun päälle jne. Halutessa vois kuivattaakin jotain ja juoda teenä yms.
Ruiskaunokki on syötävä ja yksivuotinen mutta kylväytyy itsestään, riittää kun ostat siemeniä kerran ja annat siementää. Ruiskaunokistahan on saatavana myös värisekoituksia - niissä on sinistä, punaista, violettia, valkeaa, vaaleanpunaista,...
Varoitan kyllä oikein tosissani nyt istuttamasta lipstikkaa syötävään kukkapenkkiin. Ja jos, niin mahdollisimman taakse. Jos se nimittäin alkaa viihtyä, niin se vie tilaa pari neliötä ja kasvaa kukintoineen yli 2 metrin. Eikä sitä saa sitten siirrettyä ja jaettua kuin bobcatilla ja hyvällä moottorisahalla. Tai dynamiitilla.
Hehhehee, Rissa . Joo, mä koitan nyt tarkaan miettiä mitä kaikkea tuohon omaan noin 20neliön kukka-kasvi-puu-potager-penkkiini istutan. Just ettei tule laitettua mitään mikä kauheasti leviää tai minkä leviämistä ei saa pidettyä aisoissa.... Hiljaa hyvä tulee;) Tosin tällä hetkellä tyhjät alueet kasvavat hirmu vauhtia rikkiksiä. Jotain katetta pitäis saada ja äkkiä!
Anteeksi, Kaarina, ei ollut tarkoitus säikäyttää Lipstikka on hieno kasvi, hyödyllinen kaikin puolin. Paitsi, että on syötävänä monipuolinen, parantaa myös vieruskasviensa terveyttä (jos lukemaansa voi uskoa). Koittakaas muuten kasvattaa ihan tavallista kepasipulia kaksivuotisena syötävässä kukkapenkissä (tekee toisena vuonnaan kauniin valkoisen pallokukinnon). Ja vaikka mansikkaa kaverina.
Minulla on myös tuollainen syötävien kasvien ''rasia''. Tosin nyt 2 vuotta sitä ihmetelleenä olen huomannut, että sitruunamelissa ja saksankirveli kasvavat liian suuriksi ja vievät toisilta valon ja veden. Niiden siirto on edessä. Minä pyrin tolla syötävällä rasialla siihen, että kaikki olisi monivuotisia, ettei niihin tarvitsisi koskea eikä miettiä, mitä aukkokohtiin. Nyt tosin olen huomannut että aukkokohtia tulee talven jälkeen kun joku monivuotinen ei olekkaan selvinnyt (kuten salvia ja timjami). Sitruunatimjami, mansikat, oreganot, ranskalaiset rakuunat sekä nuo melissa ja kirveli voivat hyvin ja reunalla kasvaa vielä iso mätäs bellistä. Nyt olisi ajatuksena siirtää ko. penkkiin laventeli (joka selvisi talvesta) sekä iisoppi (valkokukkainen, joka kärsii toisessa penkissä oreganon varjossa). Pääsääntöisesti olen pitäytynyt yrteissä mutta nuo yksivuotiset kukat olen pitänyt toisissa penkeissä, eli krassin, kehäkukan, auringonkukat, ruiskaunokit ja raunioyrtin (josta tulee niin valtava, että pitäisi siirtää johonkin ojanpientareelle). Saksankirvelistä oli juttua, että tykkäisi elämästään varjossa. Miten käytätte iisoppia?