Kukkaruukkuja ilmaiseksi

Näin syksyllä ja keväällä koittaa meille dyykkareille hyvät ajat.Nimittäin hautausmaiden roskikset ovat pullollaan savi- ja muoviruukkuja! Ihmiset syytävät ruukut kaatopaikkaroskiin kun eivät viitsi kantaa kotiin ja pestä.

Kävin tänään hautausmaalla ja 5 roskiksen jälkeen minulla oli 17 ehjää 10 cm:n saviruukkua.Ikävä vaan että ruukut heitetään laatikkoon ja paljon ruukkuja menee rikki.En ottanut muovisia kuin yhden tavallista sievemmän. Sopivat esim kaktuksille ja saint paulioille.Pesin jo hautausmaalla enimmät hiekat ja sitten kotona vanhalla astianpesuharjalla ja toluvedellä käsittelyn jälkeen ruukut olivat kuin uusia! kukkais pyöritystä Rikkinäisiä saviruukkuja voisi tietysti ottaa salaojitukseksi.

Olen kans miettiny tota mutta jotenki tuntuu että kaikki mummot tappaa katseellaan ku näkevät mun tonkimassa roskiksia hautsikalla, mut jos menis pimeellä…

Meidän hautausmaalla on puiset laatikot ruukkuja varten. Niissä lukee myös ruukut. Tuskinpa kukaan siitä pahastuu jos ottaa ruukkuja sieltä, kun hautausmaan hoitajat on sanoneet niiden olevan vapaasti otettavissa.

höpsistä tappaa, sanoo nimimerkki dyykismummo :smiley:

No, pitää käydä joku päivä penkasemassa, jos mua ei näy täällä niin tiedättepäs sitten että nyt se sitten meni =)

Meidän hautausmaalla ruukut kootaan työkaluvajan kupeelle, siitä on hyvä tarvitsevan ottaa ja ihan luvalla:)

Eräs hautausmaapuutarhuri kertoi, että kenellekään kelpaamattomat ruukut särjetään ja sitten ihan pienen pieninä säpäleinä kompostoidaan. Varmaan seurakuntakohtaista tuokin.

Jostain luin murskattuja ruukunpalasia käytettävän katteena.

Ihmettelen kyllä tuota kompostiin sekoittamista.

Meillä ainakin käytetään kompostijätteestä kompostoimalla tehty multa nurmikoiden tekemiseen ja kylläpä ikävästi siitä erottuisi (terävät?) pienetkin sirpaleet oranssinpunaisina.

Eri asia on sitten jos ihan jauhoksi jauhaisi.

Muutama vuosi sitten Ransanreissulla kävin eräässä taidepuistossa, nimeä en enää muista, ja siellä oli ruukkuja kierrätetty tällä tavoin.

Tosi jännää ruukkutaidetta! Tuossa ON ideaa…kopsaiskohan? Sitten joskus.

Kyllä tuo oma keräyslaatikko kukkaruukuille olisi ihan hieno täällä Oulun Intiön hautausmaallakin. Siten keräyspisteissä olisi 5 keräyslaatikkoa (muovi,lasi,metalli,sekajäte,ruukut) vierekkäin mutta kaatopaikalle menevä kallis sekajäte vähenisi.Uskon kyllä että ihmiset kykynsä mukaan lajittelisivat.

Vaikka laatikot oli sattumoisin vastikään tyhjennetty löysin tänään 21 saviruukkua.Lisäksi kaunis laakea istutusruukku oli jätetty sievästi maahan roskiksen viereen.Olisi ollut ehjä hautausmaalyhtykin mutta en tarvitse enää.

Ja minusta on hauska seurata ihmisten reaktioita roskiksiin kurkisteluista. Tähän saakka tulos BB:n Mariannaa lainatakseni : zero. täh?

Mä kans kävin hakemassa hautikselta ruukkuja ja saaliiksi tuli iso pussillinen savisia sekä muovisia ruukkuja…

Teen tunnustuksen… käyn itsekin hautausmaan roskiksia tarkistelemassa silloin tällöin. En ole kyllä koskaan saviruukkuihin törmännyt… valitettavasti. Ne olisivat kyllä tosi kivoja. Voisin antaa niitä lapsille maalattavaksi ja koristeltavaksi, ja istuttaa esim. lastenhuoneen kukat lasten itse koristelemiin ruukkuihin.

Ja mitä katselijoihin tulee… antaa katsella… minähän vain kierrätän jätettä, joka muuten päätyisi kaatopaikalle. Vaikka myönnän, että jakkupukuun ja korkokenkiin pukeutunut rouva, joka kaartaa paikalle arvokkaalla mersulla, ja rupeaa dyykkaamaan roskiksia, voi hivenen aiheuttaa katseita ja hilpeyttä :). En ole antanut sen häritä :slight_smile: so what!

Mitä sitä ei kasvien takia tekisi, vaikka nolaa itsensä vieraiden silmissä pomppivaa naurua

Aivan! Ajattelen vain aina, että eihän minua kukaan tunne. Tai mistäs minä tiedän kuinka kova dyykkarin maine minulla jo näillä seuduilla on naurua.

Rakkaat ystävät, eihän siinä ole mitään hävettävää! Päin vastoin, sehän on ekoteko! Pikemminkin se joka dyykkailee ruukkuja voi mulkoilla niitä, ketkä ovat heittäneet ruukkunsa roskiin, eivätkä ole kierrättäneet sitä! Monesti ihmiset ei edes vaivaudu laittamaan kasvia/multaa biojätteeseen, vaan viskaavat koko höskän suoraan sekajätteeseen. Semmoiset sivistymättömät tyypit saa kyllä jättää omaan arvoonsa. :smiley:

Zaira: vanha totuus sanoo että ei ne suuret tulot vaan pienet menot meidät tasokkaassa elämässä pitää, joten turha nolostella, ihmiset varmaan luulee sinun hukanneen jotain,tässä tapauksessa lenkkkarit olisivat paljon huonommat,ajattele miten hyvä on korkkarin koroilla syvältä ruukkuja kaivaa jos muuten ei ylety :))

minä jo aikaisemmin kerroin,että laitoin kyläkaupan oven viereen kori ja siihen lapun"otan suurella kiitollisuudella vastaan kaikenlaisia ruukkuja,ei tartte pestä"siitä tuli suksee!!!kauppias oli tyytyväinen kun sai uusia asiakkaita kun ihmiset toi ruukkujaan.siis satoja ruukkuja sain.ensikesänä aion pyytää hautausmaan hoitajaa laittamaan laatikon roskisten viereen ja lapun siihen saa laittaa tai ottaa ruukkuja!en tiedä onnistuuko!!!

Korkkarit ovat ihan edottomat apuvälineet dyykkausreissulla. Enhän minä lyhyenä ihmisenä muuten saisi edes leukaani roskiksen reunan yläpuolelle. Sitäpaitsi kuka sitä nyt rupeaa kenkiä vaihtamaan kesken kaiken.

Siis toki niitä ruukkuja saa kaupastakin ostamalla, mutta minusta vain on niin tyhmää ostaa niitä kaupasta kun toisaalla niitä menee kasapäin roskiin. Sitäpaitsi en kiellä, että joskus minulla on hillittömän hauskaa kun katselen ihmisten ilmeitä. Ensin katselijat eivät kiinnitä minuun mitään huomiota, ja kun avaan roskiksen kannen he oitis olettavat minun laittavan sinne jotain. Voi sitä leukojen loksahtelua kun hetken kolistelun jälkeen lähden kävelemään multaisten purkkien kanssa tyytyväisenä poispäin. Joskus tilanteesta saisi hyviä kuvia piilokameraan!

Mutta itse ruukkuihin olen usein hyvin tyytyväinen. Minä ainakin käytän ruukkuja suojaruukkujen sisällä sisäkukilla, teen niihin siemenkylvöt, juurrutan niissä pelargoniat ja verenpisarat. Jos satun löytämään amppelin niin olen tosi iloinen. Ruukkuihin tulee myös istutettua kukkia kavereille vietäväksi ja esim. taimenvaihtoon vietäviä taimia on myös kätevä istuttaa niihin. Ruukkujahan kuluu paljon… ja kierrätyshän on muotia nykyään :slight_smile: tottahan haluan olla muodissa mukana :slight_smile:

Nythän on taas kanerva-aika, eli saviruukkuja saattaa löytyä. Viime syksynä tosin oli jo paljon muoviruukkuja. Panin merkille myymälöissä.