Kukkaruukkuja ilmaiseksi

Kuvia saa vapaasti käyttää. Minä olen ollut kaksi päivää ilman nettiyhteyttä, niin en ole päässyt katselemaan, enkä vastailemaan. Vika oli operaattorin.

Kiitos, rea.

(Teksti taisi olla kuitenkin Hillasuon)

Tsori, Hillasuolle kiitos tekstistä hyvine perusteluineen.

Meillä on loistava palvelu kaupungin puistotoimiston työntekijöiden kautta. Kotiin tullessa oli kukkaruukkuja pinot roskiksen vieressä ja lappu mukana, että jos lisää tarvitsen niin soita. Ovat huolisssaan, kun muuten menisivät kaatopaikalle. Tuovat taas satsin, kun ovat vastapäisellä leikkipuistolla töissä.

Heh, pistotoimisto saa omantunonpistoja… :wink:

Hihhh!

Ehdimpäs vielä korjaamaan kirjoitusvirheen:D Hitsi kun ei ole enää korjausohjelmaa käytössä niin tulee taas virheitä jatkuvasti.

Minä tyhjentelin viime viikolla hautausmaiden roskapöntöt ja tulikin paljon ruukkuja ja 3 äitinpäiväruusua,jotka istutin maahan :wink:

Minä kävin eilen hautausmaalla ja sinne oli ilmestynyt sellainen korkea (syvä) roskis jossa oli keltainen kyltti. "Tähän kukkapurkit, saa ottaa tarvitessa". (muistaakseni teksti oli noin; täytynee tarkistaa kun seuraavan kerran käyn.) Kurkistin laatikkoon ja se oli tyhjä. Katsoin myös matkan varrella roskiksiin joihin laitetaan maatumattomat roskat ja niissä oli purkkeja vaikka kuinka paljon. Keräsin vinon pinon niitä ja ajattelin mennä kohtapuolin uudelleen kurkkiin niihin roskiksiin. Oli muutamia ihmisiä hautoja siistimässä niin en viitsinyt kovin huomiota herättää hommallani.

Noita purkkeja varten ei siis ollut kuin tuo yksi roskis, meinaan vaan että ei ihmiset ala kantaan niitä purkkejaan hautausmaan toisesta päästä sinne eivätkä edes välttämättä tiedä että sellainen onkaan olemassa. (vai oliskohan siellä toisessa päässä omansa, se pitää tarkistaa) Parkkipaikat on molemmissa päissä hautausmaata. Tekis mieli kirjoittaa paikallislehteen yleisönosastolle juttu.... tai sellainen tekstarijuttu joita nykyisin on lehdissä, tiedättehän ? Mutta edistystä se on tuokin. Srk:sta en saanut mitään vastausta viestiini.

No sentään jotain tuokin ! Sun ansiotasi.

Kävin tänään dyykkaamassa pari paperikassillista muovi- sekä saviruukkuja hautausmaalta. Täällä Imatralla on kolmet eri jäteastiat: biojäte, palamaton jäte (ruukut, metallit yms.) ja palava jäte.

Näin on ollut jo monta vuotta. Harmi vaan, kun ruukkuastiat ovat kapeita ja syviä, niin on hankala dyykata, jos "roskia" on vähän. Kovin kannustavia katseita en kyllä saanut hautausmaalla kävijöiltä, kun pää piti työntää roskikseen, jotta saisin niitä ruukkuja!

Minäkin kun kävin hautiksella niin piti sitä roskista kallistaa kun möhömaha otti vastaan kun oli niin pohjalla ne ruukut , oli varmaan tyylikkään näköstä pylly pitkällä tonkia roskiksia, no ompahan mummoilla puheenaihetta

Minä löysin kevällä sellaisen metallisen lyhdyn varren (niitä, jotka tökätään maahan pystyyn) sieltä roskiksista. Sillä oli suht hyvä sohia niitä pohjimmaisia purkkeja ja kangottaa laitaa vasten ylös. Piikkikin sopi aika usein niihin pohjareikiin. Kun sattui vielä olemaan usein kulkua naapuripitäjään, niin en herättänyt huomiota omalla paikkakunnalla ; D. Mutta sen huomion tein, että vaikka kompostijätteelle ja kaatopaikkajätteelle oli eri astiat, niin paljon oli roskia laitettu ihan vaan lajittelematta : ( .

Mitenhän muuten pahaa verta herättäisi jos ottaisi kaatopaikkaroskiin laitetuista hautakukkakoristeista silkkinauhat ym koristeet? Kyllä mulla oli vaikeuksia viimeksi dyykatessani olla ottamatta roskapinon päällä olevia e-r-i-t-t-ä-i-n kauniin värisiä, leveitä nauhoja. Kuinka kauniita koristeita niistä saisikaan ovikransseihin!! vaikka hautausmaa oli lähes tyhjä aamupäivällä, en kehdannut ottaa nauhoja .allapäin

Tuosta kissan viestistä tuli mieleen, että voi, kun hautausmaille laitettaisiinkin erikseen sellaiset "saa ottaa" -laatikot, johon työntekijät kippaisivat kaiken mahdollisesti jatkohyödynnettävän. Luulisi seurakuntien hautaustoimen jätteenkuljetuslaskujen pienenevän aika reilusti. Pitäiskö penttiläisten tehdä kuntalaisaloitteet kukin omassa kunnassaan? Olisihan siinä ympäristötekoakin kerrakseen, kunnan kulujen pienentämisen lisäksi.

Ha, ja siinä samassa tää kävi oman seurakuntansa nettisivuilla tekemässä asiasta aloitteen. Tehkääpä tekin!

"hillasuo,

sunnuntai,
                                  syyskuuta

2008 - klo 17.
33 (yli 11 vuorokautta sitten) ,muokattu: 21.9.2008 17:44:15

Minä sitten päätin ottaa kantaa tähän ruukkuasiaan. Laadin kirjeen paikkakuntani seurakunnalle:"

:-) jos et koko tätä ketjua ehdikään/viitsikään lukea, niin lue edes muutama juttu etiäpäin tuosta hillasuon kirjoittamasta...

Muuten, suomen suosituimmaksi piha- ja puutarhalehdeksi itseään tituleeraavan lehden takasivulla oli kirjoitelma: Jouni Seppänen ,Kuskaammeko ongelmajätteitä hautausmaille? Saviruukut,muoviruukut,kukkalaitteiden styroxit ja kukkasienet ovat vaikeasti hävitettäviä.

Jaaha, täällä onkin näköjään pohjoisen ihmiset panneet tuulemaan asian tiimoilta jo ennen minua. Ja luinpa minäkin - riemuiten - Jouni Seppäsen kolumnin… kaikki roskisdyykkaajat, yhtykää!

Kävin isän haudan kunnostamassa, ja hautausmaan roskisten vieressä oli kymmeniä, ellei satoja tyhjiä ruukkuja pinossa. Ketään ei näkynyt missään, joten rohkaistuin ottamaan neljä (4!!!) muovikassillista ruukkuja itselleni. Kukahan ne pesis…

En ole minäkään koskaan pessyt, isommat mullat ravistelen pois, keväällä heti käyttöön kukkanen