Kukkasipulien lannoitus

Teen tikusta asiaa ja kokeilen samalla tämän uuden puolen systeemiä: eli koska sipulikukat ovat jo nostaneet päänsä mullasta, olisiko jo aika lannoittaa?

No, vastaan itselleni, että voit aloittaa lannoittamisen kunhan piipot sieltä kyllin näkyvät, ja näkyväthän ne...

Kukkaeläjä, mitä lannoitetta laitoit?

Itse istutin viime syksynä ensimmäiset sipulini ja onneksi ne näyttävät selviytyneen, vaikka piipot ensimmäisten pakkasten jälkeen alkoivat jo kasvaa kohisen lämpimässä joulukuussa. Peitin niitä silloin talvehtimisturveella, pitäisikö se nyt poistaa kokonaan, kun se on niin kuivaa ja pöllyävää?

Mikäs lannoite olisi parhainta sipulikukille?PK-lannos vai joku muu?

Itse myös äsken pihalla kuljeskelin ja ihailin tulppanien piippoja ja raparperitkin olivat jo nostaneet silmuja maanpinnalle

Anteeksi, en huomannut kysymystä lannoitteesta kuin vasta nyt, mutta K....län sipulikukkalannoitetta olen antanut siinä vaiheessa jo, kun petaan sipuleita maahan ja sen jälkeen, kun ovat nostaneet hyvin päänsä mullan ylle. Tosin varmasti pelkkä lehtikompostikin riittäisi, jos on lannoittanut silloin istuttaessa. Mene ja tiedä..  Sitten lannoitan samalla K:.lla kun ovat kukkineet ja pelkät lehdet on jäljellä. Keräävät sitten voimaa tulevalle vuodelle.

Olen iloinen, kun niin moni sipuli on hienosti alkanut kasvunsa, idänsinililjoista ei vain näy vielä merkkiäkään, vaikka niiden pitäisi olla aikaisempia kuin esim. keltanarsissi. En tiedä mikä on syynä. Onkohan talvi tuhonnut??

Pitäisikö talvehtimisturve, jonka laitoin piippojen suojaksi talvella, poistaa - se tuntuu niin pölymäiseltä ja turhalta? Vai voisiko sitä jotenkin hyödyntää?

Voi, unohdin vastatata tuohon kysymykseesi! Kyllä voit poistaa sen, niin ainakin mie tekisin. Poista ja sekoita mullan sekaan jonnekin penkkiin, jos näyttää käyttökelpoiselta. En kylläkään ole koskaan sen turpeen kanssa toiminut, niin en osaa enempää siitä sanoa. Kompostia voisi kuitenkin laittaa nyt sen turpeen sijaan. Se turvehan on hengetöntä kamaa...Ja sipulit kaipailevat jo voimia tulevalle kasvulle. Niin ainakin otaksun...

Keisarin pikarililja on nostanut jo viisisenttiset latvat näkyviin kun eilen lumiraja siirtyi pois niiden päältä. Pitäisiköhän suojata niitä jotenkin jos tulee ja varmaan tuleekin pakkasöitä. Tietääkö joku paljonko kylmää nämä sietävät.

Minulta paleltui keisarinpikarlilja toissa keväänä. En tiedä kuika paljon ne sietää pakkasia,mutta arkoja ovat myös kevät tuulille.Kannattaa mielestäni peittää havuilla,koska pakkasöitä taitaa vielä olla tulossa?

Olisiko jollakin hyvä neuvo ongelmaan - miksi toissa syksynä istutetut narsissit ei tänä keväänä kuki? Viime keväänä kukkaloisto oli hieno. Miten ja milloin tarvitsee lannoittaa, että kukinta varmistuu? Lehdet kasvavat ja sipulit lisääntyvät sekä narsisseilla että jonkun aikaisemmin istuttamilla tulppaaneilla, mutta kukkia ei näy.

Ensi kevääseen valmistautuva Pilviina

Sipulikasveja pitäisi lannoittaa heti, kun ne alkavat mullasta työntyä näkyviin. Ja tietenkin lehtien pitää antaa lakastua rauhassa, jotta sipuli ottaa ravinnon talteen. Sipulikasveille on olemassa ihan omakin lannoite, mutta kyllä muukin käy.

Yksi syy narsissien kukkimattomuuteen on myös liian tiheä istutus. Jos sipulilla on ahdasta, se ei jaksa kukkia tehdä.

Istutin viime syksynä heinätähtiä, laitoin hiukan sipulikukkaravinnetta samassa yhteydessä. Pintaan ei noussut kuin yksi onneton raukka, mutta senkin ehti joku ötökkä syödä ennen kukintaa. Mikähän meni vikaan? Eikö olisi saanut lannoittaa vai onko kyseessä vaatelias kasvi?

Kovasti tekisi mieli näitä, vieläkö uskallan yrittää uusilla sipuleilla vai laitanko hanskat naulaan?

Vaatelias kasvi-

Juu, ainakin minulle turhan kranttu :slight_smile:

tulipas taas mieleen.

Sipulikukkia en ole koskaan lannoittanut,mutta nyt kun olen niitä itse tuonne laittanut niin ajattelin jos sillä keinon kukkisivat tulevaisuudessakin paremmin. Koska niille annetaan voimaa?

(kait tääkin on pihapuuhia?)

Kysymys kukkasipulien lannoituksesta siirtyi pihapuuha-ketjusta tänne, saadaan asia talteen ja helposti jatkossa löydettäväksi :slight_smile:

Kiitos Nuu!

"Sekä uudet että vanhat sipulikukat lannoitetaan keväällä niiden erikoisravinteella heti, kun ensimmäiset versot nousevat maasta" sanovat puutarhakirjat ja muut neuvojat. - meillä tuo erikoisravinne on muuten hyvä omatekemä kompostimulta, joka levitellään piippojen päälle:-) suojaa yöpakkasiltakin.