Mun tilaus on toimitettu kuljetusyritykselle lähtömaassa Hollannissa 14.5. ja kuljetuksessa 15.5.
Mulle lähetetyssä ilmoituksessa luki että “Toimitetaan pe 23.5. mennessä”.
Toivottavasti tulee ennen sitä ![]()
Minulla kesti molemmilla kerroilla 7 päivää tuosta toimitettu kuljetusyritykselle ilmoituksesta.
Ja ne kaikki ekassa kuormassa juuri ennen vappua saapuneet on kaikki jo todella hienossa kasvussa.
Niissäkin oli varsinkin iriksissä just tuollaista, että juuret ja idut samaan suuntaan, mutta kyllä ne sieltä hienosti lähti kääntymään.
Mulle FG:n begonian mukulat on pettymys,hirvittävän hitaasti lähteneet kasvuun ![]()
Monta viikkoa mullassa ja osassa vasta pikkusen pilikistää.
Tänään iltapäivällä tuli FG paketti ![]()
Kasvit jo kovasti kasvamassa, ok, suihkutin vähän vettä pusseihin koska tänään en jaksa enää istuttaa.
Tuli erilaista iiristä ja liljoja ![]()
Eiköhän nyt ollut viimeinen paketti tältä kaudelta, tai ei pidä sanoa, minkälainen on syysvalikoima ![]()
Minunkin viimeinen paketti tuli tänään.
Ovat jo mullassa.
Tällä kertaa muistin liottaakin juurakot.
Mulle tuli eilen ilmoitus että posti tuo lähetyksen 22.5. eli huomenna klo 8-16 välisenä aikana. Se on oltava sit päivystämässä.
Juurakot on siis laitettava veteen likoamaan ? Koskeeko myös päivänliljaa ? Entä liljojen sipulit, täytyykö niitä tekohengittää ? Meinaan laittaa kesäksi kasvamaan ruukkuun ja vasta syksyllä istuttaa ne maahan paikoilleen.
Siellä oli ohje että noin 3 tuntia liottaa juurakoita ennen multaan laittamista.
En kyllä niin kauaa pitänyt , ehkä joku reilu tunti meni. Kävin kaupoilla niin sen ajan.
Korvessa asumisessa hyötyä, voi muuttaa toimitustapaa huoletta, tuskin kukaan tulee pöllimään pakettia. Muutan aina kontaktittomaksi ja pyydän jättämään kuistille.
Mulle tuli Dutch bulbsilta paketti eilen kotiin. Komean kokoisia liljasipuleita, kuunliljoja, siperian kurjenmiekkoja ja päiväliljoja. Aika olmeja, mutta nopeasti saavat värinsä kun pääsevät pusseista pois.
Olen nopiasti poistanu kaikki FG:n spostit.
Tiistaina tuli 18 kpl hyvälaatuisia pionin juurakoita FG:ltä. Istutuspaikkaa en vielä tiedä. ![]()
Miten isoja nuo pionijuurakot olivat?
No hemmetti! Nuohan on ihan kunnon juurakoita! ![]()
En vaan voinut pitää sormet poissa näppikseltä kun tuli FG:stä s-postia syksyn valikoimasta ![]()
Mutta ei se mitään, en kadu mitään.
Tällaista ![]()
Toimitusaika on elo-syyskuu, sopivasti voi sitten istuttaa suoraan ilman esikasvatusta ![]()
Minulla on vaan yksi pioni jonka sain äidiltä kotikoti puskasta.
Joka vuosi se on kukkinut, pari kolme valtavaa tuoksuvaa valkoista kukkaa.
En tiedä mitään pioneista muuta kun että haluavat olla rauhassa.
Se minun valkoinen tekee vaan ja on aina tehnyt 3-5 oksaa ja se siinä. Se ei ole suurentunut se ”kasvupaakku” vaan on aina ollut samankokoinen.
Ehkä se on nyt vaan sellainen tyyppi, aina samankokoinen. Olen antanut sen olla rauhassa kaikki nämä vuodet (istutettu 1994).
Sama koskee jouluruusuja. Niin kauan kuin muistan ovat olleet hankintalistalla mutta kun hinta on ollut aika korkea, niin on vaan jäänyt hankkimatta. Tontilla ei ole yhtäkään jouluruusua, tähän tulee nyt muutos.
Äidillä oli kotikotona ja kasvoivat käsittämättömän isoiksi, pieniksi pensaiksi ja joka kevät olivat täynnä kukkia. Paikka oli karu ja melko varjoinen, kalliotontti, mutta multa piti hyvin kosteutta. Minulla on aika samanlaiset olosuhteet. Toivottavasti saisin ne kasvamaan.
Viesti yhdistettiin ketjuun: Kukkasipulien ja mukuloiden hankintapaikat
Tänään pääsi tälle kaudelle hankitut daaliajuurakot multaan. Multasäkit oli tietysti unohdettu laittaa sääsuojaan mutta kyllä ne vuorokaudessa suli.
Juurakot tilasin Farmer Gracy:lta viime vuoden lopulla. Olivat hyvänkokoiset ja napakat. Pari lajiketta oli tuttuja ja muut uusia tuttavuuksia.
Omat talvetetut ovat vielä säilössä enkä tiedä miten ovat talvehtineet.
Pitäähän ne tuoda kotiin kohtapuolin ja istuttaa nekin.