Kukkasipulien, mukuloiden, juurakoiden esikasvatus

Mun tilaus on toimitettu kuljetusyritykselle lähtömaassa Hollannissa 14.5. ja kuljetuksessa 15.5.
Mulle lähetetyssä ilmoituksessa luki että “Toimitetaan pe 23.5. mennessä”.
Toivottavasti tulee ennen sitä :flushed:

Minulla kesti molemmilla kerroilla 7 päivää tuosta toimitettu kuljetusyritykselle ilmoituksesta.

1 tykkäys

Ja ne kaikki ekassa kuormassa juuri ennen vappua saapuneet on kaikki jo todella hienossa kasvussa.
Niissäkin oli varsinkin iriksissä just tuollaista, että juuret ja idut samaan suuntaan, mutta kyllä ne sieltä hienosti lähti kääntymään.

Mulle FG:n begonian mukulat on pettymys,hirvittävän hitaasti lähteneet kasvuun :unamused:
Monta viikkoa mullassa ja osassa vasta pikkusen pilikistää.

Tänään iltapäivällä tuli FG paketti :hugs:
Kasvit jo kovasti kasvamassa, ok, suihkutin vähän vettä pusseihin koska tänään en jaksa enää istuttaa.
Tuli erilaista iiristä ja liljoja :+1:
Eiköhän nyt ollut viimeinen paketti tältä kaudelta, tai ei pidä sanoa, minkälainen on syysvalikoima :thinking:

4 tykkäystä

Minunkin viimeinen paketti tuli tänään.
Ovat jo mullassa.
Tällä kertaa muistin liottaakin juurakot.

2 tykkäystä

Mulle tuli eilen ilmoitus että posti tuo lähetyksen 22.5. eli huomenna klo 8-16 välisenä aikana. Se on oltava sit päivystämässä.
Juurakot on siis laitettava veteen likoamaan ? Koskeeko myös päivänliljaa ? Entä liljojen sipulit, täytyykö niitä tekohengittää ? Meinaan laittaa kesäksi kasvamaan ruukkuun ja vasta syksyllä istuttaa ne maahan paikoilleen.

1 tykkäys

Siellä oli ohje että noin 3 tuntia liottaa juurakoita ennen multaan laittamista.

En kyllä niin kauaa pitänyt , ehkä joku reilu tunti meni. Kävin kaupoilla niin sen ajan.

Korvessa asumisessa hyötyä, voi muuttaa toimitustapaa huoletta, tuskin kukaan tulee pöllimään pakettia. Muutan aina kontaktittomaksi ja pyydän jättämään kuistille.
Mulle tuli Dutch bulbsilta paketti eilen kotiin. Komean kokoisia liljasipuleita, kuunliljoja, siperian kurjenmiekkoja ja päiväliljoja. Aika olmeja, mutta nopeasti saavat värinsä kun pääsevät pusseista pois.

2 tykkäystä

Olen nopiasti poistanu kaikki FG:n spostit.

Tiistaina tuli 18 kpl hyvälaatuisia pionin juurakoita FG:ltä. Istutuspaikkaa en vielä tiedä. :see_no_evil:

1 tykkäys

Miten isoja nuo pionijuurakot olivat?

Minusta nämä on hintaansa nähden isoja.

Äkkiä tilaamaan alennusmyynnistä lisää :sweat_smile:

5 tykkäystä

No hemmetti! Nuohan on ihan kunnon juurakoita! :flushed:

En vaan voinut pitää sormet poissa näppikseltä kun tuli FG:stä s-postia syksyn valikoimasta :smirking_face:
Mutta ei se mitään, en kadu mitään.

Tällaista :heart_eyes:

Toimitusaika on elo-syyskuu, sopivasti voi sitten istuttaa suoraan ilman esikasvatusta :+1:

Minulla on vaan yksi pioni jonka sain äidiltä kotikoti puskasta.
Joka vuosi se on kukkinut, pari kolme valtavaa tuoksuvaa valkoista kukkaa.
En tiedä mitään pioneista muuta kun että haluavat olla rauhassa.
Se minun valkoinen tekee vaan ja on aina tehnyt 3-5 oksaa ja se siinä. Se ei ole suurentunut se ”kasvupaakku” vaan on aina ollut samankokoinen.
Ehkä se on nyt vaan sellainen tyyppi, aina samankokoinen. Olen antanut sen olla rauhassa kaikki nämä vuodet (istutettu 1994).

Sama koskee jouluruusuja. Niin kauan kuin muistan ovat olleet hankintalistalla mutta kun hinta on ollut aika korkea, niin on vaan jäänyt hankkimatta. Tontilla ei ole yhtäkään jouluruusua, tähän tulee nyt muutos.
Äidillä oli kotikotona ja kasvoivat käsittämättömän isoiksi, pieniksi pensaiksi ja joka kevät olivat täynnä kukkia. Paikka oli karu ja melko varjoinen, kalliotontti, mutta multa piti hyvin kosteutta. Minulla on aika samanlaiset olosuhteet. Toivottavasti saisin ne kasvamaan.

4 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Kukkasipulien ja mukuloiden hankintapaikat

Tänään pääsi tälle kaudelle hankitut daaliajuurakot multaan. Multasäkit oli tietysti unohdettu laittaa sääsuojaan mutta kyllä ne vuorokaudessa suli.

Juurakot tilasin Farmer Gracy:lta viime vuoden lopulla. Olivat hyvänkokoiset ja napakat. Pari lajiketta oli tuttuja ja muut uusia tuttavuuksia.

Omat talvetetut ovat vielä säilössä enkä tiedä miten ovat talvehtineet.
Pitäähän ne tuoda kotiin kohtapuolin ja istuttaa nekin.

5 tykkäystä

Toin kotiin talvetetut daaliajuurakot ja cannat.
Osa näyttää hivenen surkastuneilta ja toiset ovat rusinana. On myös hätähousuja jotka ovat kasvattaneet jo metrin mittaiset varret. Kaikkea on, alkuja ja pitkiä naruja.
Cannat ovat pyöreissä ruukuissa. Niiden kanssa joutuu tosissaan tappelemaan kun juurakko on täyttänyt ruukut. Saha tulee tarpeeseen.
Kastelin kunnolla ruukut ja laatikot.
Huomenna alan jakamaan ja istuttamaan ruukkuihin tai pusseihin.

Tässä näkee hyvin että alut/silmät voivat olla myös viime vuoden varsissa. Tämän takia jätän aina pitkät tapit kun syksyllä leikkaan varret alas.
Toivottavasti ainakin osasta olisi silmäniloa kesällä.

5 tykkäystä

Daalia kuulumisia. Kaikki esikasvatukseen menneet juurakot on heränneet ja kasvavat. Olen aina vienyt ne ulos päiväksi kun on ollut yli 3 astetta ja se on näköjään vankistuttanut kasvustot, ovat rehevät ja varret vankat. Illalla olen ottanut kaikki sisään.

Daaliat ja on siellä Cannojakin.

Tämä tapaus, Daalia Life Force, on varsinainen tyyppi. Ensinnäkin juurakko oli tosi iso enkä uskaltanut sitä pilkkoa. Toisekseen sen kasvutapa on aina ollut erilainen, suurin osa oksista haluaa väkisin ensin kasvaa alaspäin ja sitten vasta ylöspäin. Pari oksaa menikin poikki kun yritin niitä ohjailla.
Tätä tyyppiä ei voi ohjailla vaan se elää ihan omaa elämää. Samanlaista oli kasvu viime vuonna.
Oksat ovat nyt jo paksut ja korkeutta lähes 60cm. Hän pääsi muovipussiin kasvamaan maaliskuun puolessavälissä. Korkeutta tullee olemaan kesällä pitkälle yli metri ja kukat lautaskokoiset. Väri syvän keltainen oranssiin vivahtava. Kaunis.

6 tykkäystä