Callojen kasvuunlähtö on suorastaan huvittava.
Ensin työnnetään juuret pintaan, sitten U-käännös ja takaisin multaan.
Poistin kaikki kuivuneet juuret ja ihmettelin luonnon hässäkkää ![]()
Tämä tietäjien mukaan täysin normaalia, ja mukulat istutetaan pintaan.
Pari piippaa jo näkyvissä.
Jännää, ensimmäistä kertaa kokeilen mukuloista Callojen kasvatusta.
Kasvukorkeus 30-50cm.
Värejä on neljä erilaista ja tulossa on pari mukulaa, jätti valkoinen jonka korkeus n.50-80cm.
Eilen FG-pakettini tuli iltapäivällä (maanittelujen jälkeen).
Paketti oli lähtenyt Hollannista 14.4, tuli Vantaalle aamulla 17.4 ja oli minulla eilen 25.4.
Parasta että en ilmaise mielipidettäni suomen sisäisestä tavaraliikenteen sujuvuudesta.
Kolmena päivänä toimitus peruttiin ajanpuutteen takia.
Vantaalta meille ihan vaan tiedoksi, kestää ajaa 30-40 minuuttia.
Oli miten oli, pelkäsin tilaamieni perennojen puolesta, ja syystä, olivat janoisia.
Pusseissa kasvuhässäkkää ja sen selvittäminen vei sitten koko illan. Paljon ”siimoja” meni poikki.
Mutta, selvisin ja kaikki saivat omat purkit ja kuohkeaa multaa ![]()
Koska ovat perennoja, aamulla vein ulos suojaiseen valoisaan paikkaan terassilla.
On parempi että saavat valoa, viileyttä kestävät kyllä. Illalla otan takaisin sisään.
Viikko sitten tilasin 130 liljan sipulia Hollannista (bulbi.nl) ja sivusilmällä odottelen, jos Farmer gracyn alennukset paranee vielä, niin saattaa joutua tekemään jonkin pikkutilauksen. ![]()
nea, tollanen määrä jo tarttee jonkin sortin alueenkin istutusta varten. Onko sulla joku laajennus menossa pihalla vai meinaatko laittaa liljoja sinne tänne ?
Wau, se kukkaisloisto! Minkälaisia liljoja sinulle on tulossa?
Tänä vuonna minulla on tasan yksi lilja alkamassa, Regale.
Onko sinulla jokin salainen resepti millä pidät liljakukot loitolla? ![]()
Meidän pihaan ne löytää aina.
Pitääpä pitää silmällä FG lilja-alea….
Ei ole selkeää suunnitelmaa vielä. Ennestään olen laittanut jo varmaan toista sataa liljaa muutamille eri alueille. Hetkenhän nekin vain kukkivat mutta tuoksu on huumaava.
Tilasin 50 kpl pretty womania, jota oli minulla jo ennestään.
Ja toisena oriental mixed, 80 kpl, tätäkin ennestään.
Viime vuonna tilasin samat määrät samasta paikasta mutta sipulit oli huonokuntoisia. Tein niistä valituksen myyjäliikkeelle ja sain lahjakortin, jolla nyt tilasin nämä uudet.
Bulbi tulee halvemmaksi näille isoille määrille kuin FG.
Liljakukkoja ei ole näkynyt.
Farmer gracyltä ajattelin katsoa mahdollisesti kuunliljoja tai pioneja tai liljoja. Mitään näistä en oikeastaan tarvitse mutta jos hinta on sopiva niin silloinhan se tarvekin syntyy.
Meillä on liljakukot hävinnyt itsekseen. Tuli mieleen että taisivat hävitä samoin aikoihinkun tuli kotiloita. Olisivatkohan kotilot niitä syöneet… ![]()
Laita Nea kuvia istutuksistasi kun noin valtava määrä sulla on. Mahtaa näyttää hienolta😮
Mikä ruiskutus tuo on Henni?
Miun pihalle ei myrkkyjä tule.
Kuten kuvasta näkyy, myrkkyähän se. Mutta pitää kirvat pois ja liljakukot.
Ja perhoset, mehiläiset yms.
Liljakukoista - oletteko kokeilleet suihkuttaa kasvi ja multa valkosipulivedellä? ![]()
En muista mistä olen joskus lukenut että kun suihkuttaa valkosipulivettä liljojen päälle kauttaaltaan, kukot lähtee kuulemma, eivät siedä valkosipulia.
En muista sekoitussuhteita mutta jotain sellaista että 2-4 kynttä murskaksi noin litraan vettä. Annetaan hautua vuorokausi, siivilöidään ja suihkutetaan kasvin päälle.
En ole kokeillut, ei ole liljoja juuri nyt mutta suunnitelmissa on että hankkisin ehkä ensi vuonna.
Kaapissa on geelimäistä Round-Up:ia ja käytän sitä kasveihin joista haluan lopullisesti päästä eroon eikä poiskaivuusta ole apua.
Rikkaruohojen poistoon käytetään raakaa etikkaa suihkupullosta, - toimii.
Raakaa Raid:ia käytetään kun halutaan päästää eroon ampiaisista rakenteista ja maasta.
En halua kokea enää koskaan tilannetta kun kääpiösnautseri sai päällensä parven ja oli kuolla matkalla eläinlääkärille.
Kirppuja houkuttelevia kasveja ei oikeastaan ole meillä paljoakaan, pari luumupuuta ja mieheni käyttää niihin jotain ostettua torjuntalitkua, en tiedä mitä, mutta toimii.
Meinaan kokeilla etikka/sooda suihkeella josko auttaisi liljankukkoihin. Pitää kokeilla myös valkosipulia. Paras keino on että hoksaa ottaa hengiltä heti ensimmäiset niin eivät pääse lisääntymään. Mistä ne ensimmäiset tulee on mysteeri.
Amaryllis belladonnat sipulit heitin pois.
Halkasin ne sipulit ja niissä ei ollut kukka alut.
Kerro sitten täällä miten etikka / soodalitku toimi, karkoittaako - toimiiko.
Farmer Gracy tilaus saapui tänään. Se olisi ollut jakelussa kotiovelle vasta maanantaina, joten muutin Post Nordin sovelluksessa toimituksen, niin että sain noudettua sen itse. Vähän pelotti minkälaisessa kunnossa ne alennusjuurakot on, mutta ihan eläviltä ne näytti ja ne on nyt ruukutettu. Idut oli joissain kasvaneet samaan suuntaan kuin juuret, mutta eiköhän ne sieltä oikene valoa kohden.
Istutin kukkapenkkiinkin tarkoitetut kasvit nyt ruukkuihin ja etsin niille pysyvät paikat vasta kesällä.
Minulle saapui myös tänään taimet.
Laitoin myös ne purkkiin esikasvatukseen , samoin kuin edellisenkin satsin.
Ne aiemmat ovatkin jo hyvin lähteneet kasvamaan.
Mulla yksi paketti olisi kotitoimituksessa maanantaina, tänään iltapäivällä vasta saapunut Suomeen. Maanantaina ilmeisesti saapunut kuriirille dpd. Saas nähdä missä kunnossa.