Ruukutin tänään Farmer Gracylta tilatut iiriksen juurakot. Helmikuussa tilattu postipaketti tuli keskiviikkona ja ai että kun olikin terhakoita juurakoita! Todella hyvä laatu kun vertaa esimerkiksi Bulbi:in, josta on tullut usein vähän elähtäneitä, pieniä ja kuivakoita juurakoita.
Laitoin kaikki multiin ja kellariin valoisaan ja viileään kasvamaan. Tein samalla tavalla viime vuonna Tokmannilta maaliskuussa ostetuille pionin juurakoille, ja istutin ne sitten myöhemmin esikasvatettuina perennapenkkiin.
…Parempi ehkä näin, etteivät kuivu pussiinsa kun ei noita saa ulos istutettua vielä ainakaan kuukauteen.
Daalian ostojuurakoita en kyllä vielä aio laittaa esikasvatukseen, mutta pitäisikö niitä esimerkiksi suihkutella tai jotenkin koittaa pitää huolta kosteudesta? Vein nekin nyt ostopusseissaan kellariin, koska siellä on kosteampaa ja viileämpää kuin asuintiloissa.
Tämä käy kyllä kuntoilusta kun aamulla vien esikasvatettavat ulos ja illalla sisään. Harmi että yölämpötila menee liian kylmän puolelle, päivälämpötila on riittänyt jo monta viikkoa.
Tässä holhouksessa dalikat ja kannat.
Joulun tienoilla tilaamani tuli postissa eilen
Tuli Kuuliljaa jotka oli isoja ja vaati heti pääsyä multiin.
Miekkaliljaa tuli: Chocolate, Sugar babe ja Rusty chestnut. Olin myös tilannut Apricot bubblegum ja Mohican mutta niitä en saanut koska ilmoitettu syy oli Crop failure eli ei ole tullut myyntiin.
Kellohyasinttia tuli 3 sipulia.
Yritän nyt vielä sipuleita pitää pusseissa viikko tai kaksi koska on akuutti tilanpuute.
Kyllä ne johonkin saa mutta ei pitkäksi aikaa. Odotan sään lämpiämistä, varsinkin että yöt pysyisi plussan puolella, että voisi kasvarin ottaa käyttöön.
Kaksi talvetettua Daaliajuurakkoa eivät näyttäneet kovinkaan freeseiltä kun toin sisään.
Ajattelin että kokeillaan silti. Viime kesänä alkoivat kukkimaan aikasin ja kukkivat aina pakkasiin asti. Lajike on Gallery Vincent, matalakasvuinen.
Sain jaettua juurakot 10 osaan ja istutin ne. Ja niin vaan ne reppanat, kaikki 10, on alkanut kasvaa
(kukkakuva viime kesältä, matala, melko isokukkanen, hyvin itsekseen haaroittuva)
On Tulli avanut paketteja, lähettäjällä ei ole ollut väliä. Kai ne tekee pistokokeita.
Odotan myös pakettia Farmers Gracylta. Kysyivät lupaa jakaa tilaustani kahteen lähetykseen ja kyllä se minulle sopi.
Nyt on tulossa Callasipuleita, pitäisi olla ehkä tällä viikolla minulla.
Perennat tulevat myöhemmin.
Kävin kaupassa ja nämä halusivat mukaani.
Sisällä oli multapussi niin sain nämä istutettua.
Nyt ihan oikeasti alkaa olla ahdasta mutta ainahan parille pikkupotille on tilaa, eikö…
Minun pakettia ei oltu avattu. Saa nähdä miten seuraavan käy, kun sieltä on nyt paketti matkalla.
Tilasin tammikuussa kirjolehtiä (caladium) ja taaroja (colocasia) sekä muita sipuleita ja tein toisen tilauksen mukuloita ja juurakoita helmikuussa ja ne saapui kaikki samassa laatikossa.
Kaikki muut kasvaa, mutta kirjolehdissä ei näkynyt mitään kasvua joten kaivelin ne purkit, niin löysin ne mukulat mädäntyneinä. En tiedä oliko se mun kasvulausta liian märkää vai oliko ne saaneet kuljetuksessa pakkasta, kun silloin maaliskuun alussa oli vielä aika kylmä.
Vaikka siellä nettisivulla mainitaan että eivät voi taata mukuloiden kasvuun lähtöä, koska eivät voi vastata olosuhteista ja käsittelystä, niin lähetin sinne kuitenkin sähköpostin aiheesta. Yllätyksekseni sieltä vastattiin ja kerrottiin että lähetetään tilalle uudet. No se tilaus kun näkyi niiden systeemissä, niin ne lähettääkin niitä taaroja, mitä oli mun tilauksella myös. En sitten alkanut korjauttamaan tätä uutta lähetystä, koska niiden taarojen yhteishinta hinta on sama kuin kirjolehtien eli rahallisesti en menetä mitään. Ja ne aiemmat taarot on lähteneet hyvin kasvuun, niin ehkä mulla on parempi onni niiden kanssa kuin kirjolehtien.
Äsken sain tilaamani Callat esikasvatukseen. Nyt tein niin että istutin ne sipulikoreihin.
Callan ”elämä” kun on että keväällä nousee, kesällä kukkii ja syksyllä kuihtuu alas.
Istutan korit kukkapenkkiin, sitten kun ilmat suo, ja nostan ne korit syksyllä ja talvetan viileämmässä. Näin näköjään ne ”Proot, asiantuntijat” tekevät, eli teen näin.
On sipulin näköinen, littuun lyöty sellainen
Katsotaan nyt miten onnistuu, eihän sitä tiedä jos ei kokeile
Olen aina tykännyt Calloista enkä miellä niitä hautajaiskukiksi. Maljakossa kestää kauan ja tuotetiedoissa oli että kukkii koko kesän.
Paketti tuli Farmer Gracy´lta.
Eilinen ilta oli ihanan lämmin ja ennusteen mukaan muutosta kylmään ei ole, niin jätin suurimman osan esikasvattavista ulos. Vähän kyllä arvellutti mutta aamulla olivat niin hyvinvoivan näköisiä. Yön alin lämpötila 8,5 astetta.
Ainakin seuraavat pari kolme yötä ovat lämpimiä niin en kuskaa niitä edestakaisin sisään ja ulos.
Kasvarin käyttöönotto siirrän suosiolla viikolla eteenpäin kun ensi viikolla näyttäisi yöt menevän lähelle nollaa.
Kovasti yritin jarrutella, mutta sorruin tilaamaan Farmer Gracyn tarjouksesta kuunlinjoja ja siperian iiriksiä kun halvalla sai. Ei ole näille paikkoja, joten joutuvat aloittamaan kasvunsa ruukuissa. Aikaisemmin tulleet daaliat vielä laatikossa, mutta Kodin kukilta tulleet jouluruusut ovat kasvivalojen alla viileässä.
Tämmöstä tulossa.
Tuo hosta hyuga urajiro houkutti liikaa, niin sorruin sitten tilaamaan.
Ja Anne Thomson geranium näyttää ihan samalta jota kaipasin englannin reissun jäljiltä.