Kukonharja,Kukonpyrstö,Kukontöyhtö, Celosia argentea

Etsin tietoa latvotaanko kukonharja?  Kuvista päätellen  (Kukonharja) olettaisin että ei latvota mutta kaipaisin oikeaa tietoa asiasta oman mutuni sijaan.

Samaa asiaa olen minäkin ajatellut, latvoako vai ei, mutta jätin sitten latvomatta.

en latvonut omiani. Silti tekivät sivuhaaroja, joiden päissä oli myös pienemmät “harjat”

Kiitos tiedosta huitukka :slight_smile:

Kiitos siemenistä, vaan en muista keneltä niitä sain, kaippa joku tunnistaa itsensä :wink:

Se on tosiaan erikoisen näköinen, mutta hieno siinä erikoisuudessaan. Tykkään katsella omiani, ja hipaisen ohimennen kädellä :slight_smile:

Kukonharja, Celosia argentea cristata-ryhmä

Kukonpyrstö, Celosia argentea spicata-ryhmä

Kukontöyhtö, Celosia argentea plumosa-ryhmä

Tervehdys kaikille jäsenille

Kukontöyhdön osittainen kylmettyminen huoneessa auki unohtuneen ikkunaluukun takia sai minut rekisteröitymään tänne foorumille. Google ei avustanut minua mitenkään hoito-ohjeiden etsinnässä.

Eli kukka on osittain kylmettynyt, lehdet nuupallaan alas. Onnistuuko kukontöyhtöä esimerkiksi pelastaa poikkaisemalla varresta paleltuneen osan ja lähtisikö se versomaan?

Ostin kukan loppukesällä Viherlandiasta (vaikkakin olen melko varma että siellä se myytiin nimellä Revonhäntä jota se ei ole). Missään ei ole tullut vastaan onko se edes monivuotinen vai yksivuotinen? Ainakin se on vaikuttanut aika harvinaiselta kukalta huonekasviksi.

Tervetuloa joukkoon!
Kukontöyhtö taitaa olla kuitenkin ihan vaan yksvuotinen kesäkasvi. Kokeillahan aina kannattaa,

Tämän väritys on luonnossa upeampi, syvän tummanpunainen. 
Koskaan en tuommoista kasvia ollut ennen nähnyt, joten pitihän se kotiin tuoda .

Miten näistä kerätään siemeniä? Mulla on punaisia ja keltaisia ruukussa ja musta ne on tosi kivoja. Ostin valmiita taimia, mutta ajattelin, että voisinko kerätä noista siemenet ja kasvattaa ensi kesäksi?

CandySwirls
Profiilinro: 314140  Ehkäpä olit jo huomannutkin, miten siemeniä saa, mutta kuitenkin … Tässä kukinnon lavalla näkyy ryynimäistä muodostelmaa, kun sen antaa kypsyä vähän ruskehtavaksi, niin kynnellä rapsuttelemalla saa sadoittain kukonharjan siemeniä seuraavaa kylvöä ja ystäviä varten.

Milloin kukontöyhdöt /-harjat (en koskaan muista kumpia mulla on  ) kannattaa kylvää?
En saanut omistani kerättyä siemeniä, mutta mulla on ihan ostosiemeniä odottamassa  
Tykkäsin näistä tosi paljon viime kesänä! Minäkin paijailin niitä aina ohi kävellessäni.

Huomenta Inarista, CandySwirls

Kysyit kylvöaikaa - olet juuri oikeaan aikaan liikkeellä. Kokemukseni mukaan kylvö kannattaa tehdä helmikuulla, jos haluaa kukonharjan / -töythdön kukkivan jo kesäkuun loppupuoliskolla / heinäkuun alussa.

Kiitos muistutuksesta, minunkin täytyy kylvää itse keräämistäni siemenistä muutama ruukullinen. Onhan nämä niin eksoottisen hellyttäviä kukkiessaan.

Luithan kirjoitukseni, että voit saada omasta kasvistasi siemenet seuraaviiksi kasvukaudeksi.

Kukkiviin kuulumisiin Kaisamaaria

Kiitos kaisamaaria! Nyt vaan kylvöhommiin :slight_smile:

Kokeilen tänä vuonna kerätä itse siemeniä!

Liinukalle terveisiä, kukontöyhdöt kommeesti taimella.

Raya, siä oot nopeen toiminnan naisia :slight_smile:

kuva

Toivottavasti tämä ennättäisi kasvaa valmiiksi ennen syyskylmiä

Veneen uusin asukki ,…pitihän se ostaa kun halvalla sai  = 1 euro  :slight_smile:

Hei mikä on kukonpyrstön siemenien kylvösyvyys, peitetäänkö, liotetaanko?